De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rating: Thread Rating: 13 votes, 5.00 average.
  #76  
Old 01-08-2011, 21:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by PlasticHans View Post
De bouw vordert gestaag en alles wordt "netjes" verweerd.
Je schrijft dat de firewall nu gereed hebt, op twee stangetjes na.
Op de foto mis ik een van de twee onderdelen 396 aan de stuurkant.
Als je gelijk hebt, heb je gelijk. Ik heb me bijna droog gezocht naar de plaats waar dat tweede exemplaar moest komen, maar ik heb telkens gemist dat die stippellijn zich splitst en naar 2 locaties verwijst. Bedankt!

Quote:
Originally Posted by PlasticHans View Post
Welke kleuren ga je gebruiken voor het interrieur. Hou je je aan de beschrijving of wijk je er, zoals ik, vanaf.
De verf die ik gebruik zijn voor binnen Humbrol 127 en 128, dat is licht en midden grijs.
De buitenkant wordt Midnight Blue, (Hombrol 51).

Veel geluk met het passen van de beide zijden.

Hans. ;-D
De kleuren weet ik nog niet zeker. Buitenkant wordt sowieso zwart, maar binnenkant heb ik nog de keuze. Ik ga morgen of zo eens een test doen met de kleurenmengelingen die ze voorstellen, maar dan wel herrekend naar de Tamiya- of ModelMaster kleuren. De Hellers heb ik niet in huis. Je kan niet alles blijven kopen
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #77  
Old 04-08-2011, 21:02
exserco exserco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oostende
Posts: 13
Bedankt voor die uitleg EN de nuttige link.
__________________
Greetz,

ExSerCo
Reply With Quote
  #78  
Old 07-08-2011, 18:15
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Zoals gezegd: de grote lappen komen er aan, er er komt een hoop pas-, meet- en denkwerk bij kijken.
Om te beginnen even schetsen hoe het bouwplan denkt de beste methode voor te stellen om heel de boel in mekaar te lijmen:
1. de zijwanden moeten tegen de vloer worden gelijmd. Dat is inclusief de achterklep, gezien deze verschilt van versie tot 1952 en vanaf 1952.
2. de zijwanden moeten worden afgewerkt met de binnenbekleding, pinkers (die zitten bovenaan tussen de beide deuren) en sierbagetten aan de vloerdrempels.
3. Het dak wordt in een volgende stap aangesloten op de zijwanden en achterklep.

Persoonlijk heb ik daar een klein bezwaar tegen, vermits zijwanden, dak en de achterklep naadloos moeten aansluiten, zoals op de echte wagen. Verder zijn er nog enkele "probleempjes" die eerst zullen moeten worden opgevangen vooraleer we de carrosserie zullen kunnen samenbouwen.

Ten eerste moeten we ervoor zorgen dat naden die niet aanwezig zouden mogen zijn ook dichtgemaakt worden. Je ziet die punten aangeduid door rode pijlen op de foto's.
Verder duiden de groene pijlen op punten die nu in hun geheel niet passen, maar die wel naadloos zouden moeten dichtgewerkt worden.

De blauwe pijlen duiden op punten waar de onderdelen op elkaar moeten aansluiten, maar niet noodzakelijk zonder zichtbare naad. Aan de achtervleugels moet alles aansluiten, maar de naad blijft zichtbaar door een kleine oneffenheid in het plaatwerk. Aan de voorkant kan veel worden gecamoufleerd omdat de opstaande rand een soort van waterkering vormt die voorkomt dat water van de bovenkant van de carrosserie het motorcompartiment in loopt.
Daar is het probleem dat de zijwand wel past aan de voorkant van de wagen, maar verder naar boven is de ronding van de zijwand en firewall niet meer gelijk, zodat de bovenkant niet past. Ik ga trachten hier zowel de kieren op te vullen door extra materiaal aan de zijwand te aan te brengen tot die past, en de zijwand qua ronding aan te passen tot die aansluit op de rest. Wel in de gaten houdende dat de motorkap er later nog op past.
De waterkering zou er wel eens aan moeten geloven bij deze werkzaamheden. In het slechtste geval haal ik ze volledig weg om ze opnieuw te bouwen in aluminium strip.
We zien wel hoe het gaat.

Kunt ge nog volgen? Dan wil ik gene ene meer over horen klagen dat zijn dakluchthapper niet past





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15765.JPG
Views:	3364
Size:	424.9 KB
ID:	23149   Click image for larger version

Name:	DSC15766.JPG
Views:	3414
Size:	96.1 KB
ID:	23150   Click image for larger version

Name:	DSC15767.JPG
Views:	3397
Size:	74.1 KB
ID:	23151   Click image for larger version

Name:	DSC15768.JPG
Views:	3365
Size:	77.5 KB
ID:	23152   Click image for larger version

Name:	DSC15769.JPG
Views:	3457
Size:	530.5 KB
ID:	23153  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #79  
Old 07-08-2011, 18:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
En nog een paar sfeerbeeldjes:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15770.JPG
Views:	3403
Size:	75.2 KB
ID:	23154   Click image for larger version

Name:	DSC15771.JPG
Views:	3364
Size:	78.2 KB
ID:	23155   Click image for larger version

Name:	DSC15772.JPG
Views:	3375
Size:	285.9 KB
ID:	23156  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #80  
Old 07-08-2011, 19:51
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Kunt ge nog volgen? Dan wil ik gene ene meer over horen klagen dat zijn dakluchthapper niet past


Ja man, dit is wel heel bangelijk allemaal. Dat worden serieuze werken aan deze body.
Dacht dat mijne Focus erg was, maar gij doet nog beter. Dus zo slecht is die kit van SimilR nog niet.

Enfin, kijk uit naar de oplossingen die je hier gaat te voorschijn toveren om dit allemaal op te lossen. Succes.

Grts, Guido
__________________
Reply With Quote
  #81  
Old 07-08-2011, 20:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ja jong, dat zijn geen naden meer, maar valleien!!!

Overigens wil ik wel eens weten waar je zo'n Tamiya-spuitstand voor 1/43 autookes haalt

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #82  
Old 07-08-2011, 22:13
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Nog een beetje met mij zitten lachen ook.
Ge weet zeker niet hoeveel moeite het me heeft gekost om diene auto te strippen en dan een Tamiya-spuitstand te maken van drie-kwart meter doorsnee om die foto's te maken?


... Of mocht ik dat ni zegge?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #83  
Old 26-09-2011, 22:26
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hoog tijd om nog een update te posten.
In de fotoreportage over onze deelname aan de beurs van KMK laatstleden was al te zien dat de body voor een deel is samengebouwd. Dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed, aangezien het ene paneel het andere in vorm trekt. Ik heb zelf niet al te veel moeten duwen en trekken om de verschillende panelen samen te lijmen, enkel hier en daar een beetje "aandringen" totdat de lijm droog was.

Wat zit momenteel aan elkaar gelijmd? De beide zijpanelen, het dak en achtersteven. Hier moest ik afwijken van de het plan en de speciale onderdelen gebruiken om een versie 1952 te kunnen bouwen, maar de plannen zijn hierin vrij duidelijk. Ik heb ook het binnenafwerking van de middenstijlen opnieuw gescratched in aluminiumstrip, omdat het materiaal dat bijgeleverd is eigenlijk een hopeloos gepruts is. In datzelfde opzicht moeten ook de opbergnetjes voor op de rug van de voorzetels opnieuw worden gescratched.

Voor wat betreft de binnenbekleding zijn we ook nog niet aan de "nief petatjes". Ik heb besloten heel de binnenbekleding met stof af te werken. De scale weave van Tenco is daarvoor een ideaal product, en dus heb ik 2 lappen van 90x90cm van dat ding gekocht. Ik hoop dat ik toekom, want er gaat een pak in zo een groot model!! De afwerking van zetels, binnenbekleding, koffermatten, zijpanelen etc etc wordt in een lichtgrijze tint uitgevoerd. Zal goed staan met de zwarte buitenlak denk ik.

Voor wat betreft de lak: de basiskleur zal ik waarschijnlijk gewoon met de (Tamiya)spuitbus doen, maar de lak wordt automotive. Ik ga één van dezer eens shoppen en Dupont 2 componenten lak in huis halen.

Op de foto's zie je hoe de kas er nu bij staat, ook een start met de achterste ophanging, en het frame van de voorzetels.

Wordt dus zeker vervolgd!





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15775.JPG
Views:	3204
Size:	568.5 KB
ID:	23625   Click image for larger version

Name:	DSC15776.JPG
Views:	3167
Size:	542.2 KB
ID:	23626   Click image for larger version

Name:	DSC15777.JPG
Views:	3157
Size:	507.4 KB
ID:	23627   Click image for larger version

Name:	DSC15778.JPG
Views:	3066
Size:	409.7 KB
ID:	23628   Click image for larger version

Name:	DSC15780.JPG
Views:	3006
Size:	403.3 KB
ID:	23629  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #84  
Old 27-09-2011, 14:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Voor wat betreft de lak: de basiskleur zal ik waarschijnlijk gewoon met de (Tamiya)spuitbus doen, maar de lak wordt automotive.
Dat zal wel eerder een Tamiya bus of 4, 5 gaan worden schat ik zo... Of zelfs meer. Ik gebruik meestal 1 spuitbusje voor een 1/24 model, maar 1/8 is 3 keer zo groot... in de 3 dimensies! Dus eigenlijk 9 keer zo groot. Dan kom ik zelfs uit op 9 Tamiya spuitbusjes...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #85  
Old 27-09-2011, 16:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat zal wel eerder een Tamiya bus of 4, 5 gaan worden schat ik zo... Of zelfs meer. Ik gebruik meestal 1 spuitbusje voor een 1/24 model, maar 1/8 is 3 keer zo groot... in de 3 dimensies! Dus eigenlijk 9 keer zo groot. Dan kom ik zelfs uit op 9 Tamiya spuitbusjes...
Je berekening klopt niet helemaal (alhoewel ik niet twijfel aan jouw manier van lakken). Ik ga de basiskleur mat zetten, zodat ik een verf met meer dekkingskracht kan gebruiken dan de gebruikelijke lak. Daardoor heb ik veel minder verf nodig dan de blinkende laklagen vereisen. De uiteindelijke glans wordt automotive.

