De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: BMW M3 GTR
Touring 34 55.74%
GT 27 44.26%
Voters: 61. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #46  
Old 04-01-2007, 10:47
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R*** View Post
Ze zijn allebei te koop als coupé productie wagens.
Hebben allebei een V6 als krachtbron.
Foei toch! Geen van beiden hebben een V6, de Porsche is een 6-boxer en de M3 een 6-in-lijn.
Reply With Quote
  #47  
Old 04-01-2007, 11:28
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R*** View Post
Om even terug te komen op mijn vraag die ik een tijdje geleden terug heb gesteld 'wat heeft een Porsche 996 Cup meer dan een BMW M3 om de naam GT te mogen dragen?'

Als we het antwoord van Mark even terzijde houden,
(omdat hij een homoligatie heeft voor GT en de BMW niet...)

Dan stel ik even mijn vraag anders, wat heeft de Porsche 996 Cup meer als de BMW M3 om gehomologeert te kunnen worden als GT?

Ze zijn allebei te koop als coupé productie wagens.
Hebben allebei een V6 als krachtbron.

Als je mij iets kunt naar voor brengen wat de 996 meer heeft of beter (ik spreek nu niet over vermogen of dergelijke zaken) als de BMW M3 om zo wel tot GT wagen mag benoemd te worden dan wil ik dat wel graag eens weten...

Sorry voor diegene die het achterhaald beginnen te vinden, maar tot nu toe heb ik naar mijn mening nog steeds geen volwaardig aantwoord gehad...
Tussen een M3 en een taxi is er visueel heel weinig verschil, tussen een 996 en een taxi wel... simpel toch
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #48  
Old 04-01-2007, 14:25
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey View Post
Tussen een M3 en een taxi is er visueel heel weinig verschil, tussen een 996 en een taxi wel... simpel toch
Ik weet niet wat voor taxi's er bij jullie rondrijden, maar die bij ons lijken zeker niet op M3's.
Reply With Quote
  #49  
Old 04-01-2007, 16:51
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
Om maar te zwijgen van de Nürburgring taxi :-).

Ach weet je wat een carroserie is maar een carosserie! Ze kunnen op het chassis van een M3 GTR ook een carroserie zetten van een M6 en het wordt plots out of the blue een GT.

Kijk naar de prodrive P2 dat is een opgevoerde Subaru Impreza WRX STI( Een Touring car volgens het Belcar reglement) met een body ontworpen door dezelfde man die de McLaren F1 ontwierp and thats it toch wordt die gezien als een GT.

Dus de conclusie is: het verschil tussen een van een Sedan afgeleide coupé en een "echte" coupé zoals een Porsche ligt puur in het koetswerk.

Als dat de enige reden is waarom een BMW GTR V8 niet in de Belcar mag deelnemen (in de GT klasse) dan weet ik het ook niet meer.

Om nog extremer te gaan, en even in te gaan op die "taxi-vergelijking". Als je dat een reden vind om een M3 GTR (gewone M3's moeten in touring... volgens mij) in touring te zetten, dan moet een Maserati Quattro porte met een V12 (moesten ze die ooit een race uitvoering geven) ook in een Touring klasse... dan wordt het pas helemaal absurd!

PS:Volgens mij kun je zelfs een BMW GTR klasseren onder volbloed coupé omdat die volgens mij niet veel koetswerk panelen deelt met een gewone 3 series!
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje
Reply With Quote
  #50  
Old 14-01-2007, 21:30
Archangel's Avatar
Archangel Archangel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2006
Location: Merksem
Posts: 1
Dat het geen touring is kan ik inkomen, want hij heeft geen 4 deuren. Maar volgens mij was enkel de M3 GTR van BMW Motorsport gehomologeerd als GT en alle andere als Touring. Het jaar dat de M3 deelnam aan de 24h van francorchamps, namen zij enkele wedstrijden mee in de Belcar en moesten toen, dacht ik, alle BMW's hun benaming van GT of GTR veranderen. Niet?
Reply With Quote
  #51  
Old 21-01-2007, 18:52
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
Quote:
Originally Posted by Archangel View Post
Dat het geen touring is kan ik inkomen, want hij heeft geen 4 deuren. Maar volgens mij was enkel de M3 GTR van BMW Motorsport gehomologeerd als GT en alle andere als Touring. Het jaar dat de M3 deelnam aan de 24h van francorchamps, namen zij enkele wedstrijden mee in de Belcar en moesten toen, dacht ik, alle BMW's hun benaming van GT of GTR veranderen. Niet?
Dat lijkt mij nogal vreemd, ik herinner mij de race wel, maar ik weet niets van een naamsverandering.
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje
Reply With Quote
  #52  
Old 21-01-2007, 23:51
El Torro's Avatar
El Torro El Torro is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 170
Denk dat er velen in de war zijn gekomen door de naamsaanduiding van de M3 GTR en dan gaan denken dat dit een GT wagen is, de Golf GTI is toch ook geen GT wagen.
Een GT wagen heeft sowieso 2 deuren en een Tourisme wagen is een model waar er als produktiewagen ook 4 deuren van zijn gebouwd.
Of het nu om een BMW 318i Coupe gaat of een M3 V8, GTR of CSL, het blijven allen Tourisme wagens.
Een Silhouet is een daarentegen weer een geheel andere opbouw (geen produktie wagen) en is een klasse apart. (chassis met buizenframe, motor achterin en polyester of carbon carroserie)
Het gaat in het onderscheid tussen GT of Tourisme zeker niet om de motor maar om het model van de wagen.
Het is ook niet dat een GT of Tourisme wagen meer of minder is dan de ander, het is de modellering van de wagen die het verschil maakt.

Denk dat men het best deze vraag gerust eens bij de FIA zou kunnen deponeren waar zij precies de grens leggen tussen een GT en Tourisme, want terug kijkend in de voorbije jaren denk ik dat deze grens bij de FIA zelf ook moeilijk ligt, ze zullen ten allen tijde een BMW 3-serie (ongeacht welk model, kleur of motor) als Tourisme wagen erkennen.
__________________
Schummi: Spa-Francorchamps ist die schönsste rennstrecke der welt.....

Last edited by El Torro; 21-01-2007 at 23:53.
Reply With Quote
  #53  
Old 22-01-2007, 00:42
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Quote:
Originally Posted by El Torro View Post
Een GT wagen heeft sowieso 2 deuren en een Tourisme wagen is een model waar er als produktiewagen ook 4 deuren van zijn gebouwd.
Of het nu om een BMW 318i Coupe gaat of een M3 V8, GTR of CSL, het blijven allen Tourisme wagens.
BMW 3 Coupé of M3 ..... het zijn er allemaal met 2 deuren.
Dus volgens je eigen woorden een GT, sorry El Torro maar je spreekt je eigenlijk zelf tegen?
Reply With Quote
  #54  
Old 22-01-2007, 01:11
El Torro's Avatar
El Torro El Torro is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 170
Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R*** View Post
BMW 3 Coupé of M3 ..... het zijn er allemaal met 2 deuren.
Dus volgens je eigen woorden een GT, sorry El Torro maar je spreekt je eigenlijk zelf tegen?
Een BMW 3 (eender welk model) zijn in verschillende uitvoeringen fabrieksmatig gebouwd, zowel een 2 deurs, 4 deurs en zelfs nog een touring (stationcar) dus is de BMW 3 een Tourisme wagen
__________________
Schummi: Spa-Francorchamps ist die schönsste rennstrecke der welt.....
Reply With Quote
  #55  
Old 22-01-2007, 13:21
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
Dus is een Mercedes CLK GTR zoals een paar pagina's eerder vertoond ook een touring .

En met jouw besluit zeg je, dat als je een, body van een M6 op het chassis van een M3 GTR zet(zelfde motor en al). dat die "touring" opeens een GT wordt.
En dan vind jij ook dat een Audi A4 DTM een echte touringcar is en hem in de categorie zetten met de gewone M3's en de seat leon cupra's van de WTCC.

Ik blijf er bij dat de M3 GTR niet al teveel koetswerkpanelen deelt met zijn standaard neefje.

Wat he volgens mij al een gt kan beschouwen is het volgende. Een wagen die van het eerste vijsje is gebouwd om een GT te zijn. Ze hebben hem niet voor niet de naam GTR gegeven he. Omdat het nu een maal de bedoeling was om een GT BMW M3 te maken, met de middelen en de productie die ze toen hadden.

Zoals hij ook in de ALMS mocht meerijden als GT:" The M3 GTR had dominated the GT category of the US series in 2001" (BMWworld)

Om af te sluiten:zoek de verschillen!


www.germancarfans.com

www.automototrke.net

En deze vinden velen van jullie dan wel een GT?

tremtek.com
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje
Reply With Quote
  #56  
Old 22-01-2007, 15:33
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
De Skyline is een goed voorbeeld, aangezien die ook als 4 deurs word geleverd. Ook een touring dus?
Reply With Quote
  #57  
Old 22-01-2007, 15:44
El Torro's Avatar
El Torro El Torro is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 170
Fred, in antwoord op jouw stelling heb de antwoorden een andere kleur gegeven,
kan niet zo goed "quoten"


Dus is een Mercedes CLK GTR zoals een paar pagina's eerder vertoond ook een touring . QUOTE=DDRT_Fred

Nee, een rasechte GT !!

En met jouw besluit zeg je, dat als je een, body van een M6 op het chassis van een M3 GTR zet(zelfde motor en al). dat die "touring" opeens een GT wordt. QUOTE=DDRT_Fred

Nee, dan heb je een bouwpakket, die niet fabrieksmatig ontstaan is, hiervoor zou je bij de desbetreffende organisatie homologatie moeten aanvragen.

En dan vind jij ook dat een Audi A4 DTM een echte touringcar is en hem in de categorie zetten met de gewone M3's en de seat leon cupra's van de WTCC. QUOTE=DDRT_Fred

Nee, een DTM is tegenwoordig een echte Silhouet.
Bij het ontstaan van de DTM werd 23 jaar geleden een onderscheid gemaakt tussen straatversies en formule wagens vandaar de naam DTM Deutsches Tourenwagen Meisterschaft, maar de naam is natuurlijk altijd zo gebleven, behalve dan dat ze van Meisterschaft --> Masters hebben gemaakt


Ik blijf er bij dat de M3 GTR niet al teveel koetswerkpanelen deelt met zijn standaard neefje. QUOTE=DDRT_Fred

Klopt, maar hij heeft ook nog broertjes die een sedan of stationcar uitvoering hebben af fabriek, dus is dit een Tourisme wagen.

Wat je volgens mij als een GT kan beschouwen is het volgende. Een wagen die van het eerste vijsje is gebouwd om een GT te zijn. Ze hebben hem niet voor niets de naam GTR gegeven he. QUOTE=DDRT_Fred

Dus die Golf GTI is volgens jouw ook een rasechte GT wagen vanwege zijn naam ?!?
__________________
Schummi: Spa-Francorchamps ist die schönsste rennstrecke der welt.....
Reply With Quote
  #58  
Old 22-01-2007, 17:06
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
"Dus die Golf GTI is volgens jouw ook een rasechte GT wagen vanwege zijn naam ?!?"

Absoluut niet, ik had het niet alleen over de naam van het desbetreffende voertuig, maar vooral over de intentie van de constructeur. De Golf GTI heeft de intentie om een sportieve hatchback te zijn, geen GT.

"Dus is een Mercedes CLK GTR zoals een paar pagina's eerder vertoond ook een touring . QUOTE=DDRT_Fred

Nee, een rasechte GT !!"

De CLK niet? Hij deelt, net zoals de M3 GTR geen koetswerk delen met de productiebroertjes, alleen net iets extremer.

"En met jouw besluit zeg je, dat als je een, body van een M6 op het chassis van een M3 GTR zet(zelfde motor en al). dat die "touring" opeens een GT wordt. QUOTE=DDRT_Fred

Nee, dan heb je een bouwpakket, die niet fabrieksmatig ontstaan is, hiervoor zou je bij de desbetreffende organisatie homologatie moeten aanvragen."

Ik dacht nochthans dat dat de bedoeling was van BMW om zo hun M6 GTR te evolueren. Maar daar is niet van in huis gekomen nadat ze beslisten om meer geld in F1 te stoppen.

Wat de DTM betreft ben ik inderdaad in de fout gegaan, en jou antwoord heeft me ook wat bij geleerd
Maar ik heb de ultieme bevestiging gevonden dat de achterliggen de productie niet te maken heeft met het al dan niet GT zijn of niet. Er is een wagen, die zich in exact de zelfde situatie bevindt als de BMW M3 GTR. Hij is lichtjes afgeleid van een reeds bestaande gezins wagen en er bestaan touring cars van. Maar toch is de wagen is kestie een ras echte GT, en is hij ook opgebouwd met de de volle intentie een GT te zijn. Ik heb het namelijk over de Seat Toledo GT. Voor degene die zich deze wagen niet herinneren een foto


http://www.vwvortex.com

Niemand (dat ik me herriner) heeft ooit een gelijk aardige discussie gevormd rond het feit dat dit een touring car moest zijn of niet.

Met de skyline erbij geeft dit twee harde argumenten de M3 GTR als een GT kan worden beschouwd, ongeacht achterliggende productie modellen.
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje

Last edited by DDRT_Fred; 22-01-2007 at 17:08.
Reply With Quote
  #59  
Old 22-01-2007, 17:10
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
De Skyline heeft een 4-deurs broertje. Touringcar dus? De Ferrari 456 heeft een 4-deurs broertje en stationcar broertje die in licensie zijn gebouwd voor een arabier. Touringcar? Verschillende Aston Martins zijn als shooting-break gebouwd. Touringcars? En d'r komt een 4-deurs versie van de DB9 aan, dus Prodrive moet z'n DBR9 maar in het WTCC gaan inzetten. En als dit allemaal zo is, waarom is die CLK-GTR dan wel een GT? Want als je jouw stelling wilt doorvoeren is dat dus ook een touringcar.

Het moge duidelijk zijn dat ik het niet eens ben met je stelling De M3 is altijd al ontwikkeld als GT, niet als toerwagen. Met name de CSL laat dat zien, wat gewoon een keiharde concurrent is voor de 911 GT3 en de 360 Challenge Stradale.

PS: Die Toledo vind ik dan weer meer een Silhouette/Kitcar dan een GT. Zo'n Toledo zou met een iets minder dikke motor in het BTCS thuishoren. GT's dienen immers gebaseerd te zijn op straatmodellen, en die Toledo is dat zeker niet.

Last edited by Bramzel; 22-01-2007 at 17:13.
Reply With Quote
  #60  
Old 22-01-2007, 17:23
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
Zo te zien gaan we er nooit uitgraken. Zelfs de patijen die vinden dat te GTR wel een GT is zijn het niet 100 % met elkaar eens.

Een gewone M3 beschouw ik dan weer wel als een touring car. Om dat die volgens mij de bedoeling heeft om een sportieve saloon te zijn. Die toevallig ook nog eens de snelheid heeft van een porsche. En over de CSL spreek ik me niet graag uit. Maar je kan het zo stellen bij alle M3's op de GTR(racewagen) na.

"Walking a fine line between GT-car and touring car"

maar de M3 GTR is en blijf volgens mij een GT! En is zeker welkom in de Belcar. Ik vrees alleen dat meneer Ratel het daarover niet eens is met mij aangezien die man niets anders in zijn kampioenschap ziet als race wagens die enkel eindigen op "GT3". geen GTR, RSR, GT1, R en weet ik wat nog allemaal.

@ Bramzel: Over die Toledo, hoewel er nooit een productie GT is uitgekomen van de toledo. vind ik nog wel dat die buiten de gigantische spoilers er visueel nog heel wat van weg heeft. Zeker aan de achterkant. Toch als je je linker oog toeknijpt en hem tegelijk vanuit de ooghoek van je rechter ook bekijkt
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje

Last edited by DDRT_Fred; 22-01-2007 at 17:28.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.