![]() |
|
|
|||
|
|||
De Belgische motor- en autosport is in gevaar!
Na vele jaren langs de lijn dit forum gelezen te hebben en in die jaren ook langs de zijkant van het circuit te hebben geleefd als baancommissaris wissel ik nu van positie. Na vele frustraties en ergernissen met als dieptepunt het gedrag van enkele officiëlen tijdens het WTCC in Zolder stop ik met mijn passie, als baancommissaris actief zijn op het circuit. Mag ik u iets vertellen over de gevaren die dreigen voor onze Belgsiche motor- en autosport?
Ons land telt een groot aantal verschillende disciplines, gaande van de Supermoto tot de Formule 1, en van rally’s tot uithoudingswedstrijden van auto’s en moto’s. Al deze wedstrijden dreigen op korte termijn te verdwijnen !!! Neen, ze worden niet bedreigd door ‘de groenen’, door allerlei gevraagde vergunningen, of door andere technische, politieke of economische redenen, maar door een verraderlijkere en moeilijker te controleren dreiging. Deze dreiging is eenvoudigweg het gebrek aan commissarissen, zowel voor de stands, de rally’s als voor de auto- en motorwedstrijden. Immers, de vrijwilligers die wij zijn, zijn moeilijk te vinden... De hoofdredenen voor dit gebrek aan commissarissen zijn eenvoudig. De onmogelijke werkuren, doordat proeven eindigen in het midden van de nacht en herbeginnen bij het ochtendgloren, de overladen kalender die ervoor zorgt dat in sommige weekends 3 auto- en 2 motorwedstrijden op dezelfde dag gereden worden, het gebrek aan respect van sommige organisatoren ten opzichte van de vrijwillige commissarissen, het gebrek aan interesse op dagen waarop de 90 minuten of meer wedstrijden gereden worden met 10 of 13 auto’s, enz... De late starts ’s morgens, om iemand plezier te doen, die ervoor zorgen dat de wedstrijden eindigen om 20 uur of later en dat vanaf vrijdags. De gemiddelde leeftijd van de commissarissen ligt ver boven de 45 jaar en dit voor het geheel van de teams... Weinig of geen jongeren verzekeren de opvolging, de motivatie ontbreekt door de gehele context en de te kleine vergoeding. De commissarissen zijn vrijwilligers, alleen hun passie drijft ze naar het circuit, maar de emmer is vol... ze zijn het meer dan beu en ze zijn niet ver van een breuk. Dit jaar werden reeds 2 wedstrijden bedreigd. Tijdens de 12 uren BTCS hebben de commissarissen de startlijn geblokkeerd, de 4 uren Classic Bike werd bijna geannuleerd doordat er te weinig commissarissen aanwezig waren. Deze wedstrijden zijn doorgegaan met een minimale veiligheidsopstelling. Regelmatig zijn in Francorchamps 10 van de 31 posten niet bemand, dit is niet de schuld van de uitbaters van het circuit, maar wel door het cumuleren van wedstrijden en de te nipte timing om de dagen te rentabiliseren. Zolder, Mettet en de rally’s kennen dezelfde problemen. We zijn niet ver van de totale breuk. Sommige personen denken dat het verminderen van het aantal commissarissen per post een oplossing is... Uit ervaring weet ik dat deze oplossing het ergste is wat kan gebeuren. Dit zal nog meer commissarissen aanzetten te stoppen doordat dit de prestaties doet verhogen en de situatie onwerkbaar maakt. Aan deze denkers om het effect van hun beslissing te verantwoorden... Anderen wensen onze hobby te professionaliseren, maar welke organisator kan de sociale lasten en belastingen betalen voor een honderdtal ‘profs’, om maar te zwijgen van de nodige verzekeringen... Wie ??? De motorsporten zijn écht in gevaar, maar erger nog zijn de gevolgen voor de hele professionele omkadering wanneer wedstrijden moeten geannuleerd worden door een gebrek aan veiligheid. Dit is wat mogelijk zal gebeuren... In de toekomst zal hier rekening mee moeten gehouden worden ! Aan allen die een rol spelen binnen de Belgische gemotoriseerde sporten, denk aan uw vrijwilligers. Zonder hen zal het heel erg stil worden op de circuits. Voor mij komt de redding te laat, ik ben ermee gestopt. Hoogachtend, ex-baancommissaris Rudi |
|
|||
|
|||
Pffff, rust zacht...
![]() |
|
||||
|
||||
Was er tijdens de Euro races op Spa al niet spraken van een staking van
de Marshals. |
|
|||
|
|||
Ik heb tussen les combes en rivage een hoop marchalls zien staan 's morgens, ik weet niet of dat er iets mee te maken had.
En ook 2e post aan rivage was niet bezet.
|
||||
|
||||
Er was toen inderdaad een actie voor de start. Alle begrip daarvoor trouwens. De repiek van Christian Lahaye was trowuens wel weer geweldig. Het kon niet dat anderen een race organiseerden op een moment dat zij een organisatie hadden.
|
||||
|
||||
Als dit voor de start van de dag was, dan was dat waarschijnlijk de briefing van de marshalls. Dat is meestal aan hun camping.
|
|
|||
|
|||
Er waren toen wel al wagens aan het rijden.
|
||||
|
||||
Dan zal het iets anders geweest zijn.
|
|
||||
|
||||
Op de post voor combes stondne ze ocharme met 2. De post na raddillion niemand alsook op post op kemmel niemand.
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Het is gewoon eenvoudig afwachten op het eerste ongeval met ernstige afloop door een gebrek aan mankracht. Er zijn tig-factoren die ervoor zorgen dat de situatie steeds ernstiger begint te worden. Ligt voor een gedeelte aan circuits, bonden en organisatoren maar ook aan de maatschappij en ons mensen
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
|
||||
|
||||
Kan een deel van het werk niet overgenomen worden door signalisatiesystemen in de wagen en naast het circuit gecontroleerd uit de raceleiding? Ik wil het werk van baanposten niet minimaliseren, maar door zo een systeem zou je al de vlaggenwaaiers kunnen vervangen. Met GPS kan je vaststellen waar een wagen zich precies bevindt (bv in een grindbak) en kan je meteen controleren of de deelnemers de snelheidsbeperking bv respecteren.
|
|
||||
|
||||
Op Spa bestaat al zo'n systeem, maar ik denk dat dit enkel op trackdays gebruikt wordt, niet tijdens races.
|
|
|||
|
|||
Quote:
als je niet tevreden bent met een toestand zijn er enkele mogelijkheden. Jij stopt ermee. Alle respect hiervoor. Je kan ook vechten om de malfuncties aan te kaarten of te verbeteren maar uit ervaring weet ik dat dit in dit kader quasi onmogelijk is. Wat ik echter zaterdag zag van collega's van u is wraakroepend. Het niveau van de collega's waarvan ik spreek is beneden alle niveau. Dit is niet de eerste keer dat je dit kan vaststellen. Dan heb je mijn inziens weinig recht van spreken. Onder de baancommissarissen is er zelden of nooit eensgezindheid en dan kan je ook niet met een eisenpakket naar een autoritiet stappen en een staking zal dan ook nooit geloofwaardig overkomen. Maar ik herhaal : respect voor jouw beslissing... C U |
|
||||
|
||||
Quote:
Wat betreft mijn eigen motivatie, die staat zowat op het nulpunt (er zijn mensen die dit met veel plezier zullen lezen, puur en alleen ter eigen glorie met beperkt inzicht). Afgelopen weekend was onze ploeg ingeschreven met 6 tot 10 man voor een "klein weekend". Door het gebrek aan kandidaten word onze ploeg over twee posten verdeeld. Als dank voor onze trouw en aanwezigheid staan we dus met 3/4 man per post. Voor mij onnacceptabel m.b.t. de minimum eisen! Eerst volgende keer dat dit gebeurd ga ik gewoon naar huis. Als me dat mijn licentie kost, het zij zo. Ga ik lekker werken (goed betaald!) in het weekend op een evenement met goede muziek en veel bikini's ![]()
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
|
|||
|
|||
Niks verloopt in het dagdagelijkse leven zoals we zouden willen,altijd komt er wel iets de kop opsteken dat we liever zus of zo zouden willen. Er is een spreekwoord dat zegt,de liefde moet van twee kanten komen, de waarheid ligt altijd ergens in het midden.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|