De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 09-04-2004, 10:58
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

GLPK voorbumper

Blijkbaar is het hier nog niemand opgevallen maar bij GLPK hebben ze vanaf dit jaar een bumper met een regelbaar "flap" à la Van der Zwaan gemonteerd als ik het goed zie. Mag dit volgens het reglement of hebben ze dit eerst aan de organisatie gevraagd?

foto van 2003 by Dexter

foto van New Race Festival by alarma (www.racefreaks.nl)

Op de presentatie stond de oude voorbumper er nog op

foto by Sennake
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 12:23
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie

Ze hebben niets aan de organisatie gevraagd. In de grille staat een regelbare vleugel en de voorbumper is verlengd om een langere splitter te kunnen monteren. Zoals de bumper van de RTM biturbo van verleden jaar. De bumper was maar pas donderdags voor de race af. Of zoiets mag is voor interpretatie vatbaar in het reglement, maar er is toch niemand die het reglement toepast, dus geen probleem.
De grille op de motorkap en boven de voorwielen zijn ook verlengd tegenover verleden jaar.
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 12:58
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally posted by pipo
... maar er is toch niemand die het reglement toepast, dus geen probleem....

Tekst en uitleg, graag!
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 13:22
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by pipo
maar er is toch niemand die het reglement toepast, dus geen probleem.
Is het de bedoeling om in het rond te schoppen of zijn hier bewijzen van? En dan nog liefst geen bewijzen "van horen zeggen" eh...
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 13:42
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Vipers zijn gehomologeerd met een welbepaalde lengte bij de FIA voor FIA-GT en in de Belcar ook volgens die FIA-homologatie dus ik zou op het eerste zicht denken dat door het verlengen van de lengte van de auto door een anders getekende bumper de homologatie-lengte overschreden wordt. In ieder geval stof tot nadenken...
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 13:48
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

De voorbumper is de donderdag nog gemaakt toen we bezig waren in de box. Inderdaad kunnen we nu een langere splitter monteren maar dat mag volgens het reglement op voorwaarde dat u splitter niet langer word dat het uiteinde van u voorbumper en dat is bij ons niet het geval.
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 14:55
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Ha nee, ze hebbe gewoon ne andere voorbumper gemonteerd.
Old 09-04-2004, 15:02
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Uit artikel 2 van het technisch reglement:

Een wagen die niet voldoet aan deze criteria maar waarvan het chassis is toegelaten tot
het FIA GT Championship, de ALMS 2002-2004 (GT/GTS), de ACO-24 Heures du Mans 2002-2004 (LM
GT/LM GTS) of het European Touring Car Championship kan eveneens worden toegelaten.

Zijn de Vipers enkel toegelaten in de Belcar omdat ze gehomologeerd zijn voor FIA-GT?

De RTM Biturbo heeft dacht ik ook maar 1 koers met die verlengde voorbumper gereden. Nadien door de koersdirectie verboden?
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 15:09
De Paddock Enthousiast

De onze is nagekeken dacht ook eerst dat het niet mocht maar nadat de koersdirectie was geweest dacht ik er anders over
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 15:40
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Hebt gij dan aan diene bumper gewerkt Thomaske?
Old 09-04-2004, 15:43
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Mja, hebben de mensen van de Technische Controle de bumper apart bekeken of niet. Het is niet omdat ze zijn langsgeweest dat het in orde is
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 15:46
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Daar geef ik u gelijk in.
Old 09-04-2004, 16:39
De Paddock Enthousiast

Ze hebben het er toch over gehad met de mensen van de technische controle en deze is nagekeken in de box en naderhand ook nog eens apart na de race op de controle.
@ ICEMAN: nope heb er zelf niet veel aan gedaan. Zie je mij al een bumper lakken ofzo?
Reply With Quote
Old 09-04-2004, 17:21
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Nee, k em u e heel weekend nix zien doen.
Old 09-04-2004, 19:54
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by flugel
Is het de bedoeling om in het rond te schoppen of zijn hier bewijzen van? En dan nog liefst geen bewijzen "van horen zeggen" eh...
Het is niet de bedoeling om in het rond te schoppen, gewoon mijn ervaring van al 13 jaar Belcar(toen nog carglass) te doen.

Enkele voorbeelden, en ik verontschuldig mij reeds als bepaalde teams zich aangevallen voelen, dit is absoluut niet de bedoeling.
Trouwens , deze vaststellingen zijn gemakkelijk door iedereen te controleren.

In 2003 werd een reglement vastgelegd voor 3 jaar waarbij vele teams mee inspraak hadden. Toen werd vastgelegd dat de voorste splitters niet meer buiten het verste punt van de wagen mochten steken. Bij een Porsche 996 is dit ong. 2 cm. De pientere mannen van RTM verlengen hun bumper zodanig dat ze terug een grote splitter kunnen monteren. Eerste race word dit verboden omdat je niet aan de afmetingen van de wagen mag veranderen. Toen kwam er een addendum aan het technisch reglement dat de GT's max 80mm mogen hebben en de Toerisme's 120mm. Waarom het verschil, niemand weet het. Nu doet PK hetzelfde , word blijkbaar goedgekeurd.

38. Het zelfdragende koetswerk mag niet lichter gemaakt worden. Chassisbalken en dwarsprofielen
mogen niet verwijderd of lichter gemaakt worden door wegneming van enig materiaal. Indien de auto origineel
is uitgerust met binnenspatborden, dan mogen deze niet verwijderd of doorboord worden met de bedoeling
deze binnenspatborden lichter te maken.

Uitreksel uit het reglement van 2004.
De Mini , Mondeo en enige andere al is goed bekeken?

49. Op geen enkel ogenblik wordt een vrije uitlaat toegestaan. Het gebruik van een geluiddempende uitlaatpot is
verplicht. Het gebruik van een werkende katalysator wordt aangeraden; deze wordt beschouwd als een
geluiddempende uitlaatpot. Op sommige omlopen gelden specifieke regels.

Hoeft geen verdere uitleg.

86. Alle leidingen die door de cockpit lopen en een vloeistof kunnen bevatten, moeten binnen de cockpit over
hun volledige lengte bekleed of overkapt zijn, zodat de piloot bij een eventuele breuk niet kan getroffen
worden door deze vloeistoffen. Benzine- en olieleidingen mogen daarbij geen enkele aansluiting vertonen
tenzij deze met het tussenschot.

Hier word nogal is gemakkelijk tegen gezondigd en dit is eigenlijk een van de belangrijkste dingen in het reglement en er word veel te nonchalant mee omgesprongen.
Wie herrinerd zich de gebroeders Plenneveaux? Een van de twee ging voor het plezier eventjes meedoen aan een race in Spa, had een ongeval, de 2 benzineleidingen in de wagen scheurden, de benzien kwam op zijn lichaam terecht, brand in de auto,en helaas, voor derest van zijn leven verminkt over heel zijn lichaam.
Gellukkig komt dit heel zelden voor en ik hoop dat dit nooit meer voorkomt, maar zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje ligt.

En ik besef ook wel dat bijna alle teams hun best doen en over de reglementen nadenken, en de beste bedoelingen hebben, maar over het veiligheids aspect kan men eigenlijk niet streng genoeg zijn.

Nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, en nogmaals mijn excuses als sommigen onder u zich hierdoor aangevallen voelen..

Last edited by pipo; 09-04-2004 at 21:29.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules