De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 06-11-2005, 19:05
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Is het jullie ook al opgevallen dat op de twee Clio's S1600 van Cols en Princen (niet op de LAD clio van Verreydt) vooraan op de bumper stickers hangen van "BMA Motorsport"!

Kan iemand dit verklaren?

In het service park heb ik allemaal trucks zien staan van Renault sport, dus ik denk niet dat er personeel van BMA service zal gedaan hebben bij de wagens van Cols en Princen.
Old 06-11-2005, 21:34
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by Huudo
Enkel gisteren naar de Condroz geweest, en ik moet zeggen dat het goed is meegevallen. Maar volk, volk dat er was...! Daar was Ieper maar een klein koerske tegen, als het van het aantal toeschouwers zou afhangen. Op 2 specials de eerste doortochten net gemist, omdat we er niet op tijd geraakten. Het is andere jaren wel eens anders geweest. Te mijden punten bleken al snel de zogenaamde spectakelpunten die in het programmaboek als dusdanig stonden aangegeven. Mits het goed bestuderen van de kp's bleek het toch mogelijk om andere alternatieve punten te vinden waar het zeker zo mooi was en waar er soms maar een handvol mensen stonden. Je moest dan soms wel door de'n "blet", maar bon, 't loonde toch de moeite iedere keer.
impressies.
Dit jaar was er idd een echte mensen massa op elke KP, op elk spectakel punt bij mekaar gestroomd.

Tof om te weten dat de rallysport dan toch nog leeft in ons land!
Maar tegelijk zeer striest om te zien dat de veiligheids regels (10meter regel) totaal niet werden nageleeft. Ik heb op bijna iedere plaats waar ik ben gaan zien mensen zien staan op zeer gevaarlijke plaatsen.

Maar tegelijk wil ik nogmaals benadrukken dat ik de Condroz de mooiste rally is uit ons BK, met ook de beste organisatie, het meeste publiek, het publiek met de meeste sfeer, een gezellig service park vlak naast de Maas, ...
Old 06-11-2005, 23:11
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara

Maar tegelijk zeer striest om te zien dat de veiligheids regels (10meter regel) totaal niet werden nageleeft. Ik heb op bijna iedere plaats waar ik ben gaan zien mensen zien staan op zeer gevaarlijke plaatsen.

.
op de meeste plaatsen waar ik stond, werden de veiligheidzones in de bochten wel gerespecteerd. Maar op de rechte stukken stonden weer overal hagen, die opengingen wanneer de wagen doorkwam.

Op sommige plekken waren er ook in de verste verte geen marshals te zien.

Ma eigenlijk niks verkeerd op de organisatie. Twas ne mooie rally...
Old 07-11-2005, 21:38
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by kartmonster
op de meeste plaatsen waar ik stond, werden de veiligheidzones in de bochten wel gerespecteerd. Maar op de rechte stukken stonden weer overal hagen, die opengingen wanneer de wagen doorkwam.

Op sommige plekken waren er ook in de verste verte geen marshals te zien.

Ma eigenlijk niks verkeerd op de organisatie. Twas ne mooie rally...
Idd dit is o.a. wat ik bedoel, zo van die spectaculaire (en dus meestal gevaarlijke) rechte stukken staat het volk dan massaal met honderdan op minder dan één meter van de baan. En als de wagen dan passeerd lopen ze met zen allen de weg op...

Het gaat nog wel eens verkeerd aflopen

DEZE foto toon z'n situatie aan die ik op meerdere plaatsen heb gezien...

Verder nog even vermelden dat ze er in de Condroz wel goed zijn ingeslaagd om de rally voor de WRC's (Rallye de l'Etain) goed te verwerken in de timing.
In Ieper was het meer dan 90min wachten na de eerste passage op de WRC's en de porsche's, hier in de Condroz waren ze er al na 20min! Perfecte timing!
Wel alleen triets dat er in de Rallye de l'Etain geen kwantiteit was, en zelfs amper kwaliteit.... (10wagens, is dit wel de moeite om een rally er voor in terichten?)
Old 08-11-2005, 00:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Even enkele dingen aanstippen.

