De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 04-10-2010, 22:03
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Moet de blauwe vlag verdwijnen?

Lees s.v.p. het hele verhaal op autosport.com:

Quote:
Richard Branson has backed the call from Lotus boss Tony Fernandes to get rid of blue flags in grand prix racing.

Fernandes, whose team has made its Formula 1 debut this year, said earlier this season that he believed the sport would benefit from not having blue flags.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/87186
Graag jullie reacties, visies, meningen en commentaren
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-10-2010, 12:25
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
Die zeggen dat gewoon omdat hun races verpest worden omdat ze verplicht worden van het gas te gaan als de leiders passeren. Gezien dat het voor hen om niet meer als de eer van "beste nieuwe team gaat", acht ik het belang van die leiders alleszinds hoger in, en mag die blauwe vlag gerust blijven bestaan.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 05-10-2010, 20:07
Pegasus's Avatar
Pegasus Pegasus is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Diest
Posts: 266
Dan moeten Fernandez en Branson maar zorgen dat hun wagens beter presteren...
Reply With Quote
  #4  
Old 05-10-2010, 21:35
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by marcel View Post
Die zeggen dat gewoon omdat hun races verpest worden omdat ze verplicht worden van het gas te gaan als de leiders passeren.
Waarom moeten ze van hun gas gaan? Dat is volgens de regels van de FIA niet de bedoeling van de blauwe vlag. Mijn inziens past men in de F1 de blauwe vlag verkeerd toe! Ja, coureurs die gedubbeld worden mag je hiervan op de hoogte brengen. Ze hoeven niet op de rem te staan, volgens de regels moeten ze alleen ruimte geven......dus even van de ideale lijn en Mr. Ferrari of Mr. Red Bull kan voorbij.

Dus dat de nieuwe teams klagen over het grote tijdverlies vanwege het verkeerd toepassen van de blauwe vlag? Niet meer dan terecht.

De blauwe vlag vind ik persoonlijk sowieso een volstrekt waardeloze vlag die in de meeste gevallen door marshals onnodig veel gebruikt word. Als we (dus marshals, koersdirecties en wie nog meer) niet in staat zijn om een vlag correct toe te passen dan moet je hem in zijn geheel niet toepassen.

Geheel simpel ben ik niet maar bij een endurance wedstrijd kan ik niet altijd bepalen of we te maken hebben met een gevecht om posities of het dubbelen van deelnemers tijdens een endurance wedstrijd. Gebrek aan communicatie/koersinformatie is hiervan de oorzaak. Het komt dus voor dat je onterecht een blauwe vlag uitsteekt.......dat is mijn inziens niet goed voor het eerlijke wedstrijdverloop.

Een ander punt is dat de coureurs die sneller zijn dan de ander zelf het beste kunnen bepalen waar ze er voorbij kunnen gaan. Dat lukt ze ook perfekt zonder blauwe vlag Wellicht een bochtje wachten?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2010, 11:52
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
voor zover ik weet gelden er voor endurance andere wetten dan voor F1 wat betreft de blauwe vlag.
In F1 moet de tragere deelnemer de snellere doorlaten, hij krijgt daarvoor 3 "blauwe vlaggen" de tijd. Dat impliceert bijna sowieso van het gas gaan.
In endurance wedstrijden is het de verantwoordelijkheid van de snellere wagen om voorbij de tragere deelnemer te geraken, wat gezien het snelheidsverschil dat er meestal is, niet moeilijk is.
Kijk naar het incident met Priaulx en Kristensen in Le Mans. Priaulx zag de auto komen, ging zoals hij zou moeten in WTCC van de lijn af, en veroorzaakte zo een ongeval.

In endurance heb je hoogstens een paar bochten waar je er niet voorbij kan, op het rechte stuk rij je met je snellere wagen bijna sowieso die tragere wagen voorbij. In F1 is inhalen veel moeilijker, als je de tragere niet verplicht van opzij te gaan, kan je er ronden blijven achter hangen.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 06-10-2010, 18:47
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Naar mening zouden ze hem af moeten schaffen al ben ik bang, zeker in b.v. F1 en DTM dat we dan weer team orders krijgen, dus dat coureurs bepaalde coureurs gemakkelijk voorbij laten terwijl ander geblokt worden.

Last edited by FIRE; 06-10-2010 at 18:51.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-10-2010, 21:52
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by marcel View Post
Kijk naar het incident met Priaulx en Kristensen in Le Mans. Priaulx zag de auto komen, ging zoals hij zou moeten in WTCC van de lijn af, en veroorzaakte zo een ongeval.
Dan helpt een blauwe vlag ook niet meer als de strekking van een blauwe vlag per serie of soort racerij verschilt. Als een coureur 90% sprintraces rijdt en 10% endurance dan zal zijn instinct toch neigen, qua vlaggen, naar sprint in een endurance wedstrijd.

Laat ik het zo stellen, ik heb tijdens mijn examens of tijdens briefings voor wedstrijden nooit een uitleg gehad over een verschillende betekenins van de blauwe vlag.

Quote:
Originally Posted by marcel View Post
In F1 is inhalen veel moeilijker, als je de tragere niet verplicht van opzij te gaan, kan je er ronden blijven achter hangen.
Ja, volledig gelijk maar wat is dan nu de oorzaak? De blauwe vlag of dat het in de huidige F1 racerij nauwelijks mogelijk is om in te halen vanwege verlies in downforce als je achtere een andere wagen hangt?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 06-10-2010 at 21:53.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-10-2010, 08:32
JCE.72 JCE.72 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2007
Location: Zonhoven
Posts: 130
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
De blauwe vlag vind ik persoonlijk sowieso een volstrekt waardeloze vlag die in de meeste gevallen door marshals onnodig veel gebruikt word.
Da's inderdaad een opmerking die ik rond het circuit wel vaker hoor, en soms heb ik ook mijn bedenkingen waarom er nu wel of niet gezwaaid wordt. Maar zijn m.i. wel verzachtende omstandigheden die je zelf al aanhaalt...

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Geheel simpel ben ik niet maar bij een endurance wedstrijd kan ik niet altijd bepalen of we te maken hebben met een gevecht om posities of het dubbelen van deelnemers tijdens een endurance wedstrijd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het zonder afdoende info soms vrij moeilijk is om in te schatten is. Als je bvb. een R8 LMS achter een Yaris ziet aankomen zal het (in 99,9% van de gevallen) wel duidelijk zijn, maar zijn het bvb. twee Seats zal het al andere koek zijn; heb je dan niet de nodige info is het 50% kans dat je goed zit zeker?

Zelfs als het al duidelijk is is je vlag vaak amper omhoog als ze al gepasseerd zijn, als voorbeels de marshall post net voorbij de Sacramentsheuvel; eer je goed en wel hebt kunnen inschatten waar het om gaat ben je meestel te laat.

De kritiek die gegeven wordt door diegenen aan de andere kant van de draad is dus soms wel terecht, maar enig begrip lijkt me toch op zijn plaats.

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Een ander punt is dat de coureurs die sneller zijn dan de ander zelf het beste kunnen bepalen waar ze er voorbij kunnen gaan. Dat lukt ze ook perfekt zonder blauwe vlag Wellicht een bochtje wachten?
Juist, en dan ga je de meeste misverstanden wel vermijden. Alleen moet er op een of andere manier duidelijk worden gemaakt dat als je wordt gedubbeld het 'not done' is om toch nog enkele bochtjes voor te willen blijven, of zelfs bewust de andere rijder op te houden.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.