De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 12-05-2008, 14:35
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Belgian GT Dijon: Maxime Soulet en Greg Franchi pakken de volle buit!

Maxime Soulet en Greg Franchi pakken de volle buit!

Het GPR Team van Pino Sperlinga kan tevreden terugblikken op de twee manches van het Belgian GT Championship die verreden werden op de omloop van Dijon-Prenois. GPR rijders Maxime Soulet en Greg Franchi realiseerden met hun Porsche 997 GT3 Cup S in Dijon immers twee knappe overwinningen en keren zo met de volle buit terug uit de welbekende mosterdstreek...

Bij aanvang van de meeting, tijdens de eerste vrije training op donderdag, bleek dat men bij GPR nog wat op zoek was naar de juiste afstelling voor de uitdagende omloop van Dijon, een circuit dat zeer veel vergt van de banden. “Net zoals diverse andere teams gebruikten we de twee vrije trainingen om op zoek te gaan naar een goede set-up voor onze bolide”, aldus Maxime Soulet. “Aangezien het tijdens de eerste vrije sessie niet zo vlot verliep, grepen we voor sessie twee terug naar de set-up die we gebruikten tijdens het openingsweekend in Zolder en dat bleek al een hele stap vooruit.” Met het oog op de kwalificaties, die op vrijdag gepland stonden, werden nog enkele kleine wijzigingen aan de Duitse bolide aangebracht en zodoende klokten Maxime en Greg een vierde tijd in de eerste kwalificatie en een vijfde chrono tijdens de tweede sessie.

De twee wedstrijden, telkens met een duur van 60 minuten, werden beide op zaterdag afgewerkt. Greg Franchi nam de start van de eerste wedstrijd en nestelde zich al vlug in de top 3, om aan het einde van zijn stint als tweede in het klassement de pitlane op te zoeken en Maxime Soulet de baan op te sturen voor de het ultieme wedstrijdgedeelte. Soulet vertrok met het mes tussen de tanden en bij de hervatting van de race (na een Safety Car procedure) opende Maxime de jacht op de leider. Een mooi gevecht ontspon zich waarin ‘Mad Max’ Soulet de bovenhand nam en naar de zege snelde. “Ik had gemerkt dat er in de Parabolicabocht veel grip was op de buitenste lijn. Daar heb ik dan ook optimaal gebruik van gemaakt en ik kon al bij al vrij vlot voorbijgaan aan de Ferrari van Coens”, aldus Maxime. “Deze eerste zege van het seizoen doet deugd, na de pech die we kenden tijdens het openingsweekend te Zolder.”

De eerste helft van de tweede race was er eentje om in te kaderen. De GPR Porsche met Soulet kleefde zowat twintig ronden lang aan de bumper van de Ferrari van Vincent Vosse, om dan meteen bij het openen van het pitwindow de stands op te zoeken en de pilotenwissel door te voeren. “Ontelbare keren heb ik geprobeerd om Vincent voorbij te gaan en telkens zat ik zeer dicht, kijk maar eens naar mijn voorbumper. We hebben letterlijk bumper aan bumper, op het scherp van de snee, maar toch fair.” Greg Franchi bevond zich dus na de pilotenwissels nog steeds op de tweede plaats, maar kon daar geen genoegen mee nemen. Hij kreeg de leider in het vizier en weinige ogenblikken later pakte hij de eerste plaats over om daarna een mooie voorsprong bijeen te rijden en onbedreigd op de tweede zege voor de GPR Porsche 997 GT3 Cup S afstevende.

Teambaas Pino Sperlinga genoot zichtbaar van het dubbele succes in Dijon. “Na de zege tijdens de eerste wedstrijd werd me een pronostiek gevraagd voor de tweede race. Ik rekende met ons snel duo terug op een plaats in de top drie, en dat zou me ook tevreden gesteld hebben”, zegt Pino. “Maar twee zeges op één dag is natuurlijk nog beter. Het is gewoonweg perfect!” Waaraan Greg Franchi nog toevoegt: “We hebben onze revanche gehad. Door deze twee overwinningen zijn we weer volop in de running voor het kampioenschap en hebben we vooral onze nare herinnering van Zolder helemaal uitgewist.”
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules