De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 19-07-2007, 22:41
alainpiot alainpiot is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: haacht
Posts: 21
ik geef je gelyk.maar sommigen hier menen intellectueler te zyn. het komt erop aan om de beste piloten te zien strijden onder elkaar. Maar als een vettel, zoals vorig jaar, op vrydag(zyn eerste dag in de f1) meteen de snelste is,kan je je wel vragen stellen. En al de spitstechnologie is om er om de piloten te vrywaren van stuurfouten. Kijk maar hoe in de meeste bochten in spa de tractioncontrole in werking schoot. is benieuwd volgend jaar...Ze moeten alleen nog gas geven en beetje sturen. de rest wordt elecronisch geregeld.
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Een beetje waar maar anders toch even populistisch als uitspraak i.v.m. de vorige. Je geeft ook geen argumentatie. "Wie dit of dat zegt heeft het niet begrepen" is evenmin geargumenteerd als de slogan "techniek buiten".

Mijn bewering is dat het begrip "hoogste niveau" duidelijk moet worden omschreven en dan kom je vanzelf in aanraking met "de essentie van F1". Dat was vroeger in eerste instantie een kampioenschap voor RIJDERS. Volgens mij een duidelijke "essentie" en een duidelijke uitvalsbasis.

En laat er dan techniek zijn.. mij niet gelaten maar verlies de basis niet uuit het oog. Volgens mij zou F1 in essentie een kampioenschap moeten zijn dat mij de beste rijder aanduidt. Iedereen weet dat je al jaren niet meer kunt vasthouden aan die stelling. Misschien helaas? Of misschien gewioon "the name of the *new* game"?

Dus als ik kijk naar wat ik "hoogste niveau" vind dan moet ik een kampioenschap zien waarin, gegeven een bepaalde mate van hanteren van techniek, mij de beste rijder, met de beste wagenbeheersing, de beste vechtlust, durf, doorzettingsvermogen, spektakel en de beste inzet duidelijk wordt. F1 biedt in mijn ogen minder niveau aan volgens die maatstaven dan bijvoorbeeld GP2.

En mijn eeuwige vraag omtrent die "spitstechnologie" van tegenwoordig is : wie brengt het uiteindelijk baat? Wie rijdt er hier met werkende spoilers (hopelijk niemand want die dingen werken maar een beetje vanaf 180 per uur), met grondeffect, met een 2,4 liter motor aan 19000 toeren, met een sequentiële versnellingsbak? Wie? Slechts af en toe sijpelt er zoiets door naar de "gewone" automarkt, en dan nog meestal in wagens van het onbetaalbare topsegment van constructeurs.

Maar goed, eigenlijk is deze discussie niet aan de orde. De echte discussie moet zijn "wat beschouwen jullie als hoogste niveau?" Wat versta je onder hoog niveau van autosport? Denk eraan dat ook Tarso Marquez, alex Yoong enz... hoog niveau waren. Al reden ze 5 seconden per ronde trager dan Schumacher, ze hoorden toch bij de slechts 22 rijders die in een F1 wedstrid startten. Behoorlijk hoog van niveau toch? Maar waren ze werkelijk van "hoog niveau"? Is Bourdeais geen beter niveau? Ook al rijdt hij dan in een klasse die door de meeste F1 fans als "lager niveau" wordt bestempeld?

U begrijpt mijn probleem. Wat is nu eigenlijk "niveau" ??
Reply With Quote
  #17  
Old 19-07-2007, 23:46
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Integra View Post
Uiteraard, maar het is maar om aan te tonen dat uw denkpatroon er nogal fel langs zat. Trouwens, zonder drag geen downforce.

Ik vind het trouwens nogal een slechte vergelijking, F Renault 1600 en F1.
Mag ik u als vergelijking vertellen dat een Aston Martin DBR9 op Le Mans (medium downforce) aan een snelheid van 300 km/h 1000 kg downforce levert. Dit voor een GT.
Ook ter vergelijking, aan dezelfde snelheid, max downforce, Chevrolet Intrepid ongever 5000 - 6000 kg downforce. Zoiets kan tellen.

Voor een F1 weet ik geen exacte cijfers (en die zullen we ook zeker niet te weten komen), maar zelfs aan 180 km/h zullen het aanzienlijke getallen zijn.
En als het niet zo was, dan zouden ze terug met mooie kale modellen zoals 10 jaar geleden rijden.
Ja maar ja maar... mijn stelling was dat "vleugels" op zich, voor het genereren van echte downforce maar pas beginnen werken van /ongeveer/ 180 per uur. Dat om duidelijk te maken dat een vleugel op een normale productiewagen die zich binnen de reglementaire snelheden beweegt van weinig echt nut is.

Nu kom je aanzetten met een Aston Martin en een Corvette met 300 per uur.
Ja... dat vleugels daarop werken dat weet ik ook wel. Maar op de gemiddelde Opel Astra die aan 120 per uur rijdt op de autostrade zijn vleugels of spoilers van weinig nu. Integendeel, ze creëeren veel drag, doen de wagen meer wegen en bijgevolg zullen ze het benzineverbruik omhoog jagen.

De redenering is dat ze in F1 zoveel gesofistikeerde vleugeltjes en bijzettafeltjes mogen uitvinden op hun bolide als ze nodig achten, voor een gewone productiewagen voor dagdagelijks gebruik speelt dat niet mee. Het heeft enkel een (soms zeer bedenkelijke) esthetische waarde zo je wil.

Die vleugels werken volgens mij ook niet naar behoren op een F1 beneden de 180, alleen... een F1 accellereert naar 200 per uur in goed 2 seconden. Daar zit het grote verschil denk ik. De onefficiente vleugel moeten zij maar een paar seconden verdragen en dan werkt die weer volle charge. Daarmee dat ze niet zullen terugkeren naar de kale modellen aangezien dat beetje inefficientie ruimschoots wordt teruggewonnen als ze op snelheid zijn.
Reply With Quote
  #18  
Old 20-07-2007, 09:32
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,626
Ik zou gewoon 's gaan kijken in de windtunnel als ze een snelheid van 100 km/h simuleren, zal nog altijd een aanzienlijk aantal downforce zijn hoor.

Ik geef u gelijk, de meeste spoilers op standaard auto's zullen weinig effect hebben. (max snelheid is nu eenmaal toch 120)

Trouwens, Chevy Intrepid een Corvette?
Zoek maar eens op welke GTP dat is.

Hoe dan ook, we zijn volledig van de essentie afgedwaald.
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 20-07-2007, 09:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by alainpiot View Post
volledig met je eens !!


Quote:
Originally Posted by alainpiot View Post
ik geef je gelyk.maar sommigen hier menen intellectueler te zyn.
Ach ja, dan nog liever proberen intellectueler te zijn, dan de would-be Bernie of Max uit te hangen die alles per se terug moeten en willen veranderen, maar in tegenovergestelde richting dan.

Quote:
Originally Posted by alainpiot View Post
het komt erop aan om de beste piloten te zien strijden onder elkaar. Maar als een vettel, zoals vorig jaar, op vrydag(zyn eerste dag in de f1) meteen de snelste is,kan je je wel vragen stellen.
Hier zou het inderdaad op moeten neerkomen, maar zoals ik reeds eerder aangaf - misschien niet goed gelezen of zo - F1 is al lang geen sport meer, maar gewoon Business met een grote B. Het is business geworden vanop het ogenblik dat ene Colin Chapman zijn auto's herspoot en er Gold Leaf stickertjes ging ophangen. Daar is het stilletjes aan begonnen, want langzaam maar zeker gingen ook andere belangen meespelen. Het is pas echt goed "fout" gegaan toen het nog eens handen vol geld ging kosten door de technische ontwikkelingen met daar bovenop een krimpende sponsor markt. Als enkel de besten ter wereld nog zouden mogen rijden in de F1, dus zonder te betalen, dan denk ik dat je amper nog 10 à 12 auto's aan de start zou krijgen. Tenzij het dat is wat jullie zouden willen natuurlijk.

Het is juist door de technologische snufjes die er op een F1 zitten dat de F1 zich onderscheid van de andere takken van de Autosport. In NASCAR kan iedereen winnen (alhoewel ik dat betwijfel), maar de auto's zijn ook allemaal zo goed als identiek.

Quote:
Originally Posted by alainpiot View Post
En al de spitstechnologie is om er om de piloten te vrywaren van stuurfouten. Kijk maar hoe in de meeste bochten in spa de tractioncontrole in werking schoot. is benieuwd volgend jaar...Ze moeten alleen nog gas geven en beetje sturen. de rest wordt elecronisch geregeld.
Als het dan toch allemaal zo makkelijk gaat of zou zijn, waarom zijn er dan zo'n grote verschillen tussen al de piloten? Omdat de ene zijnen auto beter is dan de andere? Wel, binnen een team zijn er toch vaak grote verschillen, en dan hoef ik niet verder te denken dan de situatie Hamilton vs. Alonso dit jaar.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-07-2007, 09:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Toch wel Guido.... deze thread
Misschien toch maar eens goed herlezen wat ik allemaal getikt heb.
Reply With Quote
  #21  
Old 20-07-2007, 09:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
En mijn eeuwige vraag omtrent die "spitstechnologie" van tegenwoordig is : wie brengt het uiteindelijk baat? Wie rijdt er hier met werkende spoilers (hopelijk niemand want die dingen werken maar een beetje vanaf 180 per uur), met grondeffect, met een 2,4 liter motor aan 19000 toeren, met een sequentiële versnellingsbak? Wie? Slechts af en toe sijpelt er zoiets door naar de "gewone" automarkt, en dan nog meestal in wagens van het onbetaalbare topsegment van constructeurs.
Nog even terugkomend op de spitstechnologie. 't is misschien nog niet in u opgekomen waarom er zoveel privateers verdwenen zijn in de F1? Of anders gesteld, ge hebt u misschien die vraag nog niet gesteld...? Vroeger, in de gloriejaren waar jullie zo naar snakken, waren de meeste teams privé teams. Op een bepaald moment zijn de constructeurs zich gaan bemoeien en hebben die teams 1 voor 1 opgekocht. Volgens mij gewoon omdat ze zoveel media aandacht krijgen. Het maakt voor een stuk gewoon deel uit van hun marketing. Enerzijds omdat er gedacht wordt meer auto's door te verkopen, maar anderzijds ook omdat ik vermoed dat ze het als technologisch uithangbord willen gebruiken. De zeer beperkte kring van echte autosportfans vind het natuurlijk niks, maar de grijze massa kijkt er wel naar en slikt het allemaal vrolijk.

Bovendien, en hier wil ik op uitkomen, zou het me niet verwonderen dat we technologie van de seriewagens (hybride aandrijving enz.) in de racerij gaan zien opduiken, en wel precies om diezelfde reden.

Dan kunnen jullie nog harder blazen dat het helemaal op niks meer trekt.

Last edited by Guido; 20-07-2007 at 09:51.
Reply With Quote
  #22  
Old 20-07-2007, 14:30
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2005
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,345
Volgens mij is F1 wel degelijk het hoogste niveau que techniek en pilotage. Op het vlak van techniek is er gewoon geen enkele autosporttak die ook maar in de buurt komt van de F1. Ondanks de reglementen die elk jaar strikter worden blijven de wagens op de meeste circuit ongeveer even snel en op sommige zelfs sneller. Over de pilotage kan natuurlijk gediscussieerd worden maar voor mij is het, nog steeds, het hoogste niveau ter wereld. Natuurlijk kan een piloot meer het verschil maken in series zoals de endurance, GT, toerisme,... Maar een F1-piloot moet veel multifunctioneler zijn dan zijn collega's uit andere series. Hij moet tijdens een wedstrijd kunnen overleggen met z'n ingenieur om de afstelling van de wagen aan te passen. Bovendien krijgen F1-piloten het zowel op fysisch als op psychisch vlak veel zwaarder te verduren. Denk maar een de immense G-krachten die ze te verwerken krijgen, net als de grote druk om te presteren onder het oog van de hele wereld. Sommigen beweren hier dat de elektronische hulpmiddelen van de piloten mietjes gemaakt hebben. Maar die elektronische hulpmiddelen vormen net een nieuw aspect dat de F1-coureurs onder knie moeten hebben en waarmee ze het verschil kunnen maken tegenover hun concurrenten door een juiste afstelling en gebruik ervan!

Kortom: de F1 is blijft het hoogste niveau van de autosport voor mij!
__________________
Reply With Quote
  #23  
Old 20-07-2007, 15:48
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Nog even terugkomend op de spitstechnologie. 't is misschien nog niet in u opgekomen waarom er zoveel privateers verdwenen zijn in de F1? Of anders gesteld, ge hebt u misschien die vraag nog niet gesteld...? Vroeger, in de gloriejaren waar jullie zo naar snakken, waren de meeste teams privé teams. Op een bepaald moment zijn de constructeurs zich gaan bemoeien en hebben die teams 1 voor 1 opgekocht. Volgens mij gewoon omdat ze zoveel media aandacht krijgen. Het maakt voor een stuk gewoon deel uit van hun marketing. Enerzijds omdat er gedacht wordt meer auto's door te verkopen, maar anderzijds ook omdat ik vermoed dat ze het als technologisch uithangbord willen gebruiken. De zeer beperkte kring van echte autosportfans vind het natuurlijk niks, maar de grijze massa kijkt er wel naar en slikt het allemaal vrolijk.

Bovendien, en hier wil ik op uitkomen, zou het me niet verwonderen dat we technologie van de seriewagens (hybride aandrijving enz.) in de racerij gaan zien opduiken, en wel precies om diezelfde reden.

Dan kunnen jullie nog harder blazen dat het helemaal op niks meer trekt.
Ik denk dat wij meer wel beter op dezelfde golflengte zitten dan op het eerste zicht zou blijken. Alleen accepteer jij de huidige situatie en ik niet. Dat is waarschijnlijk het grootste verschil. Vive la différence, zeggen de Fransen.

Je legt de vinger op de wonde. In mijn opzicht is de F1 beginnen verloederen van toen Bernie er kost wat kost de grote autoconcerns heeft bijgesleurd. Ik zegde elders al eens : de "core business" van een F1 race team vroeger was 'F1 races rijden', niet meer, niet minder. De "core business" van de grote constructeurs is niet 'racen' maar 'wagens verkopen'.

Dus gaan ze ook in de mate van het mogelijke alles uit de weg wat hun product in een slecht daglicht kan stellen. Ze willen ook geen dynamische F1 maar een eerder statische. Vandaar ook : vele oude rijders in heel wat renstallen. Het publiek moet herkenbare figuren hebben, liefts figuren die "merkentrouw" zijn (bvb Honda en Button, M Schum en Ferrari, Ralf en Toyota), een reglement dat niet met één klap drastisch verandert maar dat jaarlijks een beetje wordt aangepast.

En als de tijden wat somber worden dan is het in de "marketing" dat het mes eerst wordt gezet. Constructeurs trekken zich dan even snel terug als dat ze erin gekomen zijn. Renault deed het al een aantal keren, Porsche en BMW ook, Honda ook, Ford en het Jaguar debacle waren het laatste voorbeeld.

Een zekere tussenvorm is misschien wel de beste oplossing : een echt F1 team met gepassionneerde F1 mensen die de backing krijgen van een grote constructeur. Niet toevallig lopen Super Aguri en Williams beter dan de logge Honda en Toyota mastodonten. BMW verbondt zich niet klakkeloos met de F1 maar via Sauber. Mercedes via McLarenen straks misschien via Prodrive. Dat is een tendens die tenslotte meer teruggrijpt naar "vroeger" toen Ford zich via Lotus in het avontuur stortte of Honda via Brabham, Maserati via Cooper enz...

Dus, niet alle ontwikkelingen zijn slecht. Ik wacht gespannen op de "hybrides" in de F1, dat zal tenminste een toepassing zijn waar Jan Modaal onmiddellijk baat kan bij hebben en het zou een alternatief voor de traditionele aandrijfbronnen (dat dringend benodigd is) eens wat uit het vergeethoekje halen.
Reply With Quote
  #24  
Old 20-07-2007, 16:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Ik denk dat wij meer wel beter op dezelfde golflengte zitten dan op het eerste zicht zou blijken. Alleen accepteer jij de huidige situatie en ik niet. Dat is waarschijnlijk het grootste verschil. Vive la différence, zeggen de Fransen.

En volgend...
Voila, maar daar ging de discussie initieel ook over. Niet het grootste verschil, maar wellicht het enige. 't is maar een kwestie waar je je als mens het beste bij voelt.

Alles gaat via een op- en neerwaartse trend. Momenteel zitten we op de curve waarin de constructeurs zich een weg "gekocht" hebben in de F1, met Ferrari als grootste uitzondering - maar die zijn dan ook geen massa constructeur. Renault koopt Benetton, Honda koopt BAR, Mercedes koopt McLaren (zo goed als), Toyota enz. Wat we dit jaar zien, is dat een deel van die kosten gerecupereerd worden via het leveren van krachtbronnen aan privé-teams op grote schaal. De teams die de constructeurs nota bene nodig hebben om überhaupt een kampioenschap te hebben - RBR, AS, Spyker, Williams enz. Dat is een verschil momenteel tov vroeger misschien. Als de verkoop van de wagens tegenvalt, zal de beslissing om te stoppen niet onmiddellijk genomen worden, gezien een deel van de R&D kost nu meegedragen wordt door de privé gasten. Dat het uitgerekend in die teams is dat we betalende piloten terugvinden hoeft dan ook niet te verwonderen. Ik ben er zeker van dat vroeg of laat er weer een andere stroming zal waaien door de F1. Dat maakt het interessant en houdt het levendig.

Maar, dat neemt niet weg, dat ook de piloten van de privé teams een zeker niveau moeten hebben. Het mooiste voorbeeld is nog Albers denk ik. Zeer goede piloot in DTM, voldoende centen om een stoel te kopen in de F1, maar daar toch te licht bevonden en aan de deur gezet. F1 dus weldegelijk niet alleen als technisch platvorm de top, ook de piloten moeten zeer goede papieren hebben.

Champcar in de VS dan zoveel beter? Hommeles wat geleid heeft tot een opsplitsing in 2 kampioenschappen. Als je dat goed kan noemen...?
Voorbeelden genoeg van de zogenaamde goden uit de VS die bijvoorbeeld niet echt mee konden in de F1. Zelfs JPM reken ik daar tot op zekere hoogte bij. Veel van de gasten waren kampioen in de VS en zouden eens laten zien dat ze ook de F1 aankonden. Andretti? Sneller teruggegaan dan dat ie gekomen was, JPM, veel lawaai, spectaculair, races gewonnen, maar geen kampioen geweest, JV, nog meer lawaai, 1x kampioen geweest in de beste auto, daarna niks meer. De statistieken spreken echt niet in het voordeel van de andere kampioenschappen.
Reply With Quote
  #25  
Old 20-07-2007, 22:02
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Ja maar ja maar... mijn stelling was dat "vleugels" op zich, voor het genereren van echte downforce maar pas beginnen werken van /ongeveer/ 180 per uur. Dat om duidelijk te maken dat een vleugel op een normale productiewagen die zich binnen de reglementaire snelheden beweegt van weinig echt nut is.

Nu kom je aanzetten met een Aston Martin en een Corvette met 300 per uur.
Ja... dat vleugels daarop werken dat weet ik ook wel. Maar op de gemiddelde Opel Astra die aan 120 per uur rijdt op de autostrade zijn vleugels of spoilers van weinig nu. Integendeel, ze creëeren veel drag, doen de wagen meer wegen en bijgevolg zullen ze het benzineverbruik omhoog jagen.

De redenering is dat ze in F1 zoveel gesofistikeerde vleugeltjes en bijzettafeltjes mogen uitvinden op hun bolide als ze nodig achten, voor een gewone productiewagen voor dagdagelijks gebruik speelt dat niet mee. Het heeft enkel een (soms zeer bedenkelijke) esthetische waarde zo je wil.

Die vleugels werken volgens mij ook niet naar behoren op een F1 beneden de 180, alleen... een F1 accellereert naar 200 per uur in goed 2 seconden. Daar zit het grote verschil denk ik. De onefficiente vleugel moeten zij maar een paar seconden verdragen en dan werkt die weer volle charge. Daarmee dat ze niet zullen terugkeren naar de kale modellen aangezien dat beetje inefficientie ruimschoots wordt teruggewonnen als ze op snelheid zijn.

sorry, maar daar klopt dus geen reet van. De neerwaarste kracht die wordt gegenereerd door de wrijvingsweerstand is gelijk aan:

F = 0.5*A*Cw*v²*rho

waarbij:

F = de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd.
A = het frontaal oppervlak
Cw = de weerstandscoëfficiënt
v = de snelheid waarmee het voorwerp zich voortbeweegt
rho = de dichtheid van het fluidum waarin het voorwerp zich voortbeweegt

Wat houdt dit concreet in voor een normale wagen? Dat we mogen aannemen dat de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd recht evenredig is aan de snelheid in het kwadraat, aangezien de andere factoren als constant mogen beschouwd worden. Met andere woorden, als je 2km/u rijdt, genereer je al 4 keer zoveel neerwaartse kracht dan als je 1km/u rijdt.

