De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 7 votes, 5.00 average.
  #16  
Old 18-11-2010, 23:27
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
.....................

Er bestaan van Hobby Design van die zelfklevende metalen logo's, waarvan ik al een setje aangekocht heb met Ferrari badges. Ook van Porsche, Mercedes, Lamborghini en nog enkele merken bestaan ze. Helaas, van Jaguar niet...
Kijk eens bij De Roos; hij heeft van Virage een decalblad met logo's van oa Maserati/Bugatti/Lotus/Lambo/Bentley/Jaguar/Fiat (vi217), ik geloof op 1/24.
http://www.deroosautominiaturen.com/decalxx.htm helemaal onderaan de pagina.



Maar het is onduidelijk of dat ronde logo erop staat dat je nodig hebt.

Misschien heb ik nog wel iets liggen om op je hoedenplank te leggen, als ik het niet vergeet breng ik het morgen mee.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	217.jpg
Views:	1361
Size:	30.5 KB
ID:	19971  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 18-11-2010 at 23:36.
Reply With Quote
  #17  
Old 18-11-2010, 23:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Is al besteld zie. Bedankt allemaal voor de bereidwillige en snelle hulp
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 29-12-2010, 15:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Is al besteld zie. Bedankt allemaal voor de bereidwillige en snelle hulp
De decals zijn ondertussen aangekomen en ik heb het stuur al voorzien van het Jaguar-logo.





De zwarte lederen stoelen heb ik een beetje gedrybrusht om wat meer relief te creëren.



Het dakgedeelte van de kas werd opgekuist van flash en bramen. De panel lines werden uitgekrast, en de sierbagette rondom de zijruiten heb ik weggeschuurd omdat ze niet uitgesproken duidelijk was. Daarna heb ik een nieuwe gemaakt van dunne stripjes Evergreen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_14.JPG
Views:	1392
Size:	596.9 KB
ID:	20486   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_13.JPG
Views:	1396
Size:	569.5 KB
ID:	20487   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_15.JPG
Views:	1325
Size:	612.3 KB
ID:	20488   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_16.JPG
Views:	1359
Size:	600.4 KB
ID:	20489   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_17.JPG
Views:	1367
Size:	607.1 KB
ID:	20490  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #19  
Old 29-12-2010, 16:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens heb ik de zijruiten en de voorruit, die van binnenuit moeten bevestigd worden in de kas, met epoxylijm bevestigd in hun ligplaats. Het spuiten van de kas zal dus door een intensieve afplaksessie voorafgegaan worden. Nadat de ruiten droog waren heb ik en binnenzijde van de kas geschilderd, iets wat onmogelijk zou zijn eens de 2 delen van de carosserie tegen elkaar gekleefd zitten. Ook de achteruitkijkspiegel wordt nu bevestigd.



De zijruiten vormen trouwens één geheel met de deurpanelen, die dus als doorzichtige onderdelen in de kit zitten. Daarom heb ik ze zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde zwart geschilderd. Daarna werden de details op kleur gebracht met BMF en zilververf.



Ook de binnenkant van de B-stijlen werd reeds voorzien van dezelfde beige kleur als de binnenkant van het dak. Dat ziet er nu wel raar uit, maar eens dat de buitenzijde van de B-stijl bekleed is met BMF komt dat goed. Merk ook op dat ik de meegegoten deurklinken weggeschuurd heb omdat ze niet de juiste vorm hadden en bovendien op de verkeerde plaats zaten. Ik heb zelf nieuwe klinken gemodelleerd met Evergreen plastic.



Vooraan heb ik de ruitenwissers, die meegegoten zaten in de voorruit en deels ook op de neus van de Jaguar, weggeschuurd. In de plaats van de lelijke meegegoten ruitenwissers heb ik gaten geboord waarin de schuine steuntjes bevestigd worden waarin de foto-ets ruitenwissers bevestigd zullen worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_18.JPG
Views:	1370
Size:	546.3 KB
ID:	20491   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_19.JPG
Views:	1336
Size:	511.3 KB
ID:	20492   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_20.JPG
Views:	1327
Size:	574.1 KB
ID:	20493   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_21.JPG
Views:	1320
Size:	547.9 KB
ID:	20494  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #20  
Old 29-12-2010, 16:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Daarmee is alles klaar wat betreft deze kas. Vooraleer ik ze samenkleef heb ik eerst nog een kleine dryfit gedaan. De te verlijmen naden zijn niet al te groot en zijn met wat tape dicht te nijpen. Ik zal ze dus verlijmen met vloeibare plastic lijm om te vermijden dat er secondelijm-uitwasemingen zouden optreden in het interieur, iets wat totaal niet meer te corrigeren zou zijn. Het drogen van de lijm duurt dan wel wat langer, maar eens het gesmolten plastic droog is zit het ook muurvast.





Tenslotte nog een totaal-dryfit om te kijken of het goed zit met de algemene lijn van de Jaguar: voorlopig lijkt dat nog allemaal in orde...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_22.JPG
Views:	1308
Size:	564.2 KB
ID:	20495   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_23.JPG
Views:	1292
Size:	570.2 KB
ID:	20496   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_24.JPG
Views:	1291
Size:	589.7 KB
ID:	20497  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #21  
Old 29-12-2010, 19:44
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Ola! Schone vorderingen Guy! Hopelijk komt het goed met het afplakken... Maar jou kennende zal dat wel geen probleem zijn. Zeer mooie velgens trouwens!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #22  
Old 29-12-2010, 20:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Zeer mooie velgens trouwens!
Ah ja, vergeten te vermelden: dat zijn uiteraard niet de standaard kitvelgen, maar wel aftermarket velgen van Renaissance, die ik samen met de Jaguar-decals besteld had.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #23  
Old 29-12-2010, 22:42
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ah ja, vergeten te vermelden: dat zijn uiteraard niet de standaard kitvelgen, maar wel aftermarket velgen van Renaissance, die ik samen met de Jaguar-decals besteld had.
Ik dacht al; zo'n schoon velgen in een Heller-kit, zou dat wel kunnen?

In ieder geval is dit een ferme update, ik kijk al uit naar het vervolg.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #24  
Old 07-01-2011, 13:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
In ieder geval is dit een ferme update, ik kijk al uit naar het vervolg.
Dat komt er nu aan zie

Het koetswerk moet nu gespoten worden. Maar omdat de ruiten er al in staan dienen die eerst zorgvuldig afgeplakt te worden. Daarvoor gebruik ik BMF, voor de scherp afgelijnde randen, en Maskol om het geheel verder op te vullen. In feite is het wel wat onnozel te moeten vaststellen dat ik alle chroombagetten nu zit af te plakken met BMF, waarna ik de boel zal spuiten, alle BMF verwijderen, om daarna alle BMF opnieuw aan te brengen...

Soit. Op dit moment concentreren we ons op het afplakwerk. De ruiten zijn dus vooraan en aan de zijkant op de hierboven beschreven manier bewerkt; de achterruit die er nog niet in staat heb ik afgeplakt met gewone masking tape. Achteraf gezien had ik misschien ook beter de gaatjes vooraan in het motorcompartiment afgedicht, want die komen uit in het interieur van de Jaguar. Maar daarover later meer.









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_25.JPG
Views:	1208
Size:	587.6 KB
ID:	20620   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_26.JPG
Views:	1170
Size:	573.2 KB
ID:	20621   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_27.JPG
Views:	1151
Size:	571.9 KB
ID:	20622   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_28.JPG
Views:	1168
Size:	565.1 KB
ID:	20623   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_29.JPG
Views:	1120
Size:	631.9 KB
ID:	20624  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #25  
Old 07-01-2011, 13:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na een eerste laag primer gezet te hebben zijn de overgangen tussen bovenste en onderste helft van de carrosserie nog lichtjes zichtbaar. Dus worden ze weggeslist en komt er een tweede laag primer overheen. Na droging stel ik tot mijn tevredenheid vast dat de overgangen nu helemaal weg zijn. En dat was tenslotte toch de bedoeling van de ganse oefening, nietwaar?





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_30.JPG
Views:	1144
Size:	615.8 KB
ID:	20625   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_31.JPG
Views:	1104
Size:	706.0 KB
ID:	20626   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_32.JPG
Views:	1131
Size:	664.2 KB
ID:	20627  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #26  
Old 07-01-2011, 13:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dat geeft me voldoende motivatie om de motorkap, die ik voorlopig links laten liggen had (het zou zo maar eens moeten mislukken) ook aan te pakken. Eerst worden ook hier de bovenste en onderste helft aan elkaar gekleefd en dichtgemaakt met putty.



Dan valt me iets op: Heller heeft verzuimd om de binnenkanten van de koplampen te modelleren, zodat er 2 grote gaten te zien zijn onder de koplamp-afdekkingen eens alles op zijn plaats zou zitten. Dat is geen zicht, en dus moeten die binnenkanten gescratcht worden. Omdat ze liefst ook al een metalen uitzicht zouden mogen hebben kies ik ervoor om een oude, niet meer werkende laserpen op te offeren. Ik zaag er twee cilindervormige stukjes van af en tracht ze aan te passen aan de binnenzijde van de vorm van de motorkap. Niet zo simpel, zo blijkt, maar na wat vloeken en slijpen en schuren krijg ik het tenslotte toch voor mekaar om twee vormen te maken die redelijkerwijze passen achter de koplamp-openingen.





Terug naar de carosserie. Ze krijgt één mistlaag en 3 wet coats TS-08 Italian Red aangemeten. Pas dan ben ik tevreden met het resultaat: hiervan kan ik na een intensieve polish-beurt een treffelijk glanzende afwerking bekomen. Wat me bijzonder plezier doet is de wijze waarop mijn grootste frustratie, de lelijke verbindingsnaad tussen bovenste en onderste helft van de kas, helemaal weggewerkt is.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_33.JPG
Views:	1100
Size:	585.2 KB
ID:	20628   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_34.JPG
Views:	1104
Size:	545.0 KB
ID:	20629   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_35.JPG
Views:	1056
Size:	531.6 KB
ID:	20630   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_36.JPG
Views:	1100
Size:	542.2 KB
ID:	20631   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_37.JPG
Views:	1106
Size:	516.9 KB
ID:	20632  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #27  
Old 07-01-2011, 13:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dan leggen we ons toe op de 3.8l 6-cilinder krachtbron. De kit is vrij goed gedetailleerd, maar de bekabeling heb ik natuurlijk wel zelf moeten bedenken en toevoegen. Deze bougiekabels lopen trouwens niet los van de motor naar de stroomverdeler, ze lopen door een soort van cilindervormige koker, die eveneens gemodelleerd werd. De carburators en de cilinderkoppen werden ontdaan van hun plasticachtige chroom en opnieuw gespoten met MrColor Super Metallic. Na het monteren van alle onderdelen heb ik de motor een beetje geweatherd met smoke en gedrybrusht met Tamiya Weathering Masters.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_38.JPG
Views:	1085
Size:	563.1 KB
ID:	20633   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_39.JPG
Views:	1084
Size:	507.6 KB
ID:	20634   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_40.JPG
Views:	1087
Size:	507.0 KB
ID:	20635  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #28  
Old 07-01-2011, 13:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De afplakwerkzaamheden werden ondertussen verwijderd en zoals eerder gezegd mag ik daarna alle weggenomen BMF opnieuw aanbrengen op de raamranden. Na inspecteren van het interieur, om te checken of er geen verf binnengedrongen is via de kleine gaatjes aan de voorzijde van de kas, blijkt het wel mee te vallen. Alleen een roze waas aan de binnenzijde van de voorruit is er zichtbaar, de rest van het interieur is ongeschonden. Alleen: hoe kom je daar nog bij? Via de achterruit is er nog wel een toegang tot het interieur, maar die is veel te klein om met een vinger of zelfs een penseel tot aan de voorruit te geraken. Dus maak ik zelf een 'poetsmiddel': een stuk ijzerdraad wordt zodanig geplooid dat ik de voorruit gemakkelijk kan bereiken, en aan het uiteinde kleef ik de kop van een wattenstaafje vast. Hiermee kan ik gemakkelijk de roze waas wegvegen. Ik ga dit poetsmiddel niet weggooien, want het kan misschien ooit nog wel eens van pas komen

Nadat alle raamranden met BMF bekleed zijn valt me op dat ik een fout gemaakt heb: de onderzijde van de voorste zijruiten, die ik eveneens met BMF bekleed heb, zijn in werkelijkheid niet versierd met chroom, maar zijn gewoon meegespoten in de kleur van de carrosserie. Ik had nochtans foto's gezien waar die rand wel degelijk met chroom bedekt was! Hoe kan dat? Welnu, bij nazicht bleek dat E-type Coupé's geen chroomafdekking vertonen aan de bovenrand van de deur:



En E-type cabrio's vertonen wél een chroomafdekking aan de bovenrand van de deur:



Weer iets bijgeleerd dus. Allemaal goed en wel, maar ik had eerder die bovenrand van de deur mee afgeplakt, en dus zit daar nu geen verf! Het simpelweg verwijderen van de BMF volstaat dus niet. Opnieuw afplakken en herspuiten leek me ook teveel van het goede. Dus besluit ik om de stukjes met het penseel te schilderen. Eerst een basislaag, een nachtje laten drogen, en daarna een toplaag. Dat lukt erg aardig, en ik heb trouwens op het internet al modellen gezien van wagens die volledig me de hand gelakt werden en die je niet kan onderscheiden van een met de airbrush gespoten model. Het kan dus wel, alhoewel het spuiten wel minder arbeidsintensief is...

Vervolgens wordt de achterruit ook bekleed met BMF waar nodig, en kan ze op haar plaats gekleefd worden. Vooraan worden de stangen van het kaderwerk dat de motor draagt, alvast in matzwart geschilderd. Foto's op het internet tonen me zowel versies van Jag's met een zwart gespoten kaderwerk als Jag's met een kaderwerk dat gespoten is in de koetswerkkleur. Maar om wat kleurafwisseling te verkrijgen vind ik zwart toch meer aangewezen.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_41.JPG
Views:	1078
Size:	527.1 KB
ID:	20636   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_42.JPG
Views:	1088
Size:	532.4 KB
ID:	20637   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_43.JPG
Views:	1068
Size:	542.6 KB
ID:	20638   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_44.JPG
Views:	1095
Size:	552.1 KB
ID:	20639  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-01-2011 at 00:55.
Reply With Quote
  #29  
Old 07-01-2011, 13:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Daarna kan ik de andere onderdelen van deze 'vogelkooi' prepareren, in matzwart spuiten, en op het model aanbrengen. Tenslotte worden deze zwarte kaderelementen lichtjes gedrybrusht met wit om er wat meer dimensie aan te geven. Ook de schokbrekers en een opslagtank worden toegevoegd. Je kan zeggen van Heller wat je wil, en ik ben de eerste om toe te geven dat je heel wat extra werk hebt om alles te laten passen, maar het detailleringsniveau van heller vind ik best wel ok. Het resultaat van dit buizenframe kan me echt wel bekoren. Als deze Jaguar ooit af geraakt zal hij geshowd worden met open motorkap...







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_45.JPG
Views:	1098
Size:	558.5 KB
ID:	20640   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_46.JPG
Views:	1036
Size:	541.1 KB
ID:	20641   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_47.JPG
Views:	1049
Size:	545.2 KB
ID:	20642   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_48.JPG
Views:	1010
Size:	602.4 KB
ID:	20643  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #30  
Old 07-01-2011, 13:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tenslotte wil ik toch eens zien hoe dit leuke 'vooronder' eruit ziet met de motor op zijn plaats gedryfit:





Dat vult het buizenframe mooi op, alhoewel het ook het zicht aan dit frame gedeeltelijk onttrekt natuurlijk. Maar ja, elke wagen heeft een aandrijfbron nodig, dus zullen we hem toch maar monteren

Wordt in elk geval vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_49.JPG
Views:	1088
Size:	618.5 KB
ID:	20644   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_50.JPG
Views:	1049
Size:	585.9 KB
ID:	20645  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.