Maar over één ding zijn we het beiden eens: een model dat zo groot is vereist véél verf
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #86  
Old 29-09-2011, 12:20
exserco exserco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oostende
Posts: 13
Dit blijft gewoon een lust voor het oog en om volgen.
Ik weet zeker dat ik van dit draadje véél zal opsteken tegen dat ik aan mijn modelleke begin.
Tips en commentaar kan ik niet geven, want jou niveau ligt momenteel een pak hoger dan dat van mij.
__________________
Greetz,

ExSerCo
Reply With Quote
  #87  
Old 04-10-2011, 21:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De kussens van de eerste zetel zijn overtrokken met Tenco Scale Weave, en ik ben eigenlijk wel tevreden over het resultaat.
Ik had als eerste kleurtest de kussens gewoon overspoten met grijze primer, maar dat leek me iets te licht van kleur. Daarom heb ik een neveltje van German Grey erover gezet, recht uit de spuitbus, dan dat opnieuw getemperd met grijze primer. Het resultaat is naar mijn mening zo goed dat dit kan dienen als basiskleur. Enkel hier en daar nog wat schaduw aanbrengen en volgens mij gaan we dan al aardig dicht in de buurt van het definitieve resultaat komen.





Tot updates!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15784.JPG
Views:	2879
Size:	616.1 KB
ID:	23676   Click image for larger version

Name:	DSC15783.JPG
Views:	2844
Size:	474.7 KB
ID:	23677   Click image for larger version

Name:	DSC15782.JPG
Views:	2852
Size:	457.3 KB
ID:	23679  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #88  
Old 22-10-2011, 19:27
PlasticHans PlasticHans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2011
Location: Utrecht (Ned)
Posts: 10
Met wat moed, beleid en trouw is alles dus goed verlopen en heeft het model geen "vlieglessen" hoeven doorstaan. Het casco zit mooi strak in elkaar.
Hoe heb jij de binnenbekleding van de hemel erin gekregen?
Bij mij was het een klein drama, maar uiteindelijk ging het toch redelijk goed.
De achterkant had ik wat te strak geplaatst zodat de breedte net niet meer voldoende was en ik er links en rechts het onderste deel af heb moeten knippen. Gelukkig is hier vrijwel niets meer van te zien.
De binnenbekleding van de deurstijlen ging wèl probleemloos.
Mooie oude zetels trouwens.

Hans
Reply With Quote
  #89  
Old 23-10-2011, 10:31
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Zo ver ben ik nog lang niet. De carosserie moet nog gespoten worden, de voorzetels zijn nog niet klaar (de opbergzakjes aan de achterkant van de zetels moeten nog gemaakt worden) en de vloermat is pas gisteren tegen de vloerplaat gekleefd. Die vloermat moet dan nog gespoten worden.
Ik heb dus nog heel wat werk voor de boeg.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #90  
Old 03-11-2011, 23:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Voor wat betreft de vloermat en de opbergzakjes achteraan de zetels, dat is intussen in orde gekomen.
Ik had voor die opbergzakjes al een eerste ideetje uitgeprobeerd tijdens de IPMS beurs te Nieuwegein, maar de collega's maakten mij attent op het feit dat ik er boenk naast zat. Ik wilde die opbergzakjes namelijk in het midden van de zetelrug aanbrengen. Men zei me dat de bevestigingen in het midden van de zetelrug eigenlijk niet kunnen wegens geen steun langs de binnenkant van de zetel. Dus heb ik de bevestigingen naar de zijkanten van de zetel verplaatst.
Totdat ik op een referentiefoto toch zag dat mijn eerste idee wel degelijk het juiste was ...

Enfin, ik ga het niet meer wijzigen, dit is het resultaat van de gespoten vloermat met de voorzetels op hun correcte plaats. Trouwens: die zetels kunnen nog naar achteren of naar voren geschoven worden!

Volgende halte: de body spuiten en lakken. Maar eerst nog een weekendje Engeland en de London to Brighton Veteran Car Run bekijken (zie ook www.LBVCR.com)



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15840.JPG
Views:	2591
Size:	436.6 KB
ID:	23865   Click image for larger version

Name:	DSC15841.JPG
Views:	2616
Size:	461.0 KB
ID:	23866   Click image for larger version

Name:	DSC15844.JPG
Views:	2598
Size:	418.9 KB
ID:	23867  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.