De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 08-08-2005, 10:05
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
casting vraag

Weet niet of ik hier ne nieuwe thread mocht over starten maar toch ff gedaan. Ik ben dus bezig met de 5 wagens uit day's of thunder te bouwen. Monogram heeft er 3 van uitgebracht in kit vorm. Met de hulp van huudo heb ik deze in de states gevonden en dan ook nu reeds in mijn bezit. Na wat zoekwerk heb ik dan ook de decals gevonden voor de 2 overige modellen. Probleem was hier om de kits te vinden. De momogram kits zijn moeilijk te vinden dus moest ik iets anders proberen.
Na wat lang zoekwerk heb ik dan door revell BLANCO lumina kits gevonden. Eureka dacht ik , direckt 2 gekocht en dacht dat ik er uit was.
Heb deze nu eens uitgepakt en blijkt exact dezelfde kit te zijn. Niet dus, de voorbumper is anders
Dus nu zit ik met het probleem dat ik eigenlijk de voorbumper van de wel correcte kits zou moete kunnen namaken om die 2 andere wel correct te maken.
De enigste mogelijkheid lijkt mij hier om deze na te gieten maar ken daar niks van
Wie kan me helpen ???????

Linkse is de goede

__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 08-08-2005, 12:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik heb mezelf er ook nog nooit aan gewaagd, maar het lijkt me wel dat, indien de bumpers meegegoten zijn aan het model vast, je de goede zal moeten afzagen/afsnijden. Die kan je dan gebruiken als master.

Op automotiveforums.com is er ooit eens een "how-to" geschreven door iemand in 2 delen.

Deel 1: Casting Resin Part I Making the mold

Deel 2: Resin Casting Part II Making the part

Wellicht dat er nog enkele andere Paddockers zijn die al wel praktijk ervaring hebben, en iets meer in detail kunnen gaan, maar dit lijkt me toch een goed vertrekpunt. Bovendien zal het vooral experimenteren worden.

Daarom is het misschien aangewezen om eerst wat testen te doen met andere onderdelen - uit de scrapbox - om wat ervaring op te doen, vooraleer je met het echte werk op je Nascars gaat beginnen.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2005, 13:55
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ik heb een folder i.v.m. het maken van Silicone Mallen en afgieten van Resin maar is 15 blz. met uitleg en foto's.Gekregen van iemand die bij ons eens een demo komen doen is en ook de produkten verkoopt.Als je de folder wil zal ik die voor jouw kopieëren en opsturen moet mij maar je adres bezorgen dan breng ik dit in orde.Of je kan eens gaan zien op de site van die mannen die bij ons deze demo komen doen zijn.Silicone Mallen (site)
Greets Vinnie.

Last edited by vinnie; 08-08-2005 at 14:02.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-08-2005, 13:30
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
treintjes

Het is waarschijnlijk not-done om hier over treintjes te beginnen , maar er zijn nogal wat modelspoorbaanbouwers die zich ledig houden met het gieten van mallekes. Hier een voorbeeldlink:
Kees spoort wel

Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #5  
Old 10-08-2005, 20:35
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Alvast bedankt voor de info , nu alleen nog vinden waar ik al die spullen kan vinden.
moest iemand me daar kunne helpen
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 17-03-2006, 12:16
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Ik heb gezien op de laatste meeting dat er verschillende mensen zelfs dingen hadden gemaakt enzo dus ik vermoed dat er wel bijzitten die mij gaan kunnen helpen.
Dus voor iedereen die weet hie je dingen moet namaken laat maar iets weten hoe (dit weet ik ongeveer al) en waar ik al die rommel moet halen.

alvast merci hé
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 19-03-2006, 13:05
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Dragonfly
Dus voor iedereen die weet hie je dingen moet namaken laat maar iets weten hoe (dit weet ik ongeveer al) en waar ik al die rommel moet halen.

alvast merci hé
ROMMEL? Casting lijkt heel makkelijk, maar is het niet. Je moet altijd met een aantal dingen rekenig houden en zeker ook alles goed voorbereiden. Volgende dingen moet je goed overdenken vooraleer je begint ...

- Hoe moet mijn bekisting eruit zien?
- De mal moet 'zelflossend' zijn (minder belangrijk in silicone)
- hoe groot is het stuk dat ik moet afgieten en kan een silicone mal dit aan?
- waar moet ik mijn aangiet plaatsen?
- heb ik ontluchting nodig?
- welke kleur moet mijn stuk hebben na het afgieten?
- hoeveel stuks wil ik maken?

Alles staat en valt met de voorbereiding van het stuk dat je wil afgieten. Hoe beter dit stuk is (van detail), hoe hoger de kwaliteit van je afgegote stuk (logisch), maar dit betekent ook dat het kleinste detail mee over genomen wordt. Een glad oppervlak geeft een gladde mal en dit geeft een gladde reproductie, ruwe oppervlakken ...

Afhankelijk van de complexiteit van je stuk en de hoeveelheid kopies die je wil maken kan je kiezen voor een mal uit plasticine, silicone, ... Mallen in epoxy zijn ook mogelijk, maar minder geschikt voor kleine delen en kleine series.

De 'ROMMEL' zoals jij die noemt moet je samenzoeken op verschillende plaatsen. Plasticine kan je vinden bij Schleiffer (net als kleinere werktuigen voor mallenbouw), bijenwas en silicones bij Vosschemie net zoals de gietharsen, polyester, epoxy, ....

Maar denk eraan ... casting van onderdelen, hoe simpel ook, is niet iets dat op 5 minuten klaar is. Net zoals een model ... hoe sneller je probeert te werken, hoe meer je over het hoofd ziet en hoe minder de kwaliteit van je model.

Sennake heeft me al eens gevraagd om een kleine uiteenzetting te doen op een meeting over casting en reproducties ... misschien iets voor de reeks meetings eind dit jaar.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-03-2006, 11:05
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Jij spreekt precies reeds met veel ervaring. Misschien zie jij het dan wel zitte om voor mij deze bumpers na te maken (natuurlijk mits vergoeding)
Want ik heb al een aantal keer geprobeerd maar de producten die ik heb zijn niet OK jammer genoeg.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 27-03-2006, 16:43
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
als ik tijd had ... graag, maar ik kom er op dit moment zelfs niet meer toe om zelfs nog iets te bouwen. Eind dit jaar is er een uiteenzetting in de club voorzien over casting, reproducties, ... daar kan je zeker leren hoe je 't zelf moet aanpakken.

Moest je er toch eerder aan willen beginnen en nog vragen hebben, vuur dan maar af!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.