De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 22-11-2005, 14:33
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Clear Parts

Hallo iedereen,
Ik zit met enkele belangrijke vragen :
Ik heb net een mooi model op de kop kunnen tikken, maar stel vast dat er geen clear parts whatsoever bij zitten (geen ramen & geen lichten).
Kunnen deze zelf gemaakt worden ? Hoe doe je dit ? (schaal 1/24)
Wanneer er krasjes op de ramen zitten, kunnen deze dan weggewerkt worden ? Ik dacht dat er een product bestaat die dit kan verhelpen (polieren ?). Is dit zo ?
Wanneer we een een laag clear-coat over het model willen brengen, halen we er dan best de ramen uit ? Ik dacht van wel ..., maar wat als de ramen er 'in' gelijmd zitten ?
Zijn er mensen die mij kunnen helpen ?
Regards,
555
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2005, 15:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Clear parts maken in schaal 1/24 is verdorie geen sinecure. De zijramen zullen nog wel gaan omdat ze vrij vlak zijn, maar de voorruit en achterruit zal je moeten in vorm "trekken". Daarvoor moet je eerst een mal fabriceren (zeg maar boetseren of beeldhouwen) uit klei bv, en eens die droog is ga je een vlak stuk plexi verwarmen boven een kaarsvlam of zo en daarna over de mal heen trekken tot ze de gewenste vorm heeft. Ik heb het al gedaan voor kleine raampjes in schaal 1/43, maar in 1/24 heb ik het nog niet geprobeerd.

Krasjes wegpolieren is geen probleem. Al wat je nodig hebt is een "polishing kit" van het merk Micromesh bv. Daar zitten schuurpapiertjes in van 1500 tot 12000 plus nog een polish pasta die je aanbrengt als je het ganse gamma schuurpapier gebruikt hebt op je kras. Je zal zien dat de kras zelf verdwijnt door het schuren met het grofste schuurpapier, waardoor je wel een matte plek veroorzaakt. Die verdwijnt dan geleidelijk door de andere schuurpapiertjes in de juiste volgorde te gebruiken om telkens wat meer van het matte effect weg te nemen. De pasta brengt dan ook de oorspronkelijke glans weer.

Clearcoaten kan je best doen zonder de ramen erin, maar soms heb je geen keuze. Als je dan bv de Gunze Sangyo Mr Hobby Clear - spuitbus gebruikt, kan zelfs het clearcoaten van ramen geen kwaad. Ik heb het gebruikt op mijn Jaguar D-type mét het raam erop gekleefd en het raampje wordt er zelfs nog helderder door. Wel nooit met dikke lagen werken zodat de druppels eraf rollen, maar dat is eigenlijk een algemene regel.

Hopelijk ben je hier iets mee?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2005, 19:00
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
Quote:
Originally Posted by HF_INTEGRALE
Hallo iedereen,
Ik zit met enkele belangrijke vragen :
Ik heb net een mooi model op de kop kunnen tikken, maar stel vast dat er geen clear parts whatsoever bij zitten (geen ramen & geen lichten).
Kunnen deze zelf gemaakt worden ? Hoe doe je dit ? (schaal 1/24)
Wanneer er krasjes op de ramen zitten, kunnen deze dan weggewerkt worden ? Ik dacht dat er een product bestaat die dit kan verhelpen (polieren ?). Is dit zo ?
Wanneer we een een laag clear-coat over het model willen brengen, halen we er dan best de ramen uit ? Ik dacht van wel ..., maar wat als de ramen er 'in' gelijmd zitten ?
Zijn er mensen die mij kunnen helpen ?
Regards,
555
kun je ze niet bestellen in een modelbouw winkel , had dat indertijd ook eens gedaan met een cosworth , waarvan de ruit beschadigd was .
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2005, 20:21
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Over welk model gaat het eigenlijk Als het een nog in de handel verkrijgbaar model is, moet het zeker lukken om de ontbrekende / beschadigde onderdelen te bestellen via een verkoper, of zelfs rechtstreeks aan het fabriek.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-11-2005, 00:07
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Ik doe een gok: De Corolla met decals van Tsjoen ofwel de Focus met decals van Duval in Monte Carlo. Beide modellen stonden onlangs op Ebay en ik bood erop, maar omdat ik overdag gaan werken was en ik dus niet kon kijken tot hij verliep, heb ik beiden gemist... Ene HF_Integrale was de winnaar...
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #6  
Old 23-11-2005, 00:26
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Cool Wrong answer ... theeeeeeuuuut ... Try Again

Hoi Karel,
Nee het gaat niet om die Toyota Corolla WRC met de Vergokan Décals van Tsjoen, en nee, het gaat ook niet om die Ford Focus WRC met de RS Décals van Duval. Die zouden hier anders wel héél snel moeten geleverd zijn ... maar ze zijn inderdaad op komst
Ik heb ook al gezien dat er hier nog kapers op de eBay-kust zitten : Loeten, proficiat met de schitterende Fortuna Décals van Thiry/Prévot ('k Wilde die ook éél éél graag)
Het gaat om een oude Ford Mustang IMSA (Ford/MotorCraft) van Monogram (wit met blauwe biezen). 't Is een model om naast m'n Ford Capri Zakspeed (Würth) in Diorama te zetten. Daar zaten toch wel geen ramen en lichten bij zeker. En dan heb ik ook nog problemen met krassen in een voorruit van een Renault Alpine A310 (Calberson).
Trouwens, hoe is het gesteld met mijne Ford Focus WRC ?
Regards,
555

Last edited by HF_INTEGRALE; 23-11-2005 at 00:36.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-11-2005, 04:36
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Kan iemand eens die link geven van ebay? zou ook wel eens willen loeren
Reply With Quote
  #8  
Old 23-11-2005, 09:04
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak
Kan iemand eens die link geven van ebay? zou ook wel eens willen loeren
Ik zou : http://www.ebay.com eens proberen
Reply With Quote
  #9  
Old 23-11-2005, 13:33
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Dat weet ik ook .Maar waar staat dat voor decals of model auto's?
Reply With Quote
  #10  
Old 23-11-2005, 13:42
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
k moet efkes terug zoeken, maar k ben ergens vloeibare "plexi" tegen gekomen....
Moet ge wel eerst een mal maken van het te gieten stuk
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-11-2005, 18:48
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak
Dat weet ik ook .Maar waar staat dat voor decals of model auto's?
zet gewoon modelbouw of de wagen dat je zoekt in het venstertje
Reply With Quote
  #12  
Old 23-11-2005, 22:40
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Quote:
Originally Posted by laurent
k moet efkes terug zoeken, maar k ben ergens vloeibare "plexi" tegen gekomen....
Moet ge wel eerst een mal maken van het te gieten stuk
Een mal maken ? ... , hoe doe je dat ? ... in hout, in plastic, in hars, ... ? en hoe krijg ik de vorm van het raam over op die mal ? Weet ge nog iets meer over plexi ? Waar kan dit gevonden worden en hoe dik is dit juist ?
Regards,
555
Reply With Quote
  #13  
Old 23-11-2005, 22:52
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak
Dat weet ik ook .Maar waar staat dat voor decals of model auto's?
Aja hé, Ik geef meestal Tamiya, Renaissance, Solido, Peugeot en dergelijke in om dingskes te zoeken. Niet moeilijk.

Die Fortuna decals heb ik wel niet gezien.....

Ik wou die Corolla van Tsjoen ook dolgraag, voor zo'n prijsje maar vergeleken bij in de winkel... Maja, thats life, thats ebay
Hopelijk schiet er binnenkort niet weer iemand van hier onder m'n duiven... lol

Met "uwe" Focus, die ondertussen wel de mijne is , komt alles stilaan in orde. Hij heeft geluk dat mijn Xsara's carroserieverf is mislukt anders zat hij nu nog steeds in de doos zoals hij er vorig jaar is in gegaan (interieur enkel gemaakt). Vandaag heb ik de kas op de carosserie bevestigd en nog kleine detailtjes. Enkele eerste decals erop gedaan. Wat die decals betreft... Moeten wel oude zijn zeker... Zo vlug dat die breken :s Veel vlugger vergeleken met m'n andere decals die ik al had van Tamiya... Maar tot nu toe heb ik ze nog allemaal kunnen fixen, nog geen naar de vaantjes dus. Binnenkort plaats ik es foto's, ma heb et nogal druk en niet veel tijd ervoor...
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #14  
Old 24-11-2005, 13:20
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
Vloeibare plexi is niet echt vloeibare plexi, maar staat bekend als Liquid Ice. Doorzichtige vloeibare kunststof, waar zelfs pigmenten kunnen aan toegevoegd worden.
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-11-2005, 21:25
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by HF_INTEGRALE
Hoi Karel,
Ik heb ook al gezien dat er hier nog kapers op de eBay-kust zitten : Loeten, proficiat met de schitterende Fortuna Décals van Thiry/Prévot ('k Wilde die ook éél éél graag)
555
Hey HF, Sorry maat, wist niet dat jij daar al had op geboden. Had trouwens via de pc in klas gewoon een bod gedaan, maar vreesde dat het niks ging worden want er waren nog 3 uur of zo te gaan... Ben wel blij dat ik ze binnenhaal. Nu nog aan een Ford geraken...

Ik vrees trouwens dat we elkaar nog vaak gaan tegenkomen. we vissen zowat in dezelfde vijver he??
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.