De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-11-2011, 13:08
Coach Ep Coach Ep is offline
De Paddock Regular

Ratel probeert uit alle macht McLaren en Ferrari zo ver te krijgen om een upgrade-kit voor hun GT3´s uit te brengen, beide fabrikanten hebben daar alleen trek in als de huidige GT1 worden geweerd. Aston Martin en met name Nissan hebben daar dan weer heel veel moeite mee. Als het hele verhaal volgend jaar nog doorgaat reken dan maar niet op al te veel wagens.

Kortom: Ratel´s gedraai en gekronkel heeft hem weer eens in een spagaat gebracht, hij zal wel weer een wit konijntje uit de hoge hoed toveren. Veel applaus zal dat ongetwijfeld niet gaan opleveren...
Reply With Quote
Old 07-11-2011, 20:49
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular

Gewoon even door de zure appel, enkel geupgrade GT3's.
Reply With Quote
Old 07-11-2011, 21:05
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Het is bijna niet aan te nemen hoe talentvol Ratel is in het verkloten van zijn eigen kampioenschappen. Ecclestone zal nogal lachen!
Reply With Quote
Old 08-11-2011, 00:58
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Wat had Ratel dan moeten doen, wijsneuzen?
Reply With Quote
Old 08-11-2011, 12:32
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Grig-O View Post
Wat had Ratel dan moeten doen, wijsneuzen?
Niet zijn eigen GT1 variant bedenken - door moeten gaan met ´oude´ GT1 + GT2. Wagens inzetbaar gehouden voor Le Mans en voorzichtiger moeten zijn met stap naar wereldkampioenschap.

Het is weer eens een gevalletje grootheidswaanzin geworden...
Reply With Quote
Old 08-11-2011, 13:05
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

Quote:
Originally Posted by Coach Ep View Post
Niet zijn eigen GT1 variant bedenken - door moeten gaan met ´oude´ GT1 + GT2. Wagens inzetbaar gehouden voor Le Mans en voorzichtiger moeten zijn met stap naar wereldkampioenschap.

Ik deel dezelfde mening.

'Never change a winning team', zeggen ze toch? De FIA GT liep zo goed en plots moesten alle GT2's geweerd worden. Alle GT2 teams mochten hun heil gaan zoeken in een ander kampioenschap, zoals LMS en Open GT. Nu doet hij weer net hetzelfde met de GT1 teams om andere klantenteams te willen aantrekken.

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Old 08-11-2011, 16:17
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Coach Ep View Post

GT1 in het huidige format (en ik spreek over 2009) was uitgestorven, met nog een tiental GT1's op de baan over gans Europa. Ga nog een jaar verder met GT1-GT2 en je krijgt 5 GT1's ingeschreven. GT2 was destijds niet veel beter, de kwantiteit was er wel, maar het eeuwige duel tussen Porsche en Ferrari werd wat afgezaagd.

En vergeet niet dat de ACO zelf beslist heeft om de GT1's niet meer toe te laten en dat in 2010, terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was.
Reply With Quote
Old 09-11-2011, 01:28
Stranger Stranger is offline
De Paddock Regular

Ratel heeft op de persconferentie van de 24 Uren van Spa al meegedeeld dat hij naar een basis van GT3 modellen wilde gaan welke dan door evoluties naar GT1 konden doorgroeien. Bedoeling was om dat vanaf 2010 te doen.

Werd door fabrikanten weggestemd...nu ruim 3 jaar later komt het alsnog op hetzelfde uit.

Overigens hebben we het in 2012 maar over een beperkt aantal Europese races. De wens van Ratel is een 3 of 4-tal races in Europa. Nogaro, Zolder, Sachsenring en een nog nader te noemen circuit. Daarnaast China, Argentinië en de nieuwe baan in Rusland. Aan te vullen door nog wat non-Europese races...
Reply With Quote
Old 10-11-2011, 02:01
sturgis sturgis is offline
De Paddock Rookie

Quote:
En @sturgis: BMW Z4 'vrouwenvoiture'? VDS Ford Mustang spuuglelijk? Ratel een bricoleur? Nog iets?
Lastig hé... meningen die verschillen van de uwe?

Ah, en btw, ik zei dat de kleurenstelling van Belgian Racing spuuglelijk was (komaan, geel als basis kleur??), niet de mustang... gelieve door het juiste op de teentjes getrapt te worden

Quote:
GT1 in het huidige format (en ik spreek over 2009) was uitgestorven, met nog een tiental GT1's op de baan over gans Europa. Ga nog een jaar verder met GT1-GT2 en je krijgt 5 GT1's ingeschreven. GT2 was destijds niet veel beter, de kwantiteit was er wel, maar het eeuwige duel tussen Porsche en Ferrari werd wat afgezaagd.

En vergeet niet dat de ACO zelf beslist heeft om de GT1's niet meer toe te laten en dat in 2010, terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was.
erm... vandaar dat in 2010 ineens een hele rits GT2 teams de overstap maakten naar ACO series omdat de FIA (ofte Ratelleke) te druk bezig was met het nieuwe WK te hypen en geen GT2 kampioenschap voorzag...

Uitgestorven? Interesse was er genoeg, getuige daarvan, 20-24 wagens in het eerste seizoen "WK" GT1... waaronder nieuwe wagens zoals de lambo en nissans

Quote:
err... en larbre die dan Kampioen in GT1 is geworden in 2010 ? Of VDS die de 1000KM van Spa wonnen met hun Ford GT1 ??
Nee, mijn beste, ACO, heeft de GT1 dan maar uit de LMS geschrapt op het EINDE van 2010 , omdat Ratelleke persé zijn eigen FIA "GT1" specificatie wou hebben, een gedowngrade spec. van de toen huidige ACO GT1 specificatie! Of zijn we al vergeten hoe de Ford GT en Nissan er in 2009 met de "nieuwe GT1 spec" er voor spek en bonen tussen reden?
VDS heeft hun Ford GT voor de 1000KM van Spa 2010, terug omgebouwd naar de "echte" GT1 spec om in die LMS wedstrijd deel te nemen, maaar dat had,iirc, volgens hun zoveel voeten in de aarde, dat ik denk dat dit waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar was gezien hun drukke agenda.

Waarom zou ACO dan nog langer dulden dat in hun prestigueze kampioenschap, een team zichzelf Kampioen kan noemen door gewoon op te dagen en 75% van iedere race te rijden zonder concurrentie ?? Want met de nieuwe "FIA GT1 spec" die er dan was , en met het toen schijnbare "succes" (lees, het aantal wagens die rondreden op de nieuwe spec) leek alles er op te wijzen dat teams zich op de nieuwere specificatie gingen richten.

In tegenstelling to Ratel en Co , wou ACO waarschijnlijk de stabiliteit in hun series behouden (al kunnen ze er de laatste tijd ook wat van sinds ze met Ratelleke in zee zijn gegaan) en de enige logische stap was GT1 klasse te laten vallen nadat Ratel de laatste nagel van de GT1 in de kist had geklopt...

Coach Ep en anderen hebben hier groot gelijk in wat ze posten.
Blijkbaar hebben Ratel, en zijn fans, een andere defenitie van succes...

Last edited by sturgis; 10-11-2011 at 02:06.
Reply With Quote
Old 10-11-2011, 13:31
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Smaken verschillen inderdaad, maar als je zegt dat een kleurstelling 'spuuglelijk' is, dan beledig je daarmee een volledig team. Dit terzijde.

ACO heeft in 2010 beslist om GT1's te weren vanaf 2011 (en niet eind 2010) en dat terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was. De interesse waarover jij spreekt kwam er na het opstellen van een nieuw (kostenbesparend) reglement. Zo niet had je 12 auto's aan de start. Als ik spreek over 5 GT1's in 2010, dan heb ik het over een hypothetisch Fiagt-kampioenschap in 2010 zoals dat in 2009 het geval was. Het ontstaan van het wereldkampioenschap heeft echter interesse opgewekt bij teams als Hexis of Mad Croc.

Ratel heeft verder ook verteld in een interview dat de idee oorspronkelijk was om enkel geüpgrade GT3's toe te laten, maar dat dit door de constructeurs werd weggestemd (zoals hierboven aangegeven door Stranger). Hij heeft overigens ook toegegeven dat de GT2 European Cup mislukt was omdat hij waarschijnlijk teveel tijd heeft moeten steken in het opstarten van het wereldkampioenschap. Maar er was dus wel degelijk een uitweg voor de GT2-teams.
Reply With Quote
Old 10-11-2011, 16:13
Stranger Stranger is offline
De Paddock Regular

Het eerste WK GT1 had een groot aantal wagens welke nog 1 jaartje doormochten op voorwaarde dat er nieuwe wagens zouden komen. Door het wegvallen van de Corvettes en het niet meer mogen starten van de Maserati's zaten we dit jaar op 18 aan het begin van het jaar en aan het einde van het jaar - en tussendoor wat dipjes door schade en budgetissues.

Daarnaast is enkel de Nissan een echt volledig nieuwe wagen, de Lamborghini's zijn bijna allemaal gebouwd op het 'oude' chassis.

Het probleem van de nieuwe GT1's zat met name in de 'spec' onderdelen zoals de ECU. Veel teams hebben hier problemen mee gehad, waardoor er nogal wat motoren ploften en teams hierdoor een groot deel van het budget zagen vervliegen. In plaats van dat het goedkoper zou worden door standaard onderdelen te gebruiken werd het duurder, iets wat Ratel zelf heeft toegegeven.