Verder is het ook nonsens dat een wagen plots meer zou gaan wegen omdat er een kracht wordt op uitgeoefend. De massa van de wagen blijft een constante, ongeacht welke kracht je er ook op uitoefent. Merk trouwens ook op dat de massa hier nergens voorkomt.

Ook de versnelling heeft geen invloed, waardoor je laatste alinea ook al niet klopt. Het is trouwens wel zo dat een F1-wagen wel deste meer nut heeft van zijn vleugels bij lagere snelheden door zijn eigen lage gewicht. Met andere woorden: een F1 wagen creëert zoveel neerwaartse kracht dat hij al onderste boven zou kunnen rijden, nog ver voor hij 180km/u haalt. In dat opzicht speelt het gewicht dan wel weer een rol (krachtenevenwicht hé)
Reply With Quote
  #26  
Old 20-07-2007, 22:03
alainpiot alainpiot is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: haacht
Posts: 21
er staat in de autohebdo die gisteren verschenen is per toeval een artikel dat dezelfde titel heeft als dit onderwerp. Puur toeval, maar heel interressant om lezen. En ja de grote autoconcerns hebben samen met bernie de F1 naar een ongekende hoogte gebracht qua tecnologie en commercie, maar qua pilotage en super piloten vind ik het veel lager dan de jaren 60,70 en 80.Wanneer kan een piloot nog een superstart maken door perfect met de koppeling te werken, en het juiste toerental by nat of droogwegdek vinden. By rege nin tweede of eerste starten... Dit kan allemaal niet meer. Volgas met overstuur uit een bocht komen en er tyd mee winnen?? Dat is allemaal voorby. Vroeger moest men by de start zien dat men EEn bepaalde wielspin had... By al wat ik hier aanhaal als men dit goed deed won men tyd. Nu verliest men er tyd mee. Nu zyn er geen echte helden meer, of sterren. Een Hamilton zou er het dichtst tegen aan leunen volgens my. Vroeger stonden er 5 of 6 wereldkampioenen op de grid.10 of meer gp winnaars. 10 mensen die wel de gp konden winnen. Nu zyn dit er maximum 4 by normale wedstrydomstandigheden. Er is ook geen enkele karakter piloot meer. Ik vind dat een formule 1 uit pure mechaniek moet bestaan, en niet uit electronische en geinformatiseerde techniek. Dat is misschien ouderwets, maar mooier, zowel voor piloten als publiek. Ik wil ook nog zeggen dat ik de formule 1 NIET beu ben. Maar de laatste jaren is het kruim eraf. Geef my maar de gp's historique zoals eind augustus in Spa. Of mooie GT races. Maar de F1 is nog steeds uniek om life te zien. Liefst dan nog by tests want een gp in Belgie is maar 44 rondes, en nog ineens geen uitloop ronde.
Reply With Quote
  #27  
Old 20-07-2007, 23:08
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
De allersnelste coureur ter wereld zal niet eens weten hoe het is om achter een stuur te zitten van een wagen. Die kerel, woonachtig in zijn hutje ergens in Siberie, zal nauwelijks van het bestaan weten van auto's en circuits

Autosport is geen sport zoals atletiek of voetbal waarbij "iedereen" gelijke kansen heeft. Er zijn meer $$ factoren die bepalen of een coureur een succes is of niet. De coureur met het meeste gevoel in zijn reet zal waarschijnlijk nooit verder gekomen zijn dan een of ander vaag FF1600 kampioenschap.

In de autosport (dit woord klopt eigenlijk niet meer) tellen andere factoren. Behalve talent spelen andere zaken een rol. Heb je de beschikking over $$? kom je een beetje slim over in de pers? Ben je iets slimmer dan de rest?

Het mooiste voorbeeld hiervan op dit moment in de lage landen is Robert Doornbos! Die kerel is ver na zijn 18de in aanraking gekomen met de autosport. Dus zeer zeker geen natuurtalent, echter de rest klopt wel. Zie het succes op dit moment in de Champcars, dat zegt dan meteen iets over Champcars, daar rijden niet bepaald de grootste lichten rond.

Kun je uberhaupt diverse autosport-disciplines met elkaar vergelijken? Volgens mij totaal niet. Er bestaat dus geen beste autosportcoureur ter wereld. Er zijn er meerdere..............

In de "stroming F1" zullen idd de beste 14 coureurs ter wereld rondrijden, datzelfde is van toepassing op de "stroming NASCAR". Er is niet 1 soort autosport ofzo.......

Daarnaast zijn er coureurs die in de ene klasse wel presteren en in de ander niet. Zie bijvoorbeeld Kumpen en Menten. Dat waren mijn inziens regelrechte krabbers in het Duits FRenault 2.0. Over de oorzaken valt te twisten, in het FIA GT zijn dat toch toppers van formaat. Kumpen heeft die status al, Menten bijna.

M.b.t. F1 in vroeger dagen en vandaag de dag? Ik denk dat ene Hamilton, Alonso of zelfs een Trulli, qua capaciteiten, vele malen beter zijn dan een Hunt, Clark, Moss of Stewart. Heel simpel, door alle technologie zijn de onderlinge verschillen nu veel kleiner, net in dat geval maakt de coureur het onderscheid!

Echter, je kan en mag die periodes niet met elkaar vergelijken. F1 uit de jaren zestig/zeventig heeft niets te maken met de F1 uit 2007. Zet Alonso in een wagen uit de jaren zestig, hij zal het afleggen tegen een Clark uit die tijd. Andersom zal Hamilton het winnen van een Hunt in een 2007 wagen. Vroeger hadden die kerels kloten waar je U tegen zegt, nu hebben ze personal trainers, mediatraining en corporate thinking

Wat betreft deze thread, like the good old times Vol erin knallen Wie maait mijn hoofd boven het maaiveld af?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #28  
Old 21-07-2007, 01:11
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Lambo View Post
sorry, maar daar klopt dus geen reet van. De neerwaarste kracht die wordt gegenereerd door de wrijvingsweerstand is gelijk aan:
F = 0.5*A*Cw*v²*rho
waarbij:
F = de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd.
A = het frontaal oppervlak
Cw = de weerstandscoëfficiënt
v = de snelheid waarmee het voorwerp zich voortbeweegt
rho = de dichtheid van het fluidum waarin het voorwerp zich voortbeweegt

Wat houdt dit concreet in voor een normale wagen? Dat we mogen aannemen dat de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd recht evenredig is aan de snelheid in het kwadraat, aangezien de andere factoren als constant mogen beschouwd worden. Met andere woorden, als je 2km/u rijdt, genereer je al 4 keer zoveel neerwaartse kracht dan als je 1km/u rijdt.

Verder is het ook nonsens dat een wagen plots meer zou gaan wegen omdat er een kracht wordt op uitgeoefend. De massa van de wagen blijft een constante, ongeacht welke kracht je er ook op uitoefent. Merk trouwens ook op dat de massa hier nergens voorkomt.
Met dank voor uw formules maarre wat leg je me nu weer verder in de mond?

Eerst en vooral ben ik geen aerodynamicus.
Ik heb ook nergens beweerd dat "dat een wagen plots meer zou gaan wegen omdat er een kracht wordt op uitgeoefend". Ik stel alleen maar vast dat wij ooit (wegens ongeval) een Opel Astra te leen hebben gehad waar een grote "Johnny" spoiler opstond achteraan. En laat me u vertellen dat dat kofferdeksel inclusief die achterspoiler een serieus stukje meer woog dan de achterklep van een doordeweekse niet bewerkte standaard Opel Astra. Heeft niets te maken met aerodynamica, noch met uitgeoefende krachten of zwarte magie. Het heeft enkel te maken met het zetten van een grote achterspoiler, pats bovenop die achterkoffer, waardoor het gewicht van de stilstaande (!) auto toch wel omhooggaat met een serieus aantal kilo's.

Enne trouwens.. die evenredigheden.. 4 keer meer als niks is nog altijd niks nietwaar?

Quote:
Originally Posted by Lambo View Post
Ook de versnelling heeft geen invloed, waardoor je laatste alinea ook al niet klopt. Het is trouwens wel zo dat een F1-wagen wel deste meer nut heeft van zijn vleugels bij lagere snelheden door zijn eigen lage gewicht. Met andere woorden: een F1 wagen creëert zoveel neerwaartse kracht dat hij al onderste boven zou kunnen rijden, nog ver voor hij 180km/u haalt. In dat opzicht speelt het gewicht dan wel weer een rol (krachtenevenwicht hé)
Heb ik ook niet gezegd. Ik ga nog steeds uit van de stelling dat spoilers amper werken beneden de 180 per uur. Waarom? Omdat ik dat heb gehoord van mensen die er geregeld mee bezig zijn en die het dus kunnen weten. Dus (probeer te volgen) wilde ik enkel maar zeggen dat ALS ze beter zouden werken boven de 180 per uur, dat voor een F1 wagen maar een kwestie zou zijn van amper 2 sconden voor die snelheid wordt gehaald terwijl in normaal verkeer een normale wagen quasi nooit aan die snelheid rijdt.

