De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #481  
Old 11-05-2007, 13:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Ik heb er eens voorzichtig met de Tamiya Compound over gegaan, op het eerste zicht verdwijnen die vlekken wel, maar na een half uurtje komen ze terug tevoorschijn.
Die 'vlekken' zijn zowel op de 'gladde' carrosserie van de auto als op de decals, en ze voelen ruw aan. Als ik er met mijn nagels over krab, dan kan ik de vlekken een beetje afschilferen.
Ik heb op diezelfde plaats al verschillende modellen gespoten (zowel bij 30° als bij 0°) en dit is de eerste keer dat ik dit tegen kom...
Iemand een idee hoe ik mijn Citroėn kan redden?

Duidelijk een geval van een veel te hoge vochtigheidsgraad (+100%, gezien het regende). Temperatuur kan belangrijk zijn, maar hoeft niet per definitie. Vochtigheid is een killer. Aan de ruitenwissers te zien is de vernis gewoon afgebladerd. 1 geluk lijk je me te hebben en dat is dat er al 1 mistlaag en 1 "wetcoat" onder zitten. Als die het gehouden hebben, en ik zou niet weten waarom niet, dan kan je alles opschuren. Wel voorzichtig te werk gaan, dat je niet door de onderste laag heengaat. Compound heeft effect, maar niet blijvend. Dat komt omdat compound hetzelfde doet als schuren maar dan in veel lichtere mate.

Als je gaat schuren, moet je er wel voor zorgen dat je van fijn naar zeer fijn schuurt. Dus pakweg met 2000 grid beginnen en zo verder werken met 3000, 4000, 6000 enz. Daarna kan je met compound alles weer perfect op glans brengen. Indien goed gedaan, zal je model nog harder en dieper glanzen dan met enkele onbewerkte vernislagen.

Moest het dan uiteindelijk toch in de soep draaien, is je Xsara nog niet per se naar de vaantjes of om weg te gooien. Je kan dan de vernis, met decals en verf eraf strippen met remolie bijvoorbeeld. Het enige wat je dan moet doen is je een nieuwe set decals aanschaffen van bijv. Renaissance.

Good luck!
Reply With Quote
  #482  
Old 12-05-2007, 09:04
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Bedankt Huudo!
Nu weet ik weer iets waar ik mij dit weekend mee kan bezighouden.
Reply With Quote
  #483  
Old 28-05-2007, 20:31
Futse's Avatar
Futse Futse is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 105
K heb een vraagje waar ik hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden heb (t kan zijn dat ik er over gekeken heb, als mijn vraag al aan bod gekomen is, mijn excuses daarvoor...)

K ben bezig om een Jaguar S-Type V8STAR van Dickie tot een zo deftig mogelijk model om te vormen. Dit houdt oa in dat 2 gaten in het dak moeten opgevuld worden. Ik heb dit gedaan met Mr White Putty van Mr Hobby. Alles mooi laten drogen (+- 24u), mooi afgeschuurd - k was echt content van mezelf... Tot ik de volgende dag m'n model nog es bekeek, en die twee gaten (die vlakgeschuurd waren) weer 'ingevallen' bleken te zijn. Ligt dit aan mij? Of aan de putty? Of aan iets anders?

Bram
__________________
Reply With Quote
  #484  
Old 28-05-2007, 21:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Futse View Post
K heb een vraagje waar ik hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden heb (t kan zijn dat ik er over gekeken heb, als mijn vraag al aan bod gekomen is, mijn excuses daarvoor...)

K ben bezig om een Jaguar S-Type V8STAR van Dickie tot een zo deftig mogelijk model om te vormen. Dit houdt oa in dat 2 gaten in het dak moeten opgevuld worden. Ik heb dit gedaan met Mr White Putty van Mr Hobby. Alles mooi laten drogen (+- 24u), mooi afgeschuurd - k was echt content van mezelf... Tot ik de volgende dag m'n model nog es bekeek, en die twee gaten (die vlakgeschuurd waren) weer 'ingevallen' bleken te zijn. Ligt dit aan mij? Of aan de putty? Of aan iets anders?

Bram
't ligt aan de putty. Putty is hier niet voor geschikt. Putty is eigenlijk enkel en alleen maar om krassen ed. mee weg te werken, maar niet zoals bijvoorbeeld "mastik". Wat kan je dan wel gebruiken? Ik heb goede ervaringen met 2 componentenlijm van de Brico. Die breng je aan langs de binnenkant met een tandenstokertje bijvoorbeeld en je zal zien dat die dan aan de buitenkant quasi perfect het gaatje opvult. Eventuele kleine spleetjes met putty opvullen en alles opschuren. Wel eerst de reeds aangebrachte putty er weer uitboren.
Reply With Quote
  #485  
Old 29-05-2007, 11:21
Futse's Avatar
Futse Futse is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 105
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram
__________________
Reply With Quote
  #486  
Old 29-05-2007, 12:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Futse View Post
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram
2 complijm is niet vloeibaar, eerder gel achtig eens vermengd. Hard ook redelijk snel uit. Als ik straks even tijd heb, zal ik een foto posten van hoe het eruit ziet.
Reply With Quote
  #487  
Old 29-05-2007, 14:07
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Futse View Post
T zijn wel gaten van 0.5 op 0.5 cm ongeveer. Zou dit ook lukken met die tweecomponentenlijm? ZOu die er niet doorlopen? K weet niet hoe vloeibaar dat is hoor...

Bram
Als je hem lichtjes verwarmd wordt hij wel vloeibaarder. Drupje op de plek en even verwarmen met de haardorger.
Maar, als je dan toch in de Brico bent voor de epoxy lijm kan je evengoed een pot fijnplamuur meebrengen, dan heb je dadelijk het juiste materiaal.
Reply With Quote
  #488  
Old 29-05-2007, 19:08
Futse's Avatar
Futse Futse is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 105
Allright, alleszins al bedankt voor de tips. Morgen een dagje vrij, dus ik weet al waar naartoe

Bram
__________________
Reply With Quote
  #489  
Old 29-05-2007, 20:09
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
ook nog een snel vraagje, met hier op op deze pagina 2 onderwerpen vlak na elkaar te lezen vroeg ik met plots iets af,
Hoe reageert putty eigenlijk als je de verlagen erboven wil verwijderen met bv remolie of ovenreiniger?
Reply With Quote
  #490  
Old 29-05-2007, 21:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Hier de beloofde foto's.

Langs de onderkant ziet het er nogal redelijk onorthodox uit. Hoeft ook niet verfijnd te worden, want je ziet er achteraf niets meer van.



Aan de bovenkant ziet het er dan zo uit. Netjes zonder geknoei. Het enige wat hier nog moet gebeuren is opschuren. Moesten er nog randjes inzitten, kunnen die dan met putty bijgevuld worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2klijm_01.jpg
Views:	198
Size:	169.4 KB
ID:	6313   Click image for larger version

Name:	2klijm_02.jpg
Views:	138
Size:	104.3 KB
ID:	6314  
Reply With Quote
  #491  
Old 30-05-2007, 06:36
Futse's Avatar
Futse Futse is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 105
Ok, dat gaan we dus eens proberen. Bedankt Guido!

Bram
__________________
Reply With Quote
  #492  
Old 30-05-2007, 09:51
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik heb ook een vraagje betreffende een volgend project waarin ik wat meer detail zou willen aanbrengen. Ik wil een Nissan Primera gaan bouwen die in '94 heeft deelgenomen aan het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC). Mijn vraag is nu:
Werd er in '94 al gebruik gemaakt van carbon ??? (binnendeurbekeding, dashboard, luchthappers, e.d.)
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #493  
Old 05-06-2007, 13:30
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Nog een vraagje...

Gisteren avond een body gespoten en heb in de eerste laklaag een lopertje. De bus verf kreeg kuren, ze sputterde ineens (ondanks zeer goed geschud te hebben en lichtjes verwarmd te zijn). Hoe lang wacht ik best om dit weer weg te schuren?

G.
__________________
Reply With Quote
  #494  
Old 05-06-2007, 13:55
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Nog een vraagje...

Gisteren avond een body gespoten en heb in de eerste laklaag een lopertje. De bus verf kreeg kuren, ze sputterde ineens (ondanks zeer goed geschud te hebben en lichtjes verwarmd te zijn). Hoe lang wacht ik best om dit weer weg te schuren?

G.
Totdat het droog is.

24 u zouden voldoende moeten zijn. Als het om een niet metallic kleur gaat, kan het, indien je voorzichtig schuurt, voldoende zijn om alles netjes vlak te schuren, zonder dat je moet gaan bijverven. Als er nog een 2de laag op moet, maakt dat natuurlijk niet zo heel veel uit.
Reply With Quote
  #495  
Old 05-06-2007, 14:16
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Er moet zeker nog een tweede laag op!!! Is gewoon een dun laagje TS26 waar door het gesputter het lopertje inzit...

Dus morgen mag ik dan al zachtjes schuren! Goed nieuws! Een hint voor een korrel om dat mee te doen?

G.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.