De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rating: Thread Rating: 13 votes, 5.00 average.
  #181  
Old 20-02-2013, 23:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Binnenkort opnieuw enkele updates dus.
Belofte maakt schuld, dus hier gaan we:

de beide vleugels werden gespoten en bevestigd aan het chassis. Dat ging niet zonder slag of stoot. De bevestigingen die tot tegen de radiator reiken bleken te groot zodat die in vorm en grootte moesten worden aangepast.
Verder zat ook de luchtfilter in de weg. Die heb ik tijdelijk verwijderd. Hij wordt opnieuw ingebouwd van zodra ik zeker ben dat alles goed past, inclusief de motorkap. Die staat trouwens ook al in de lak.









De verchroomde onderdelen zijn na een bad in bleekwater met Tamiya grijze primer gespoten. Dan heb ik gekozen om ze met Motip Chromespray te spuiten. Een test bleek vrij goed te komen, dus waarom niet.

Tot later!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC18024.JPG
Views:	2700
Size:	183.6 KB
ID:	26987   Click image for larger version

Name:	DSC18029.JPG
Views:	2748
Size:	176.2 KB
ID:	26988   Click image for larger version

Name:	DSC18028.JPG
Views:	2662
Size:	161.6 KB
ID:	26989   Click image for larger version

Name:	DSC18025.JPG
Views:	2656
Size:	219.4 KB
ID:	26990   Click image for larger version

Name:	DSC18031.JPG
Views:	592
Size:	343.1 KB
ID:	26991  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #182  
Old 21-02-2013, 11:49
Chevy Chevy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Antwerpen
Posts: 12
Wat kunt ge hier nog op zeggen dat al niet reeds gezegd is ?
Behalve de nodige superlatieven... WOW, gewoonweg, WOOOW.
Prachtig model.

Mark
Reply With Quote
  #183  
Old 23-02-2013, 10:17
Modelbouwerke's Avatar
Modelbouwerke Modelbouwerke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Kalmthout
Posts: 35
Blijf het schitterend vinden wat je hier laat zien.
Vooral die laatste foto is net echt.
Laat deze foto zien aan een kenner en die wil direct komen helpen met deze restauratie.
Goed bezig.
Reply With Quote
  #184  
Old 16-04-2013, 23:35
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De meesten hebben ondertussen al wel gezien dat de Traction Avant al iets - alhoewel niet echt veel wegens andere drukke toestanden - verder gevorderd is.
De radiator staat er al een tijdje op. Die werd eerst gespoten met Motip Chrome, wat best wel een mooi effect geeft als er voldoende licht op staat, maar alles kan beter. Daarom heb ik wat geëxperimenteerd met het product van C1 models. Dat is iets als grafietpoeder dat je aanbrengt op een zwarte enamel. Het poeder geeft al onmiddellijk een glans maar als je het voorzichtig opblinkt, dan wordt het echt glanzend. Het uiteindelijke resultaat is zoiets als een "zwarte" chroomlaag: je ziet dat het zwart is, maar toch zit er hoogglans op.
Het grote voordeel tegenover Alclad is dat dit opnieuw kan worden bijgewerkt: vingerafdrukken kan je gewoon uitpolieren met een zacht doekje of je brengt opnieuw een dun laagje poeder aan, en opblinken maar weer.

De voorbumper en de lampspiegels zijn met dat poeder gedaan. Die lampen vind ik trouwens wel leuk: met dat geel gekleurde ampouletje er in geeft dat die typische gele reflectie van toen.

Maar terzelfdertijd stond ik dus voor een probleem met die radiator, want die was in een heel andere tint dan de bumper. Dus heb ik die maar opnieuw mat gemaakt (met een beetje white spirit) en terzelfdertijd hem een beetje patine meegegeven. Een te restaureren onderdeel op de auto, zeg maar.

By the way: die luchtfilter heb ik opnieuw moeten demonteren, 1 cm inkorten en pas dan paste hij opnieuw tussen de vleugels. Ik weet niet waar het verkeerd gegaan is, maar volgens mij paste hij perfect zoals hij gemonteerd stond. Op één of andere manier moet ik iets verkeerd gedaan hebben bij ofwel het monteren van de vleugels of het monteren van de filter, maar ik kan niet vinden wat het is. Enfin, nu zit hij er weer op.

Piccies :









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC18195.JPG
Views:	2448
Size:	181.9 KB
ID:	27488   Click image for larger version

Name:	DSC18196.JPG
Views:	2471
Size:	259.0 KB
ID:	27489   Click image for larger version

Name:	DSC18197.JPG
Views:	2471
Size:	188.4 KB
ID:	27490   Click image for larger version

Name:	DSC18199.JPG
Views:	2433
Size:	112.7 KB
ID:	27491   Click image for larger version

Name:	DSC18201.JPG
Views:	2504
Size:	149.9 KB
ID:	27492  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #185  
Old 17-04-2013, 06:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Erg leuk effect! Dat product moet je eens meebrengen naar de meeting als het eens past...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #186  
Old 17-04-2013, 15:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Erg leuk effect! Dat product moet je eens meebrengen naar de meeting als het eens past...
wilco!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #187  
Old 08-05-2013, 22:08
Haddewade Haddewade is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2013
Location: Vreden
Posts: 27
oh grote bouwmeester.
Reply With Quote
  #188  
Old 20-05-2013, 22:51
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Update.

Ik heb voornamelijk geëxperimenteerd met de deurscharnieren. De kitonderdelen zijn van plastic (uiteraard) en die kunnen volgens mij (en de commentaren op verschillende fora bevestigen dat) het gewicht van de deuren niet torsen. Mettertijd gaan ze doorzakken en het model is dan definitief naar de knoppen.

Het is dus kwestie van ze te verstevigen. Ik kies voor nieuwe scharnieren in messing, die door de deurstijl worden gemonteerd en dan langs de binnenzijde van de deurstijl worden verstevigd, liefst door een moer achter een plaatje. Op die manier kan het scharnier niet van de deurstijl loskomen, en de scharnieren op zich zijn steviger van structuur en dus veilig tegen doorbreken en buigen.

Na vergelijking met de kitonderdelen tegen een onderdelencatalogus kan je zeggen dat de onderdelen wel vrij accuraat van vorm zijn. Het is dus gewoon kwestie van ze na te bouwen.

De eerste 2 pogingen waren niet goed. Ofwel was de vorm niet OK, ofwel zat de uitlijning compleet verkeerd. Met deze versie kan ik de uitlijning goed krijgen, zowel voor de scharnieren op zich als voor de verticale uitlijning van beide scharnieren ten opzichte van elkaar.
Op de foto's is nog niets vastgezet, dus alles lijkt schots en scheef te staan, maar dat komt 100% in orde.

Het bovenste scharnier aan de linkerkant van de wagen in positie voor geopende deuren:


... en voor gesloten deuren:


Het scharnier aan de onderkant:


Zo ziet het er uit met de deur in positie:


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC18207.JPG
Views:	2239
Size:	158.1 KB
ID:	27679   Click image for larger version

Name:	DSC18208.JPG
Views:	2249
Size:	122.0 KB
ID:	27680   Click image for larger version

Name:	DSC18209.JPG
Views:	2172
Size:	148.4 KB
ID:	27681   Click image for larger version

Name:	DSC18210.JPG
Views:	2248
Size:	103.7 KB
ID:	27682   Click image for larger version

Name:	DSC18211.JPG
Views:	2265
Size:	135.8 KB
ID:	27683  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #189  
Old 20-05-2013, 22:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
en dit is de detail van een scharnier:
Links de verschillende elementen en rechts een compleet scharnier.



De tweede foto laat de onderdelen zien die werden geprepareerd voor de rechterzijde van de auto. Die liggen te wachten om op maat te worden gezaagd en aan elkaar gesoldeerd. Daaronder nog eens een afgewerkt scharnier.



Vragen en/of opmerkingen altijd welkom.
Enjoy!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC18203.JPG
Views:	2218
Size:	119.7 KB
ID:	27684   Click image for larger version

Name:	DSC18212.JPG
Views:	2331
Size:	149.9 KB
ID:	27685  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #190  
Old 21-05-2013, 01:55
Haddewade Haddewade is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2013
Location: Vreden
Posts: 27
Het is te voor de hand liggend om te roepen 'Typisch Citroen' maar ik doe het toch

Ik zal morgen eens kijken naar het origineel. Zoals ik het nu zie heb ik het idee dat de onderste eruit dondert.
__________________
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Reply With Quote
  #191  
Old 21-05-2013, 19:24
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Uiteraard dondert hij er uit, hij staat nog niet vast
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #192  
Old 22-05-2013, 00:11
Haddewade Haddewade is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2013
Location: Vreden
Posts: 27
Maar hoe ga je dat dan vastzetten? dat pinnetje schiet er toch naar beneden uit? (Ja ik moet de tekening nog bestuderen)
__________________
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Reply With Quote
  #193  
Old 22-05-2013, 00:18
Haddewade Haddewade is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2013
Location: Vreden
Posts: 27
eeeh ja, als je op de plaats van de pinnetjes (rode pijl) een messing plaatje met een gat erin maakt. Dan met een boutje en moertje de hele zaak aan elkaar zet?...... (zo is het origineel ook)

Volgens mij kun je dan het scharnier wat door de B stijl gaat eerst goed vastzetten en dan hang je de deuren erin.

__________________
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Last edited by Haddewade; 22-05-2013 at 00:30.
Reply With Quote
  #194  
Old 22-05-2013, 19:13
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik denk dat ik je begrijp. Het bovenste pinnetje is inderdaad geen probleem, maar het onderste schiet inderdaad los. Maar ... aan de onderzijde van de deur zit dat scharnier net andersom dan het bovenste, ondersteboven als het ware als je ze met elkaar vergelijkt. Je krijgt dan voor beide deuren 1 pin die langs boven zit, en 1 pin die langs beneden zit. Zodoende valt geen van beide deuren boenk van de wagen.

Mochten beide pinnen boven en onder op dezelfde manier in het scharnier zitten dan kan je één deur gewoon uit de hengsels lichten, de andere valt gewoon van de wagen. Da's evident.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #195  
Old 24-11-2013, 22:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Het wordt zo onderhand wel eens tijd dat er nog eens een update volgt. Na 6 maanden is dat niks te veel gevraagd, denk ik.
Reden waarom het allemaal zo lang duurt is intussen wel bekend: hobbykamer ligt tegenwoordig letterlijk aan de andere kant van de stad, zodat het modelbouwen er meestal niet van komt na een meestal te lange werkdag. Maar goed, we mogen niet klagen (we willen wel maar we mogen niet ...) dus hier gaan we:

we naderen stilaan de voltooiing van het model. De deuren zijn intussen in montage, nog niet helemaal klaar, maar het komt wel goed één deze dagen. De bumpers idem.
De achterklep is wel klaar: gespoten in Tamiya mat zwart, Dupont clear lak er over en opgeblonken met Turtle wax. De scharniertjes werden aangebracht, net zoals de nummerbordverlichting en het handvat.
Dit is een dryfit:



Aan de voorkant van de wagen werden de vleugels afgewerkt. De vleugels hadden een kier tussen de vleugel en de body halverwege de vleugel. Dat is opgevuld en ingekleurd. De chroom sierstukken op het einde van de vleugels zijn ook aangebracht. De lichten zijn dan gemonteerd en van hun bedrading voorzien. Dat ging minder vlot dan dat het er uit ziet omdat er rekening moet worden gehouden met de uitlijning, en dat is niet zo eenvoudig op die ronde vormen. Maar het resultaat kan dienen.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC18693.JPG
Views:	1941
Size:	193.9 KB
ID:	28526   Click image for larger version

Name:	DSC18684.JPG
Views:	1842
Size:	205.8 KB
ID:	28527   Click image for larger version

Name:	DSC18685.JPG
Views:	1850
Size:	323.7 KB
ID:	28528   Click image for larger version

Name:	DSC18687.JPG
Views:	1863
Size:	254.1 KB
ID:	28529  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.