Bovendien heb ik ook al in verscheidene F1 reportages op TV gehoord als zou dat "F1 die op een plafond kan rijden" - verhaal dus *niet waar* zou zijn.

Maar waarom wordt er hier zo over gediscussieerd? Waarom zegt er niemand mij dan eens in duidelijke cijfers (dus geen vergelijking van x-maal zoveel als bij die of die snelheid maar een echte duidelijk en éénduidig cijfer) hoeveel "downforce" er dan wordt gegenereerd door een doordeweekse wagen (neem een Opel Astra of een Ford Focus of zo) als die tegen normale snelheden rijdt (laten we zeggen 120 per uur op de autostrade) als die doordeweekse wagen een spoiler (kies zelf maar de afmeting) op zijn achterklep voert? En hoeveel als diezelfde wagen geen spoiler op zijn achterklep voert?

Voor iemand die beter thuis is in de fysica dan ik moet dat toch een relatief eenvoudige opdracht zijn? Of niet? Puur op intuitie echter zou ik trouwens zwaar betwijfelen dat massa niets ofte niets te maken heeft met genereren van downforce.

Last edited by buchinski; 21-07-2007 at 01:18.
Reply With Quote
  #29  
Old 21-07-2007, 01:40
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Allez.. heb dan maar zelf wat huiswerk gedaan. Blijkbaar wordt aerodynamica efficiënt als je een 1 op 1 ratio bereikt. Dus als de gegenereerde downforce even groot wordt als het gewicht van uw wagen. En dat verschilt dan uiteraard afhankelijk van uw wagen (of racecategorie).

Het komt er op neer dat iedereen een beetje gelijk heeft. Een Champcar bereikt deze 1:1 ratio aan 190 km/u. De doorgedreven aerodynamica van een F1 laat toe dat deze ratio al veel vroeger wordt bereikt, ergens rond de 130 per uur. Dus aan 130 per uur zou een F1 wagen ongeveer zijn eigen gewicht aan downforce, zo een 600kg, genereren. Wie goesting heeft moet dat dan maar eens uitrekenen voor een gewone productiewagen en voor bvb een FR1600, ik vrees dat inderdaad daar mijn stelling zal overeind blijven want ik zie niet in hoe een spoilerke op een gewone productiewagen eerder dan 180 per uur een downforce van meer dan een ton zou genereren (?)

Het "F1 op het plafond" verhaal zou in theorie kloppen maar kan in praktijk niet worden uitgevoerd. Daartoe heeft men een baan nodig waarin de wagen van beneden over de wanden naar boven kan lopen. In theorie mogelijk want bij meer dan 200 per uur heeft een F1 wagen bijna 2000kg aan downforce, wat ruimschoots zou compenseren voor zijn gewicht van 600kg. Echter, bij het naar boven rijden over de zijwanden zou er onvoldoende downforce voorhanden zijn zodat de F1 wagen in theorie wel op het plafond zou kunnen rijden... in praktijk zou hij echter nooit tot op het plafond raken maar er aan de zijkant afvallen.
Reply With Quote
  #30  
Old 21-07-2007, 09:33
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Het "F1 op het plafond" verhaal zou in theorie kloppen maar kan in praktijk niet worden uitgevoerd. Daartoe heeft men een baan nodig waarin de wagen van beneden over de wanden naar boven kan lopen. In theorie mogelijk want bij meer dan 200 per uur heeft een F1 wagen bijna 2000kg aan downforce, wat ruimschoots zou compenseren voor zijn gewicht van 600kg. Echter, bij het naar boven rijden over de zijwanden zou er onvoldoende downforce voorhanden zijn zodat de F1 wagen in theorie wel op het plafond zou kunnen rijden... in praktijk zou hij echter nooit tot op het plafond raken maar er aan de zijkant afvallen.

Ik zit ganse nachten te turen naar het plafond tot er een F1 voorbijkomt. Nu weet ik eindelijk ook waarom dit niet gebeurt!! Het kan niet ...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.