- Rally is in België vooral populair in de geografische streek genaamd Condroz, vanwaar ook de rally naam. Vele toeschouwers langs de kp's zijn "gewone locals", dus jan-met-de-pet die eens naar de rally komt kijken en dit in tegenstelling tot de meeste andere rallies in ons land waar de meerheid de die-hard rallyfans zijn. Je ziet op iedere rally telkens dezelfde gezichten terug. Dus stellen dat rallysport "in ons land" nog populair is, is wellicht een beetje te optimistisch. De Condroz heeft - door de'n band genomen - altijd meer volk getrokken als ergens anders. Dat was al in '86 zo, in '95 zo en nu nog steeds.

- Rallysport en motorsport in het algmeen zijn per definitie gevaarlijk. Gaan we lopen triest wezen omdat er mensen op de rechte lijn op 1 meter staan te kijken? Er zijn andere vormen van autosport waar mensen zeer goed afgeschermd zijn, maar dat heet circuitracerij zoiets. Voor zover ik weet gebeuren er op rechte stukken maar weinig ongevallen en voor zover ik heb kunnen zien, grepen de baanposten wel correct in als mensen in de bochten verkeerd stonden. Op de foto die je toont, zie ik enkel mensen op de weg staan, nadat de auto voorbij gereden is. 't zou pas erg zijn moesten ze de weg op lopen, vooraleer de wagen eraan komt. Nadat de wagen voorbij is de weg oplopen... beats me, maar gevaarlijk is dat toch niet?
Laat de rallysport de rallysport wezen en laten we geen veronderstellingen maken over dingen die eventueel-indien-moest het-ge weet maar nooit-en als wat-zouden kunnen gebeuren.

- En als er dan al roekeloze toeschouwers rondlopen op de proeven, dan hebben ze meestal een biertje in hun handen (om 09.00 's ochtends - sic) en met dank aan die dekselse drankbufetten die een toch oh zo gezellige sfeer creeëren.

Waarmee ik wil zeggen, het maakt er toch allemaal deel van uit, 't is zelfs een groot stuk van de rallyfolklore die ons land rijk is. Dus het loopt wel los.
Reply With Quote
Old 08-11-2005, 00:33
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular

Quote:
Is het jullie ook al opgevallen dat op de twee Clio's S1600 van Cols en Princen (niet op de LAD clio van Verreydt) vooraan op de bumper stickers hangen van "BMA Motorsport"!

Kan iemand dit verklaren?

In het service park heb ik allemaal trucks zien staan van Renault sport, dus ik denk niet dat er personeel van BMA service zal gedaan hebben bij de wagens van Cols en Princen.
in ieper stond dat ook op,denk da voor de uitrusting is bma doet ook kleren en al he en sparco en van die dingen ,en het lad team is va de wagens va princen en cols en van verijdt was het de wagen waar travalia mee reed in het ek
Reply With Quote
Old 08-11-2005, 09:39
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular

@ Huudo :

Wij waren op zaterdag naar een haarspeld in KP Wanzoul gaan kijken niet zo heel ver na de start.

Daar stond een beetje voorbij een rechtse haarspeld een hele troep zatte "lokalen" tot in het midden van de baan. En die gingen niet opzij toen er een wagen aankwam! Schröder is daar met zijn Astra serieus opzij moeten gaan. De stewards stonden er vanaf de overkant rustig op te kijken en deden niks. Ik geloof dat ik er foto's van heb en ik zal ze dan straks eens proberen te posten. Na een tijdje is er nog een andere steward komen kijken en dan zijn ze na een boel nutteloos gezever toch opzij gegaan, en maar goed, want een beetje later ging er een Mitsu goed in de fout, die had de baan daar kunnen schoonvegen ...
Reply With Quote
Old 08-11-2005, 20:32
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by Johan
@ Huudo :

Wij waren op zaterdag naar een haarspeld in KP Wanzoul gaan kijken niet zo heel ver na de start.

Daar stond een beetje voorbij een rechtse haarspeld een hele troep zatte "lokalen" tot in het midden van de baan. En die gingen niet opzij toen er een wagen aankwam! Schröder is daar met zijn Astra serieus opzij moeten gaan. De stewards stonden er vanaf de overkant rustig op te kijken en deden niks. Ik geloof dat ik er foto's van heb en ik zal ze dan straks eens proberen te posten. Na een tijdje is er nog een andere steward komen kijken en dan zijn ze na een boel nutteloos gezever toch opzij gegaan, en maar goed, want een beetje later ging er een Mitsu goed in de fout, die had de baan daar kunnen schoonvegen ...
Voila, ik ben blij dat er nog anderen ook gevaarlijke situaties hebben gezien, die zonder probleem te vermijden waren.

De politie zou zicht beter bezig houden met alcohol controles en dubbel/wild parkeren te beboeten ipv snelheidscontroles tijdens rally weekends...

Ik heb net nog een prachtige movie gevonden van 10minuten van de Condroz rally! video > http://rapidshare.de/files/7323947/...oz-Huy.wmv.html

click op free onderaan, laten aftellen, ...
Old 08-11-2005, 21:11
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular

Hierboven de foto's. Enkele minuutjes later stonden ze tot het midden van de baan! Aan de overzijde de nietsdoende marshalls. (waar ik niet mee wil zeggen dat ze allemaal zo zijn, integendeel!)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	marshalls_condroz (Custom).JPG
Views:	144
Size:	31.5 KB
ID:	254   Click image for larger version

Name:	publiek_condroz (WinCE).JPG
Views:	150
Size:	19.5 KB
ID:	255  
Reply With Quote
Old 08-11-2005, 21:54
Netforce_1's Avatar
Netforce_1 Netforce_1 is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Ik heb net nog een prachtige movie gevonden van 10minuten van de Condroz rally! video > http://rapidshare.de/files/7323947/...oz-Huy.wmv.html

click op free onderaan, laten aftellen, ...
Ik zie niks...
Old 08-11-2005, 23:24
Don Kamiel Don Kamiel is offline
De Paddock Regular

Ik ook niet, maar heb de juiste link effe gezocht (ik had een vermoeden waar ik em kon vinden )
http://rapidshare.de/files/7323947/3...z-Huy.wmv.html
Reply With Quote
Old 09-11-2005, 00:10
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie

Euh,

windows media player erkend het bestand niet... spijtig
ma toch merci voor de moeite
Old 11-11-2005, 14:16
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by Huudo
Even enkele dingen aanstippen.

- Rally is in België vooral populair in de geografische streek genaamd Condroz, vanwaar ook de rally naam. Vele toeschouwers langs de kp's zijn "gewone locals", dus jan-met-de-pet die eens naar de rally komt kijken en dit in tegenstelling tot de meeste andere rallies in ons land waar de meerheid de die-hard rallyfans zijn. Je ziet op iedere rally telkens dezelfde gezichten terug. Dus stellen dat rallysport "in ons land" nog populair is, is wellicht een beetje te optimistisch. De Condroz heeft - door de'n band genomen - altijd meer volk getrokken als ergens anders. Dat was al in '86 zo, in '95 zo en nu nog steeds.

- Rallysport en motorsport in het algmeen zijn per definitie gevaarlijk. Gaan we lopen triest wezen omdat er mensen op de rechte lijn op 1 meter staan te kijken? Er zijn andere vormen van autosport waar mensen zeer goed afgeschermd zijn, maar dat heet circuitracerij zoiets. Voor zover ik weet gebeuren er op rechte stukken maar weinig ongevallen en voor zover ik heb kunnen zien, grepen de baanposten wel correct in als mensen in de bochten verkeerd stonden. Op de foto die je toont, zie ik enkel mensen op de weg staan, nadat de auto voorbij gereden is. 't zou pas erg zijn moesten ze de weg op lopen, vooraleer de wagen eraan komt. Nadat de wagen voorbij is de weg oplopen... beats me, maar gevaarlijk is dat toch niet?
Laat de rallysport de rallysport wezen en laten we geen veronderstellingen maken over dingen die eventueel-indien-moest het-ge weet maar nooit-en als wat-zouden kunnen gebeuren.

- En als er dan al roekeloze toeschouwers rondlopen op de proeven, dan hebben ze meestal een biertje in hun handen (om 09.00 's ochtends - sic) en met dank aan die dekselse drankbufetten die een toch oh zo gezellige sfeer creeëren.

Waarmee ik wil zeggen, het maakt er toch allemaal deel van uit, 't is zelfs een groot stuk van de rallyfolklore die ons land rijk is. Dus het loopt wel los.
Om u ff te laten nadenken over de gevaren die er altijd zijn, kan je mss best eens langs surfen op de site van de navi van de officiële 00 wagen: http://spaces.msn.com/members/klauske/

Links onderaan heeft hij een heel aantal links staan naar movie's met (fatale) gevolgen voor het roekelooze publiek.
vb1, vb2, vb3, ...

De 00 wagen doet meer dan alleen maar over de KP rijden juist voor de 1e, onderstaande foto toont andere taken aan...

Mss een goed idee om iedere morgend voor je naar een rally vertrekt ff het onderstaande te lezen:

Quote:
Official Safety Rallyteam

Begin seizoen 2004 lanceerde RACB , samen met de hulp van Ford Belgium en Guy Colsoul voor de start van een "Official Safety Rallyteam" . Dit team heeft als doel om in ale manches van div.1 de dobbel-en trippel nul (safetywagens) te rijden .

Het is de bedoeling dat deze wagens telkens door dezelfde piloten bestuurd zullen worden die de nodige ervaring hebben om de veiligheid van de toeschouwers alsook die van de piloten optimaal in te kunnen schatten .

RACB heeft deze taak toevertrouwd aan Louis Van Roey .

Louis Van Roey is sinds de jaren'70 aktief in de rallysport , reed zelf veel rally's en was copiloot van Fonny Bogaerts . Na een korte onderbreking besloot hij 7 jaar geleden samen met zijn zoon Denis terug iets te doen om de rallysport te doen overleven .

Ze kochten een opel manta , rusten de wagen helemaal uit tot safetywagen en boden hun diensten aan bij de organisatoren .

Tegenwoordig rijdt Louis Van Roey de dobbel nul in de gele EVO 7 die getuned en onderhouden word door Colsoul-rallysport .

Floral-Racing bood 2 Ford Fiesta's aan die volledig uitgerust zijn als safetywagens en dienen vooral om de trippel nul te rijden .

OM DE RALLYSPORT IN BELGIE TE DOEN OVERLEVEN IS VEILIGHEID VAN ALLERGROOTST BELANG .

RESPECTEER DAAROM DE VEILIGHEIDSZONES EN DE INSTRUCTIES VAN DE STEWARDS.
En dan nog kan het mislopen...
Als er in de toekomst een crash gebeurd in ons BK zoals in bovenstaande movie's, denk ik dat de rally sport snel zal verdwijnen in ons land...
En dat is het laatste wat vele duizenden rally fans willen...
Old 12-11-2005, 12:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ge zijt misschien in de veronderstelling dat ik het niet zo nauw neem met de veiligheid, en moest dat de conclusie zijn uit mijn vorige post(s) dan is dat een verkeerde. 'k zal dus nog wat verder toelichten.

Natuurlijk hebben de veiligheidszones hun belang en natuurlijk moeten die gerespecteerd worden. Wat ik echter wil duiden, is dat onze maatschappij in het zogenaamde algemeen belang totaal overgereglementeerd is en dat de verantwoordelijkheidszin van de burger, dus ook de toeschouwers, compleet ondermijnd is (inderdaad is, want we zitten al in dat stadium).

Mijn idee van een vrije maatschappij is er één waar er basisregels bestaan en waar iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en draagt. In het geval van rally wil dat zeggen dat iedereen die op de proeven staat, dus een geldig ticket koopt, en zich daarmee automatisch akkoord verklaart met de risico's die hij of zij loopt. Er zijn jammer genoeg mensen ook die vinden dat een ticket kopen voor een ander is en niet voor hun. Daarmee trachten zo ook diezelfde verantwoordelijkheidsaanvaarding te ontlopen (maar da's nog een andere discussie) en hier begint het spelleke al. Gaat er een auto van de weg en raakt men daardoor zwaargewond, dan dient men zijn eigen verantwoordelijkheid op te nemen en hoort men niet te proberen om deze af te wimpelen op derden. Maar dat is wat er in onze overgereglementeerde maatschappij nu juist wel gebeurd - in iedere conflictsituatie, ook buiten de rally. 20 jaar geleden was het verantwoordelijkheidsgevoel toch wat groter, was de sociale controle ook groter, maar als de maatschappij alles voor iedereen regelt adhv reglementen, wetgeving en diens meer, waarom zouden de burgers dan nog hun verantwoordelijkheid op nemen? Big Borther takes care of them, right?

Het is vanuit die optiek dat ik zeg dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken welk risico hij wil lopen. Ook al liggen de ongevallen enz. van midden jaren 80 nog zeer goed in mijn geheugen. Ik realiseer me tegelijkertijd ook ten zeerste dat de waarheid en de huidige gang van zaken tegenwoordig mijlenver afligt van wat er in een vrije maatschappij zou dienen te gebeuren. Toch zal ik er altijd voor blijven ijveren en iedereen blijven aansporen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen. Enkel zo kunnen we zeker zijn dat de folklore en tradities behouden blijven. Zij brengen immers kleur in ons dagdagelijks grijze en overgereglementeerde bestaan. Dat de jongeren, die de kleur van vroeger niet gekend hebben en opgegroeid zijn in een Big Brother maatschappij, nu het hardst roepen, verwondert me dan ook geenszins.

Als afsluiter nog even de volgende bedenking van waar we naartoe aan het gaan zijn. Steeds vaker wordt je als automobilist op de openbare weg geconfronteerd met mensen die vrijheid niet meer apprciëren. Hoezo dan? Wel je moet eens op een secundaire weg, rechtdoor, geen huizen, geen bomen, wegdek droog, iemand inhalen waar een snelheidsbeperking (weer een regeltje) van 70 km/u geldt. Wedden dat de ingehaalde boos naar jou zal beginnen flikkeren (niet iedereen natuurlijk, maar steeds meer en meer) omdat je zogezegd een "gevaarlijke en levensbedreigende" actie uitvoert? Hij vergeet dan wel dat hij zelf 60km/u rijdt en dat nagenoeg alle auto's tegenwoordig 10x veiliger zijn dat vroeger. Hoe komt het dan dat we alom meer van dat soort reacties krijgen? Omdat er voor alles een regeltje is en dat iedereen met de kudde hoort mee te lopen. Vrijheid? Ik vermoed dat we er enkel nog maar van kunnen dromen. En alle moeilijk te controleren evenementen, inclusief rally dus, horen in dat soort van maatschappij niet thuis, omdat er een appel dient gedaan te worden op de mensen hun verantwoordelijksheidszin en laat nu juist dat zijn wat diezelfde maatschappij stelselmatig ondermijnd.

Laten we nog maar van de echte rally genieten, zolang het nog duurt.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules