De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 07-07-2005, 07:26
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Heren,

Ik heb de Gunze dus voor de eerste keer gebruikt. Eerst één laagje van de semi-gloss op een testmodel gespoten. De Corvette C5R is er prachtig uitgekomen!

Eergisteren ben ik dan twee van mijn officiele race-bodies te lijf gegaan met de hoogglans. Het eerste laagje lag er echt perfect op, mooi egaal, nergens een stofje. De dingen dan maar rap onder de stofkap gestoken. De decals zijn perfect in takt gebleven. Het is dus wel een super goed produkt! Ik moet er dringend wat extra bestellen! Ik heb ineens nog vijf modellen liggen die ik nog moet maken!

Gisterenavond heb ik besloten van een tweede laag vernis te leggen, omdat de body het wel soms hard zal te verduren krijgen en ik liefst mijn spuit- en decalwerk zo goed mogelijk zou beschermen. De twee modellen zijn dus opnieuw overspoten met een laagje hoogglans, maar nu is de laag niet zo egaal meer... alhoewel ik het op identiek dezelfde manier gedaan heb als eergisteren. Nu liggen er allemaal superkleine "bolletjes" naast elkaar. Allez... het klinkt erger dan het is... maar het oppervlak is niet zo mooi effen als bij de verflaag of bij de eerste vernislaag. Ik zou er mee kunnen leven hoor, tis daar nie van... als m'n 911GT2 of m'n 635 aan hoge snelheid passeert, is er niemand dat de kleine oneffenheden zal merken... maar ik zou het in het vervolg toch liever vermijden.

Is dit een kwestie te weinig vernis voor de tweede laag? Is er een speciale techniek voor een tweede laag te leggen? Is er een kneepje van het vak die ik niet ken (ongetwijfeld, ik ben een rookie)? Zou ik het met een derde laag terug zo goed krijgen als met mijn eerste laag?

Als ik vanavond tijd heb, post ik foto's van dit fenomeen...


G.

PS: Als mijn bodies af zijn (3 stuks die nu klaarliggen) en ze mooi op een slotchassis staan, begin ik aan mijn lievelingsmodel. De Seikel GT3RS! Het is een transkit op een Tamiya GT3 basis. Wel, ik heb hier putty (schrijf ik het goed?) voor nodig om de transkit naadloos aan de Tamiya body te laten aansluiten. Is er een product dat er met kop en schouders boven uitsteekt als Gunze bij vernis? Ik zou bij dat model mooi op voorhand al het goede grief klaar liggen hebben.
__________________

Last edited by MFahrer; 07-07-2005 at 07:32.
Reply With Quote
  #17  
Old 07-07-2005, 12:31
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Heren,

Is dit een kwestie te weinig vernis voor de tweede laag? Is er een speciale techniek voor een tweede laag te leggen? Is er een kneepje van het vak die ik niet ken (ongetwijfeld, ik ben een rookie)? Zou ik het met een derde laag terug zo goed krijgen als met mijn eerste laag?
Hallo,

Wat er waarschijnlijk is gebeurt, is een interactie tussen de 2 vernis lagen. Dit kan door een minder goede hechting gebeuren. Maar ook doordat de vernis niet geschikt is voor het over vernissen met zichzelf. (Dat staat meestal wel ergens vermeldt).

Maar even vluchtig gekeken naar je probleem...waarschijnlijk is de tijd tussen het aanbrengen van de 2 vernis lagen te kort geweest. De vernis lijkt dan wel droog, voelt ook zo aan...maar voordat deze volledig "uitgedroogd" is, duurt meestal langer. "Uitgedroogd" bedoel ik hier...dat al het oplosmiddel van de vernis uit de vernislaag verdwenen is.

Misschien is het een tip om wat langer te wachten met het aanbrengen van de 2e / 3e laag. Niet vanavond, maar morgen of in 't weekend.

Ik kan er volledig naast zitten, omdat ik niets met modelbouw heb...maar werkzaam ben in de verfindustrie.

Groetjes
Yvonne

PS: ook vrouwen kunnen antwoorden MFahrer
Reply With Quote
  #18  
Old 07-07-2005, 14:02
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Bedankt voor het antwoord Yvonne (en ik wist niet dat hier vrouwen ook actief waren)!

Misschien kan het wel zijn van het te vlug op elkaar vernissen... misschien kunnen de Gunze-ervaringsdeskundigen hier dat beamen...

Vanavond zal ik zeker niet de derde laag kunnen leggen... mijn busje hoogglans is op. Ik heb enkel nog de semi gloss... die ga ik op een Sierra gebruiken.

Ik zou wel graag met de modellen voortwerken, kan ik nog een derde laag spuiten als de ruiten in de body zitten?

G.
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 07-07-2005, 16:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik spuit meestal 3 lagen Gunze vernis met een tussentijd van telkens 24 uur. Zolang je de body niet hoeft aan te raken om de volgende laag te spuiten kan er dus weinig gebeuren. Na de laatste laag echter respecteer ik een droogtijd van minstens een week!

Ik vermoed dat je je 2e laag iets té dun gespoten hebt zodat de vernis niet de kans heeft mooi uit te vloeien. Maar zonder foto's is het moeilijk om hierover uitsluitsel te geven.

In elk geval is de Gunze vernis uitermate geschikt om meerdere lagen overeen te spuiten.

Vernis spuiten over de ruiten lijkt me niet zo'n goed idee. Ik heb het nog niet geprobeerd dus ik kan er weinig over zeggen, maar ik zou het niet doen als het niet moet.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #20  
Old 08-07-2005, 13:25
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Eindelijk es een "goed nieuws post"... de vernis is mooi uitgedroogd...!!!!

Ik moet dus niet meer spuiten! Goed hé! Nu kan ik lekker voortdoen met de bouw van m'n slotcars!

Gisteren een lexan interieurtje voor een porsche mooi passend gemaakt en het resin zetelke met piloot in geverfd. Ik heb ook de rolkooi ook haar definitieve kleur gegeven. Vanavond heb ik jammergenoeg geen tijd om verder te doen... maar morgen gaat medam shoppen... en kan ik rustig verder bouwen...

G.
__________________
Reply With Quote
  #21  
Old 08-07-2005, 18:29
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
blijkbaar is iedereen toch tevreden over de gunze sangyo verf, ik zal eens informeren wie van onze leveranciers dit heeft zodat ik dit kan aankopen en voorstellen aan onze klanten. Uit de reacties hier blijkt toch dat het veel beter is dan de tamiya Clear.

greetz
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.