De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Driver's seat & Trackdays
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 16-11-2005, 20:04
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

ik ben begonnen om het allemaal een beetje uit te zoeken. En wie weet heeft het kans op slagen. Maar jullie moeten niet vergeten dat het allemaal wel iets duurder wordt dan. Nu kost het circuit ons ruim 8000 euro als we de baanposten enzo erbij tellen. Dit moet bij ons terug binnen komen via de 45€ per uur die de deelnemers betalen. Tel maar uit. Als we nu gaan racen heb ik een 2tal extra veiligheidswagens nodig, net als een dubbele bezetting op de baanposten + de chronometrage,...
Verder moeten we ook zien dat we niet in de problemen komen met de autosport overheden...
Maar ik ga het allemaal eens op een rijtje zetten en jullie op de hoogte houden.

Als onze driftdag en de racing show door zijn dan ga ik een vergadering bijeen roepen in de Wheels om iedereen zijn gedacht eens te laten zeggen. En ik beloof jullie, als het mogelijk is gaan we dit zeker doen...
Old 16-11-2005, 20:24
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular

@Chauffeur en Dirtdevil

Even inpikkende op eerdere threads uit Belcar en ZTC en links en rechts gehoord in de zogenaamde wandelgangen ...

Indien ZTC (BEC) en ZSC (BHC en BSC) dan toch op zaterdag zouden gaan rijden, en Mini verdwijnt ook al ... wat blijft er buiten Belcar dan nog over om de zondag te vullen ??

Het is misschien de moment om iets uit de grond te stampen.

Niet alleen Engeland met zijn merkencups of kitcarcups geeft hier voorbeeld.
In Australië recyclereren ze oude 944's en in Amerika rijdt men met Porsches van maximum 2 liter.
Reply With Quote
Old 16-11-2005, 22:01
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Een goede raad: pas op met het inrichten / rijden van "illegale" races zoals Classic Club. Geen verwijt aan deze mensen, maar indien bij deze races iets serieus mis gaat, wil ik niet inrichter, medewerker of rijder zijn.
Goedkope races okay, maar het moet wel binnen de reglementen blijven. Of je zou al snel in grote problemen kunnen komen.

Iets in de stijl uitbouwen zoals de Stock Hatches in Engeland zou niet slecht zijn. Dit is een kampioenschap voor zo goed als seriewagens tot 1600cc, 8 of 16 kleppen. Bij een doorsnee race hebben ze een 80-tal wagens aan de start, meestal Saxo, 106, Fiesta. Gevolg: twee kwalifikatie races en 1 hoofdrace.

Maar of iemand in dit apenland het lef heeft zo iets simpel op te starten is andere koek natuurlijk. Geen prestige te vinden bij Hot Hatch, wel wondermooie en goedkope races.
Hier moet men toch groot geld kunnen verdienen aan een wedstrijd en veel kunnen stoefen.

Last edited by Eddy V; 18-11-2005 at 09:10. Reason: kleppen!
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 18:47
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Dirtdevil
Een "eran-race" is een supergoed concept om te leren racen, maar ik vrees dat je dit nooit aan een financiële partner (lees sponsor) verkocht gaat krijgen!
Op langere termijn ga je er toch een hoop centen insteken omdat je op een gegeven moment niet meer kunt evolueren!
Daarbij is de sfeer van een "echte race" er niet echt op zo een dagen!
Zie het als een wedstrijdje karten onder vrienden!
Pas op, ik zou het idee alleen maar toejuichen en het zou super zijn als andy dit op de wereld kreeg!
Toch denk ik dat men onder "betaalbaar racen" moet kijken naar wedstrijden die ook voor een, al is het maar beperkte, publieke opkomst zorgen!

Zo een klasse creëren zou misschien ook wel is de nodige "boost" aan de belgische autosport kunnen geven!

Greetz

ik zou er niets op tegen hebben om 100 euro of meer te betalen voor bvb 15min trainen en een kwartier later een wedstrijd van 30 minuten te rijden. Ook al komt er geen hond naar kijken.

Misschien krijg je dan wel makkelijker je kennissen en zo mee omdat het niet gewoon vrij rijden is.

Ben wel eens benieuwd naar de totale kost.

Race-groeten,
Jo
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 19:01
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Eddy V
Hier moet men toch groot geld kunnen verdienen aan een wedstrijd en veel kunnen stoefen.
Wel Eddy, hier heb ik nu serieus mijn vragen bij sé. Moest dat dan zo zijn dat ze pakken poen verdienen, waarom zijn er dan nog geen 10 mee begonnen. Zoals Andy reeds aanhaalde: 8000 euro huur circuit + de extra mensen die je nodig hebt voor een race. Tel daar een eventuele surplus bij voor een A-weekend, want hier hebben we het toch over hé. Neem 6 wedstrijden aan de bovenstaande prijs en plaats er nog eens niet overdreven 15.000 marketing bij. Betaal je medewerkers een kleine aanvaardbare dagvergoeding, en maak de som. Reserveer je dagen, zet deze op de nationale kalender en betaal de huur van het ciruit maanden op voorhand. Ga dan piloten zoeken die een wagen willen kopen of inzetten voor je kampioenschap.
Maak zelf even de rekening, hoeveel wagens denk je nodig te hebben om het voor iedereen betaalbaar te houden?
Ik kwam altijd uit op 35-40 wagens om break even te draaien, en geloof me, hier wil ik zeker mijnen nek niet op breken.
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 21:32
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Ik denk dat ik verkeerd begrepen werd. Ik bedoelde meer dat voor de hoge heren van de diverse nationale kampioenschappen (die er zijn of ooit waren) enkel de poenschepperij telt.
Dus die gaan zich nooit "verlagen" tot het inrichten van sport voor de simpele man (met alle respekt natuurlijk). Of zie je bvb de KACB al een klein kampioenschapje opstarten?

Zelf heb ik ook wedstrijden ingericht, mij maakte dat niet uit of we geld wonnen of op nul uitkwamen. Voor mij telde enkel de sport en bleef er wat over, zoveel te beter.

Ik geef je gelijk dat het moeilijk gaat worden om nog betaalbare en eenvoudige races in te richten, nog maar te zwijgen van opstarten in legale vorm, is meer dan duidelijk. Daarvoor zijn de omlopen te duur, de benodigde diensten bijna onbetaalbaar en de kalenderrechten te hoog.

Maar enkele vrijwilligers kunnen altijd de koppen eens bij elkaar steken.
Ik vloek misschien wel regelmatig, maar onze sport staat voor mij op plaats 1.
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 22:56
De Paddock Regular

Een grote groep mensen, een solide structuur en enkele partners die de boel financieel willen ondersteunen, dat is het eerste wat je nodig hebt. Dan een compleet jaar om iets grondig op poten te zetten en de nodige piloten warm te maken om dan in 2007 naar buiten te treden.

Ik weet dat er hier enkele zeer capabele mensen zitten die het meestal wel bij het rechte eind hebben als ze iets zeggen, maar nooit iets doen. Misschien is dit wel eens de mogelijkheid dat deze mensen zich nu eens recht zetten en laten zien wat ze de laatste maanden allemaal al openbaar gemaakt hebben.

Een groep vormen is belangrijk, zeker met de juiste mensen. Just for fun mag en moet, maar het commerciële mag zeker niet vergeten worden. Als je mensen in je groep hebt die denken dat autosport kan zonder centen dan heb je deze beter helemaal niet, want het is nu eenmaal niet mogelijk.
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 23:32
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Chauffeur
Als je mensen in je groep hebt die denken dat autosport kan zonder centen dan heb je deze beter helemaal niet, want het is nu eenmaal niet mogelijk.
Autosport kost altijd geld maar het hoeft niet altijd commercieël te zijn Ik ken toevallig een groep van een paar honderd racende leden die low-budget bezig zijn. Mensen die daar "commercieel" bezig zijn worden met de nek aangekeken, liever niet dan wel.

Een gedurfde mail, na aanleiding van deze thread, is naar een bepaalde persoon de deur uit. Mocht ik er een antwoord op krijgen, dan laat ik het weten!
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 00:20
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark
Autosport kost altijd geld maar het hoeft niet altijd commercieël te zijn
Is juist, als wij beiden hetzelfde verstaan onder commercieel. Als we spreken over een low-budget race moet de groep de kosten zeer goed onder controle houden en moeten de inkomsten minimaal de kosten dekken. Zoals Eddy terecht aanhaalde, is er dan wat over dan is dat meegenomen. Het mag echter niet zo zijn dat piloten of teams de dupe worden van een kampioenschap dat niet aanslaagt waardoor de prijzen de hoogte in gaan. Duidelijke financiële afspraken voor aanvang zijn noodzakelijk, dat is wat ik bedoel met commercieel. Autosport is zaken doen, net zoals met alle andere zaken. Dit wil echter niet zeggen dat je daarom winst moet maken, dit bepaal je voor aanvang of je dat nastreeft ja of neen.

Quote:
Ik ken toevallig een groep van een paar honderd racende leden die low-budget bezig zijn. Mensen die daar "commercieel" bezig zijn worden met de nek aangekeken, liever niet dan wel.
Als je ERAN bedoelt dan moet ik zeggen dat ik mijn bewondering voor Andy en Eric nooit onder stoelen of banken gestoken heb. Deze formule is perfect en iedereen spreekt erover, dat is wat je moet hebben. Ik denk dan ook dat de sleutel en de oplossing hier kan te vinden zijn. De vraag blijft echter: hoe lang gaat het duren voor het niveau hier ook de hoogte ingaat. Als je ziet welke bakken daar rondrijden op zo een dag! Ik denk dat sommigen zo de top-10 van TC aankunnen. Tussen vrij rijden en een wedstrijd is volgens mij wel nog een verschil. De sterkte van ERAN is dat er geen competitiegeest heerst en dat iedereen zich wat komt ammuseren, de ene al met meer centen dan de andere. Als je iedereen bv dezelfde wagen zou geven, en je laat ze een dagje ERANNEN dan ben ik er zeker van dat sommigen dubbel zoveel verteren dan anderen. Toch blijf ik met de vraag zitten: waarom zou ERAN niet commercieel zijn. Je moet betalen, men verkoopt waardebonnen, men verhuurt circuitdopen, mis ik hier iets, maar dit zijn toch allemaal betalende zaken, welliswaar tegen de beste en juiste prijs? Als morgen iemand zijn M3 verhuurt om ERAN te komen rijden dan kan Andy hier toch moeilijk ingrijpen en is het commercieel zonder dat hij het zelf misschien zou willen.

Quote:
Een gedurfde mail, na aanleiding van deze thread, is naar een bepaalde persoon de deur uit. Mocht ik er een antwoord op krijgen, dan laat ik het weten!
Ik ben benieuwd. Gij weet alvast beter als geen ander op welke mailadressen je geen antwoord krijgt hé
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 09:19
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Zo een nieuw kampioenschap opstarten is altijd moeilijk. Maar men moet de mensen ook tijd geven om interesse te kweken. Niet zoals destijds het (mooie) groep 2 gebeuren, een wondermooi idee om oude groep 2's te laten rijden. Na TWEE races werd dat al opgedoekt.
Geen interesse meldde men. Maar hoe kon dat op twee luttele races? Men moet minstens 2 jaar volharden, zelfs met weinig deelnemers en wat verlies. Tenzij je natuurlijk een willige sponsor kan vinden.

Ik zou nog wel met iets willen meehelpen, maar heb dan al zo veel gedaan (stoef stoef) sinds de jaren 70 dat het wel eens door anderen mag gedaan worden.
Toch heb ik het hoofd al met iemand samen gestoken om iets "nieuw" te doen. Of het ooit iets zal worden?
Wie kan dit in belgenland zeggen?
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 10:50
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie

Het idee van de stock hatches zie ik wel zitten. Is zeker betaalbaar. Op Engelse sites kan je die bakken voor max €3000 volledig raceklaar kopen. De Porsche zou te koop kunnen komen. Ik merk echter ook wel dat er bij het organiseren van een race heel wat meer komt kijken dan we allemaal denken.

Mijn beginvraag ging er eigenlijk over hoe je bestaande dingen zoals Bravo racing ,Sprinterscup en Clubraces nog instapbaarder kon maken door veiligheid niet alleen van labels te laten afhangen. Door de startprijs wat te laten dalen en zo een nog groter startveld te krijgen. Hoe meer deelnemers hoe gespreider de kosten of toch niet? Er zijn toch zeker mensen die gewoon eens willen racen voor de kick en niet noodzakelijk voor de overwinning. Als dat betaalbaar wordt zullen ze dat zeker doen.

Ik weet als schooldirectie wel dat hier in België alles gereglementeerd is. Ik heb er elke dag mee te maken, tot mijn grote ergernis.

