De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Welke F1 wil je eerst zien bouwen door Sennake?
McLaren M23 Ford (Hunt - 1976) 13 76.47%
Lotus 78 John Player Special (Andretti - 1977) 4 23.53%
Voters: 17. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #16  
Old 20-02-2007, 00:18
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ...
Schitterende replies gewoon weg!!!

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke...

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) dan?

@ Tim,
Bedankt voor de tip!

Last edited by Guido; 20-02-2007 at 00:24.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-02-2007, 00:40
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #18  
Old 20-02-2007, 00:44
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten


Dat was uw dienaar en nederige ondergetekende...
Reply With Quote
  #19  
Old 20-02-2007, 00:54
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
McLaren! De JPS Lotus is een schitterende wagen, maar die kom je zo vaak tegen. Die McLaren is een pak zeldzamer, zou die graag eens 'in actie' zien.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-02-2007, 00:59
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke...
Wooooooooooooh!! Dat wil zeggen dat ik er bij zal zijn als de boel los barst!! Lekkeueueur !!

Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) dan?
Ik denk dat deze ... euh WIP in het achterkamertje zal plaatshebben.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #21  
Old 20-02-2007, 02:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Middernacht. De stembus wordt gesloten.

Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.

In totaal betekent dit dat er 25 stemmen zijn voor McLaren, en 22 voor Lotus. Het zal dus de McLaren worden die ik eerst ga bouwen. Omdat ik dit al lichtjes had voelen aankomen ben ik er al aan begonnen. Morgen post ik dan ook de eerste foto's.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #22  
Old 20-02-2007, 02:38
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
................................................

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke...

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) dan?

@ Tim,
Bedankt voor de tip!
Hela hela, hopelijk overleven mijn spiegels en modellen de beurs in Jabbeke

Wat betreft de "Piky-Liky-foto's, ik denk dat de belichting in dat "WIP" -kamertje niet helder genoeg is.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #23  
Old 20-02-2007, 13:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) dan?
Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie

En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren.

De bouw van zo'n model gaat altijd gepaard met een studie van de voornaamste bodyparts. Daarbij viel me meteen op dat de body bestaat uit 2 helften, namelijk een onderste helft en een bovenste helft. Tot zover geen probleem. Maar de jongens van Tamiya hebben één grote fout gemaakt: de scheiding van de 2 helften loopt door tot in het puntje van de neus, en dat is totaal verkeerd. De neuspartij is één geheel, die van de wagen kan afgenomen worden om aan de voorpartij van de McLaren te kunnen werken, en de bovenste afneembare helft begint pas na die neuspartij.

Dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen voor de bouw en vooral het spuiten van het model. Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat. Omdat er altijd een beetje materiaal verdwijnt bij zo'n operatie heb ik meteen smalle plastic strip tegen de body gekleefd die de totale lengte terug corrigeert. Dat zie je op de eerste foto. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de foto's veel donkerder moeten maken heb om enigzins contrast te zien, want foto's maken van witte onderdelen valt niet echt mee. Wat je ook op de foto zou moeten zien is de bodem van de wagen waar ik de openingen dichtgemaakt heb die moesten dienen om een batterij en een schakelaar in aan te brengen. Aangezien ik niet van plan ben om mijn model onbestuurd door de huiskamer te laten rijden heb ik ze dus dichtgeplakt.



Vervolgens heb ik beide neushelften tegen elkaar geplakt en in vorm gebracht. Dat viel niet mee, want Tamiya had het zich wat al te makkelijk gemaakt wat de bevestiging van de voorspoiler aan de neus betreft: tussen beide onderdelen hadden ze een soort van rechthoekig verbindingsblokje gegoten wat er in werkelijkheid niet is. Dus heb ik met een scherp modelbouwmesje het geheel in de juiste vorm moeten snijden. Ook de wing-end plates die zeker een mm dik waren heb ik dunner geschuurd tot op een dikte van ongeveer 0.2mm, wat me meer op schaal lijkt. Dit kan je allemaal zien op de tweede foto.



Tot op dit niveau laten de werkzaamheden me alleen toe om de neus correct te spuiten zonder sporen na te laten, waarna ik hem tegen de body zou kunnen kleven bij voleindiging van het model. Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven. Ik heb goede referentiefoto's gevonden, niet van een 1/1 wagen, maar wel van een 1/12 model dat tot in de puntjes gedetaillerd is, en dat voorbeeld ga ik volgen. Dus ben ik begonnen met het vervaardigen van een "bulkhead" die precies in de opening van de body past en die alle van scratch te bouwen onderdelen zal dragen. Dat zie je op de derde foto.



Vervolgens heb ik een dryfit gedaan om te zien of de neuspartij nog mooi tegen de body aan past. Dat lijkt nog ok te zijn. Dat is trouwens te zien op de vierde foto.



Tenslotte heb ik ook de andere bodyparts (de achterspoiler uitgezonderd) eens gedryfit om te zien hoe de McLaren er gaat uitzien. Dat kan je zien op de vijfde foto.



Tot binnenkort!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_mclaren_m23_001.jpg
Views:	957
Size:	438.2 KB
ID:	14145   Click image for larger version

Name:	1976_mclaren_m23_002.jpg
Views:	992
Size:	460.6 KB
ID:	14146   Click image for larger version

Name:	1976_mclaren_m23_003.jpg
Views:	978
Size:	463.5 KB
ID:	14147   Click image for larger version

Name:	1976_mclaren_m23_004.jpg
Views:	981
Size:	427.6 KB
ID:	14148   Click image for larger version

Name:	1976_mclaren_m23_005.jpg
Views:	964
Size:	459.3 KB
ID:	14149  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 12:57.
Reply With Quote
  #24  
Old 20-02-2007, 20:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post

Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.
Er met de schrik vanaf gekomen, heet zoiets...

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie
Tooeeeet! Wrong answer. Als u er de nakaartthread v/d bijeenkomst op na gelezen had, dan wist je dat de schrijfwijze vastgelegd is op Piky Liky. Piky Liky klinkt immers hetzelfde, maar is op een dusdanige manier geschreven dat het verwarring kan zaaien, en dat is de bedoeling. We zijn toch geen bende die pikkies ... likkies, enz...

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren.
Denk maar niet dat ge er zo makkelijk vanaf gaat geraken...


Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
...

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat.

...

Tot binnenkort!
We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start!
Reply With Quote
  #25  
Old 20-02-2007, 20:58
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.
Ik heb plotseling een déjà-vu ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #26  
Old 21-02-2007, 00:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven.
Aan dat systeem heb ik een tijdje zitten denken, totdat ik de oplossing gevonden had. Het zal een klik-systeem worden onderaan, en de beide snelsluitingen bovenaan in de neus worden uitgeboord en vervangen door speldekopjes die in metalen beugeltjes geschoven kunnen worden.

Ok, tot zover de theorie. Aan de slag nu. Eerst moet ik aan de binnenkant van de neus een metalen stang zien vast te maken waarin de buizenstructuur van het chassis kan vastgeklikt worden. Ik heb dus dwars door de neuspartij 2 gaten geboord, waar ik vervolgens een metalen staafje van 1,1mm diameter geschoven heb, waarna ik het vastgekleefd heb met secondenlijm. Tenslotte worden de lijmsporen weggeschuurd en langs de buitenzijde is er niets meer te zien van de operatie (na het spuiten bedoel ik dan).

De staaf zie je op de eerste foto duidelijk zitten.



Dan heb ik met wat metalen staafjes en wat plastic een buizenstructuur gemaakt. Eerst werden de onderste buizen vervaardigd en op maat gesneden. Daarna werden ze in de bulkhead vastgelijmd. Vervolgens werd de steunplaat voor de batterij op maat gesneden en op zijn plaats gelijmd. Dan werd het kruisverband vervaardigd met metalen staafjes van een kleinere diameter (0,6mm).

Eens dat allemaal goed vast zat, heb ik de bovenste stangen op maat gezaagd en aan beide kanten aan het buizenchassis gekleefd, waarna ik de plastic tussensteunen op maat kan snijden, uitboren en tussen de buizenstructuur kan kleven.

Nadat ik me er van vergewist heb dat de neuspartij nog steeds mooi tegen de bulkhead past en mijn kliksysteem werkt, boor ik gaatjes in overschotjes van fotoets-materiaal, knip ze op maat, plooi ze met mijn hold-and-fold, kras ligplaatsen uit de plastic van de bulkhead, en kleef de metalen beugeltjes op hun plaats. Het heeft heel wat paswerk en herbeginnnen gekost vooraleer ze de juiste lengte hadden en de speldekopjes doorheen de neuspartij het gaatje eronder in de beugel konden vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Dat is allemaal te zien vanuit verschillende gezichtspunten in foto's 2, 3 en 4.







Tenslotte heb ik de neuspartij op zijn plaats geklikt en de speldekopjes in hun ligplaats geschoven en zo ziet mijn McLaren er nu uit. Op wedstrijden zal hij natuurlijk open geshowd worden, maar om te transporteren wordt de neus aan de body bevestigd op deze manier.

De 5e foto laat zien hoe dat er dan uiziet.

Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_006.jpg (411.1 KB, 593 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_007.jpg (374.2 KB, 627 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_008.jpg (384.9 KB, 587 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_009.jpg (392.3 KB, 603 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_010.jpg (371.8 KB, 614 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 13:04.
Reply With Quote
  #27  
Old 21-02-2007, 00:24
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Amai, knap staaltje vakmanschap zou ik zeggen , dat is ook niet meer gewoon zunne

J.
Reply With Quote
  #28  
Old 21-02-2007, 01:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Zeer mooie oplossing bedacht! Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?
Reply With Quote
  #29  
Old 21-02-2007, 01:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?
Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #30  
Old 21-02-2007, 01:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.
Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes... die klikken toch in het stangetje dat in de neus zit? Als het halve maantje op zich sterk genoeg is, is er niks aan de hand.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.