Ratel heeft heel duidelijk aangegeven dat hij niets meer ziet in het lange afstandsracen. Commerciëel niet interessant (tenzij je Le Mans bent) en voor TV een gedrocht. Met de stappen die nu worden genomen lijken we toch uiteindelijk op het punt te gaan komen waar hij begin 2010 had willen zijn.

Over het punt dat Ratel geen succes heeft....20 jaar series over de hele wereld, GT3 auto's gaan als warme broodjes over de toonbank en steeds meer merken bouwen een GT3 model.
Reply With Quote
Old 10-11-2011, 18:14
De Paddock Rookie

Quote:
Smaken verschillen inderdaad, maar als je zegt dat een kleurstelling 'spuuglelijk' is, dan beledig je daarmee een volledig team. Dit terzijde.
Tja, als je zo tegen de wereld aankijkt natuurlijk... ik beledig daar diegene mee die besliste om rood op een gele ondergrond (it's tacky...) te gaan aanbrengen in mijn ogen, of dat nu graphics designer was of graaf markske zelf...maakt mij weinig uit, ik bleef voor ze supporteren ook al reden ze met een lelijke wagen, en reden ze er mekaar meer uit dan iets anders lol

Quote:
ACO heeft in 2010 beslist om GT1's te weren vanaf 2011 (en niet eind 2010) en dat terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was. De interesse waarover jij spreekt kwam er na het opstellen van een nieuw (kostenbesparend) reglement. Zo niet had je 12 auto's aan de start. Als ik spreek over 5 GT1's in 2010, dan heb ik het over een hypothetisch Fiagt-kampioenschap in 2010 zoals dat in 2009 het geval was. Het ontstaan van het wereldkampioenschap heeft echter interesse opgewekt bij teams als Hexis of Mad Croc.
Jah, duh eind 2010 = na seizoen 2010; jij bent diegene die aangaf dat aco dat in 2010 besliste ondanks een succesvol WK GT1. Geloof me, ik ben mee...
En Hexis reed in 2009 ook al FIA GT in GT2 met de Vantage, dus ja, die moesten wel iets doen omdat ze met hun GT2 niet meer terecht konden in FIA GT en geen ervaring hadden met endurance om in de LMS te gaan rijden.

Dat de interesse er kwam in het eerste jaar GT1 door een zogezegd "kostenbesparend" regelement is larie in mijn ogen. Dit was om de boel te verantwoorden, en de teams die deelnamen zullen dat volgens mij goed genoeg geweten hebben maar waren eerder verblind door de status van een officiele WK FIA titel denk ik.
Eind 2009 vertelde ik al dat het onmoggelijk goedkoper kon gaan worden als je de hele wereld gaat doortrekken, en daar dan nog eens bovenop sprintjes van een uurtje gaat trekken met zware GTs met volledige carbon bodies... sprintracen is stampen en duwen, punt. Als je daar bovenop nog eens met een idioot qauly systeem op de proppen komt waarbij race 1 de qauly voor race 2 is, brengt dat meer stampen en duwen teweeg, want met die eene verplicht pitstopje in een window van 10 minuten moet je al heel wat geluk hebben wil je daar iets forceren.
Nu met touring autotjes met een 1.8 litertje derin, kan dat allemaal perfect, maar met GT monsters van om en bij de 500 a 600 PK is dat een heel ander verhaal...

En wat hebben we 2 seizoenen lang gezien? Stampen en duwen en brokken en stukken dat het niet meer mooi was. En als je geluk had om de eerste bocht door te raken zonder dat je door een of andere artiest werd meegesleurd, had je misschien kans om eens iets te laten zien.
Denk dat veel teams halverwege het seizoen hun illusies over zo'n officiele FIA World Champion titel wel hebben laten vallen na het betalen van rekening nummer zoveel...
Bedenk er dan bij dat in 2009 de runningcost alleen al van een Corvette C6 voor een heel seizoen FIA GT om en bij de 750.000€ lag...
Waarom denk je dat GT3 op 2 jaar tijd zo populair geworden is??

Waarom denk je dat constructeurs zoals Porsche wel succes bleven hebben met het bouwen van race wagens voor KLANTENTEAMS in klasses zoals GT3/GT4/Cup klasses die betaalbaarder zijn om te runnen en die bovendien in verschillende kampioenschappen terecht kunnen ipv van een kampioenschap zoals het "WK" GT1 die een spec hanteert waarmee je in geen enkele ander kampioenschap terecht kunt en je met dure handgemaakte pur sang race bolides rijd, waarvan je er als constructeur met wat geluk 4 van kwijt kan?
Bon, op de wisselstukken die ze hebben mogen leveren zullen ze toch tenminste al iets van de kosten hebben kunnen terug halen
Is het dan een wonder dat constructeurs weinig zien in meneer ratel zijn ideeën en kijken naar wat bvb een constructeur als Porsche doet? En dat die klasses dan opeens openbloeien?

Laat ons nu eens inbeelden dat Ratel gewoon logisch de ACO GT1 specificatie had overgenomen... zelfs met het sprintformat... en je als team die investeerde in een GT1 ook nog eens Le Mans kon gaan rijden als je dat wou.
De Nissans zouden er zowiezo gekomen zijn, en Reiter engineering zou volgens mij ook weinig problemen gehad hebben om 100 extra stiertjes onder de kap van hun R-SV te duwen. Alsook de Ford GTs. Dan heb je als constructeur ten minste een incentive om nog door te gaan met een GT1 programma voor klanten.
Denk je dat de Saleens en DBR9s die in 2010-2011 onder zeil stonden, nog onder zeil zouden gestaan hebben in die omstandigheden?

Quote:
Originally Posted by Stranger View Post
Door het wegvallen van de Corvettes en het niet meer mogen starten van de Maserati's
De MC-12 was nog niet uitgehomologeerd voor 2011, en mocht dus starten... indien er 4 wagens volgens het regelement (minimum 4 van elk merk) op de grid stonden. Maar Triple H zag het niet meer zitten om nog verder te doen, en Vitaphone was niet bereid om de runningcost van 4 wagens te gaan betalen.
het strafste is dat achteraf de Corvettes toch die toelating kregen (om de boel te redden waarschijnlijk) en het vitaphone team toen al van plan was om met 458s in de BES te rijden

Quote:
Originally Posted by Stranger View Post
Over het punt dat Ratel geen succes heeft....20 jaar series over de hele wereld, GT3 auto's gaan als warme broodjes over de toonbank en steeds meer merken bouwen een GT3 model.
Het is zoals je het bekijkt zeker? Op constructeurs jagen is 1 ding, maar wat als die hun doelen bereiken of het beu worden en ergens anders gaan spelen?
Wat betreft de GT3 comment, zoals ik al aangaf, heeft dat bitter weinig te maken met hoe "goed" Ratel is, maar eerder dat het een gelukkig positief bijverschijnsel is door zijn knoei werk in de andere klasses...

Maar bon het is wat het is zeker? We zullen wel zien wat ervan komt nu we alles en iedere race in een GT3 gaan bollen
Old 10-11-2011, 19:28
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Je reactie op de stelling van Marcel verraadt je subjectieve houding t.o.v. Stéphane Ratel en vooral ook je gebrekkige kennis betreffende het niet mogen starten van Maserati. Ten slotte wens ik niet meer te reageren omdat ik denk dat we hierin simpelweg van mening verschillen, en het dus niet gepast is om hierover te blijven doorbomen. Wel wil ik eindigen met het feit dat ik nooit zal beweren dat het wereldkampioenschap feilloos en perfect is, maar ook z'n gebreken kent, zoals de hogere running costs door het vele 'stampen en duwen' zoals jij het noemt. Blijven hameren op de negatieve kanten van iets is echter nooit een goed idee.

Mvg
Reply With Quote
Old 10-11-2011, 21:22
De Paddock Rookie

Hoja, mijn "gebrekkige" kennis over de maserati komt anders wel uit de gebruikelijk bronnen die hier regelmatig aangevoerd worden en door wat tijdens live uitzending werd verteld. Ma bon, is het anders, tja dan is het anders, neemt de rest niet weg.
Heb ik dan ooit weggestoken dat ik het niet heb op Ratel zijn beslissingen? Neemt niet weg dat ik de dingen niet kan zien zoals ze zijn en daarop mijn mening over die vent vorm.
Jij bent wel diegene die hoog uit de boom kwam waaien hoor...
En ja, ik noem het stampen en duwen, heb jij er dan andere woorden voor??
En tenslotte, de waarheid durven vertellen ipv allemaal mooi in de PR verhaaltjes meegaan moet ook kunnen imho.

Enfin, op naar 2012...zelfs al komt er niet veel in huis van het wk , de Benelux Supercar challenge rijd op hetzelfde weekend in Zolder zo blijkt, dus mooie GT machines zijn we wel al verzekerd
Old 10-11-2011, 22:33
De Paddock Regular

Quote:
... en vooral ook je gebrekkige kennis betreffende het niet mogen starten van Maserati. ...
Volgens mij klopt dit wel:
Quote:
Originally Posted by sturgis View Post
De MC-12 was nog niet uitgehomologeerd voor 2011, en mocht dus starten... indien er 4 wagens volgens het regelement (minimum 4 van elk merk) op de grid stonden. Maar Triple H zag het niet meer zitten om nog verder te doen, en Vitaphone was niet bereid om de runningcost van 4 wagens te gaan betalen.
check de archieven op de diverse sites nog maar eens.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules