![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
Is het jullie ook al opgevallen dat op de twee Clio's S1600 van Cols en Princen (niet op de LAD clio van Verreydt) vooraan op de bumper stickers hangen van "BMA Motorsport"!
Kan iemand dit verklaren? In het service park heb ik allemaal trucks zien staan van Renault sport, dus ik denk niet dat er personeel van BMA service zal gedaan hebben bij de wagens van Cols en Princen. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Tof ![]() Maar tegelijk zeer striest om te zien dat de veiligheids regels (10meter regel) totaal niet werden nageleeft. Ik heb op bijna iedere plaats waar ik ben gaan zien mensen zien staan op zeer gevaarlijke plaatsen. Maar tegelijk wil ik nogmaals benadrukken dat ik de Condroz de mooiste rally is uit ons BK, met ook de beste organisatie, het meeste publiek, het publiek met de meeste sfeer, een gezellig service park vlak naast de Maas, ... |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Op sommige plekken waren er ook in de verste verte geen marshals te zien. ![]() Ma eigenlijk niks verkeerd op de organisatie. Twas ne mooie rally...
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Het gaat nog wel eens verkeerd aflopen ![]() ![]() ![]() DEZE foto toon z'n situatie aan die ik op meerdere plaatsen heb gezien... Verder nog even vermelden dat ze er in de Condroz wel goed zijn ingeslaagd om de rally voor de WRC's (Rallye de l'Etain) goed te verwerken in de timing. In Ieper was het meer dan 90min wachten na de eerste passage op de WRC's en de porsche's, hier in de Condroz waren ze er al na 20min! Perfecte timing! Wel alleen triets dat er in de Rallye de l'Etain geen kwantiteit was, en zelfs amper kwaliteit.... (10wagens, is dit wel de moeite om een rally er voor in terichten?) |
#20
|
||||
|
||||
Even enkele dingen aanstippen.
- Rally is in België vooral populair in de geografische streek genaamd Condroz, vanwaar ook de rally naam. Vele toeschouwers langs de kp's zijn "gewone locals", dus jan-met-de-pet die eens naar de rally komt kijken en dit in tegenstelling tot de meeste andere rallies in ons land waar de meerheid de die-hard rallyfans zijn. Je ziet op iedere rally telkens dezelfde gezichten terug. Dus stellen dat rallysport "in ons land" nog populair is, is wellicht een beetje te optimistisch. De Condroz heeft - door de'n band genomen - altijd meer volk getrokken als ergens anders. Dat was al in '86 zo, in '95 zo en nu nog steeds. ![]() - Rallysport en motorsport in het algmeen zijn per definitie gevaarlijk. Gaan we lopen triest wezen omdat er mensen op de rechte lijn op 1 meter staan te kijken? Er zijn andere vormen van autosport waar mensen zeer goed afgeschermd zijn, maar dat heet circuitracerij zoiets. Voor zover ik weet gebeuren er op rechte stukken maar weinig ongevallen en voor zover ik heb kunnen zien, grepen de baanposten wel correct in als mensen in de bochten verkeerd stonden. Op de foto die je toont, zie ik enkel mensen op de weg staan, nadat de auto voorbij gereden is. 't zou pas erg zijn moesten ze de weg op lopen, vooraleer de wagen eraan komt. Nadat de wagen voorbij is de weg oplopen... beats me, maar gevaarlijk is dat toch niet? ![]() Laat de rallysport de rallysport wezen en laten we geen veronderstellingen maken over dingen die eventueel-indien-moest het-ge weet maar nooit-en als wat-zouden kunnen gebeuren. - En als er dan al roekeloze toeschouwers rondlopen op de proeven, dan hebben ze meestal een biertje in hun handen (om 09.00 's ochtends - sic) en met dank aan die dekselse drankbufetten die een toch oh zo gezellige sfeer creeëren. Waarmee ik wil zeggen, het maakt er toch allemaal deel van uit, 't is zelfs een groot stuk van de rallyfolklore die ons land rijk is. Dus het loopt wel los. ![]() |
#21
|
||||
|
||||
Quote:
|
#22
|
||||
|
||||
@ Huudo :
Wij waren op zaterdag naar een haarspeld in KP Wanzoul gaan kijken niet zo heel ver na de start. Daar stond een beetje voorbij een rechtse haarspeld een hele troep zatte "lokalen" tot in het midden van de baan. En die gingen niet opzij toen er een wagen aankwam! Schröder is daar met zijn Astra serieus opzij moeten gaan. De stewards stonden er vanaf de overkant rustig op te kijken en deden niks. Ik geloof dat ik er foto's van heb en ik zal ze dan straks eens proberen te posten. Na een tijdje is er nog een andere steward komen kijken en dan zijn ze na een boel nutteloos gezever toch opzij gegaan, en maar goed, want een beetje later ging er een Mitsu goed in de fout, die had de baan daar kunnen schoonvegen ... |
#23
|
||||
|
||||
Quote:
De politie zou zicht beter bezig houden met alcohol controles en dubbel/wild parkeren te beboeten ipv snelheidscontroles tijdens rally weekends... Ik heb net nog een prachtige movie gevonden van 10minuten van de Condroz rally! video > http://rapidshare.de/files/7323947/...oz-Huy.wmv.html click op free onderaan, laten aftellen, ... |
#24
|
||||
|
||||
Hierboven de foto's. Enkele minuutjes later stonden ze tot het midden van de baan! Aan de overzijde de nietsdoende marshalls. (waar ik niet mee wil zeggen dat ze allemaal zo zijn, integendeel!) |
#25
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Vorsprung durch Technik |
#26
|
|||
|
|||
Ik ook niet, maar heb de juiste link effe gezocht (ik had een vermoeden waar ik em kon vinden
![]() http://rapidshare.de/files/7323947/3...z-Huy.wmv.html |
#27
|
||||
|
||||
Euh,
windows media player erkend het bestand niet... spijtig ma toch merci voor de moeite
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
#28
|
||||
|
||||
Quote:
Links onderaan heeft hij een heel aantal links staan naar movie's met (fatale) gevolgen voor het roekelooze publiek. vb1, vb2, vb3, ... De 00 wagen doet meer dan alleen maar over de KP rijden juist voor de 1e, onderstaande foto toont andere taken aan... ![]() Mss een goed idee om iedere morgend voor je naar een rally vertrekt ff het onderstaande te lezen: Quote:
Als er in de toekomst een crash gebeurd in ons BK zoals in bovenstaande movie's, denk ik dat de rally sport snel zal verdwijnen in ons land... En dat is het laatste wat vele duizenden rally fans willen... |
#29
|
||||
|
||||
Ge zijt misschien in de veronderstelling dat ik het niet zo nauw neem met de veiligheid, en moest dat de conclusie zijn uit mijn vorige post(s) dan is dat een verkeerde. 'k zal dus nog wat verder toelichten.
Natuurlijk hebben de veiligheidszones hun belang en natuurlijk moeten die gerespecteerd worden. Wat ik echter wil duiden, is dat onze maatschappij in het zogenaamde algemeen belang totaal overgereglementeerd is en dat de verantwoordelijkheidszin van de burger, dus ook de toeschouwers, compleet ondermijnd is (inderdaad is, want we zitten al in dat stadium). Mijn idee van een vrije maatschappij is er één waar er basisregels bestaan en waar iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en draagt. In het geval van rally wil dat zeggen dat iedereen die op de proeven staat, dus een geldig ticket koopt, en zich daarmee automatisch akkoord verklaart met de risico's die hij of zij loopt. Er zijn jammer genoeg mensen ook die vinden dat een ticket kopen voor een ander is en niet voor hun. Daarmee trachten zo ook diezelfde verantwoordelijkheidsaanvaarding te ontlopen (maar da's nog een andere discussie) en hier begint het spelleke al. Gaat er een auto van de weg en raakt men daardoor zwaargewond, dan dient men zijn eigen verantwoordelijkheid op te nemen en hoort men niet te proberen om deze af te wimpelen op derden. Maar dat is wat er in onze overgereglementeerde maatschappij nu juist wel gebeurd - in iedere conflictsituatie, ook buiten de rally. 20 jaar geleden was het verantwoordelijkheidsgevoel toch wat groter, was de sociale controle ook groter, maar als de maatschappij alles voor iedereen regelt adhv reglementen, wetgeving en diens meer, waarom zouden de burgers dan nog hun verantwoordelijkheid op nemen? Big Borther takes care of them, right? Het is vanuit die optiek dat ik zeg dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken welk risico hij wil lopen. Ook al liggen de ongevallen enz. van midden jaren 80 nog zeer goed in mijn geheugen. Ik realiseer me tegelijkertijd ook ten zeerste dat de waarheid en de huidige gang van zaken tegenwoordig mijlenver afligt van wat er in een vrije maatschappij zou dienen te gebeuren. Toch zal ik er altijd voor blijven ijveren en iedereen blijven aansporen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen. Enkel zo kunnen we zeker zijn dat de folklore en tradities behouden blijven. Zij brengen immers kleur in ons dagdagelijks grijze en overgereglementeerde bestaan. Dat de jongeren, die de kleur van vroeger niet gekend hebben en opgegroeid zijn in een Big Brother maatschappij, nu het hardst roepen, verwondert me dan ook geenszins. Als afsluiter nog even de volgende bedenking van waar we naartoe aan het gaan zijn. Steeds vaker wordt je als automobilist op de openbare weg geconfronteerd met mensen die vrijheid niet meer apprciëren. Hoezo dan? Wel je moet eens op een secundaire weg, rechtdoor, geen huizen, geen bomen, wegdek droog, iemand inhalen waar een snelheidsbeperking (weer een regeltje) van 70 km/u geldt. Wedden dat de ingehaalde boos naar jou zal beginnen flikkeren (niet iedereen natuurlijk, maar steeds meer en meer) omdat je zogezegd een "gevaarlijke en levensbedreigende" actie uitvoert? Hij vergeet dan wel dat hij zelf 60km/u rijdt en dat nagenoeg alle auto's tegenwoordig 10x veiliger zijn dat vroeger. Hoe komt het dan dat we alom meer van dat soort reacties krijgen? Omdat er voor alles een regeltje is en dat iedereen met de kudde hoort mee te lopen. Vrijheid? Ik vermoed dat we er enkel nog maar van kunnen dromen. En alle moeilijk te controleren evenementen, inclusief rally dus, horen in dat soort van maatschappij niet thuis, omdat er een appel dient gedaan te worden op de mensen hun verantwoordelijksheidszin en laat nu juist dat zijn wat diezelfde maatschappij stelselmatig ondermijnd. Laten we nog maar van de echte rally genieten, zolang het nog duurt. ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|