Maar... is de VAS bv. verplicht om zo'n strenge FIA normen op te leggen. Ik denk dat er in de Waalse autosport ASAF alweer andere reglementeringen gelden. Maar ja dat is België.
Ik moet wel toegeven dat ik er niet genoeg vanaf weet. Ik volg momenteel de Belgische autosport, en zeker de reglementering of belangengroepen, niet van dichtbij genoeg. Sommigen hier op het forum wel merk ik.

Zoals Jo Smets hier reeds eerder zei, ik wil ook wel €100 betalen voor 15 min trainen en dan een half uur racen. Was dit niet het oorspronkelijke idee van de Clubraces? Als je ergens op een Porsche dag wil rijden betaal je evenveel of zelfs meer...daarom kom ik daar ook nooit en verkies Eran. Ook al zijn de Porsche rijders op die Porsche dagen veel voorzichtiger met hun wagens.

Maar allé ik wijk af, ben benieuwd wat ik teweeg bracht met een onschuldige vraag. Lang leve de initiatieven om gewone burgers op de baan te krijgen.
Old 18-11-2005, 12:16
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Jouw vraag ivm de labels is eigenlijk terecht. Maar zoals ik al hoger vermeld, waar gaat men het verschil leggen?
Ergens moeten die overals, helmen, gordels en wat nog allemaal toch gekeurd zijn. Vroeger werd er eender wat geplaatst of gereden. Als ik bvb terugdenk aan de eerste rolbeugels, overals en helmen die ik (en anderen) droegen.

Dus is die FIA keuring niet zo slecht, maar het zou voor de nationale instanties makkelijk kunnen zijn om de "oude" homologatie wat te verlengen. Binnen de perken natuurlijk. Maar het probleem is dat ze dat niet willen, te veel werk.

Tijdig (min 1 jaar op voorhand) bekend maken dat er iets een nieuwe norm krijgt, zou goed zijn. (Niet voor mij en mijn kollega's)
Dan weet je tenminste dat je best nog enkele maanden wacht om iets up to date te kopen.

Maar we zijn goed bezig hier!
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 13:51
M-jo's Avatar
M-jo M-jo is offline
De Paddock Regular

Ik volg deze thread , weet er helaas weinig van .
Maar wat is er mis met Sprinters en/of Touring Cup ?

Aktieve Eranner
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 14:30
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie

Inschrijving Touring Cup 4 uurs race €750.
Benzine voor 4 uur €300.
1 set Banden voor 4 uur €1000.
Dat is per piloot €1025 voor 2 uur racen.

Dit is mijn schatting per race zonder dat je dan nog kosten aan je wagen hebt.

Ik ben ook maar een amateur en vergeet waarschijnlijk nog een heleboel.
Old 18-11-2005, 14:30
Dirtdevil's Avatar
Dirtdevil Dirtdevil is offline
De Paddock Rookie

Interesse voor een bepaalde formule moet groeien, en zoals chauffeur zegt heb je wel degelijk een goede financiële en commerciële structuur nodig! En met het commerciële moet dan niet onmiddelijk aan een winstgevende onderneming gedacht worden, maar eerder aan een goed verkoopbaar concept!

Mijn idee voor een competitie opstart is nog altijd een paar wagens van een nieuwe klasse op een paar vrije trainingen aanwezig laten zijn en de geinteresseerden de mogelijkheid geven om de wagen te laten kennen!

Een beetje zoals toyota de promotie van zijn yaris cup destijds aangepakt heeft! Die auto's doken ook al een jaar lang in diverse paddocks op zonder dat er ook maar een meter in competitie mee gereden werd!

Resultaat: Diverse tuners en piloten hebben voldoende tijd gehad om over het heel gebeuren na te denken, en te beslissen over het al dan niet zich engageren in deze klasse!
Als ik mij niet vergis stond er ook een heel mooi veld aan de start vanaf de eerste race!

Het enige nadeel aan deze formule was de constructeurs-gebondenheid! Toyota deed niet meer mee en het heel spel is ten onder gegaan!
Jammer want dit was (relatief) betaalbaar racen en het was zeer zeker te verkopen naar een sponsor toe!

Vindt een constructeur die een naam engagement wilt, en zorg tegelijk voor een niet afhangend product, een waterdicht reglement, een aantrekkelijk randgebeuren en ik garandeer dat er financiële partners gevonden worden om dit op poten te zetten!
Misschien dat een aantal mensen idd eens de koppen bij mekaar moeten steken om iets uit te werken, of verder uit te werken!

Greetz
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules