Belgian Race Kick Off: Review Scuderia Monza/Russell Racing
Positieve vooruitzichten ondanks moeilijke start van Frank en Hans Thiers in Ferrari F430 GT3
Een eerste wedstrijd van het seizoen met een nieuwe wagen en in slechte weers-omstandigheden is uiteraard nooit makkelijk. Frank en Hans Thiers mochten het aan den lijve ondervinden. De wagen is zéér laat geleverd en véél tijd om een ideale set up te vinden was er dus niet. Ze kregen zelfs niet eens de kans om de wagen te leren kennen op een natte ondergrond. Dit moest gebeuren tijdens de wedstrijd zelf.
Maar de Thiersen hebben in een zéér korte tijdspanne de overgang van Porsche naar Ferrari goed verteerd. De chrono’s zijn bevredigend en er is duidelijk ruimte voor progressie.
Frank Thiers: “We zijn niet ontevreden over het eerste raceweekend, maar het kon duidelijk beter. Tijdens de kwalificaties draaiden we behoorlijk chrono’s van 1’35”8 die ons een respectievelijke 14de en 9de plaats opleverden op de startgrid in Division 1. Op enkele tienden na draaiden Hans en ikzelf dezelfde tijden. Als we onze chrono’s vergelijken met de Ferrari’s die eind vorig seizoen in de Belcar reden, komen we ongeveer nog één seconde te kort. Maar we hebben afgelopen weekend wel 40 kg. balast moeten bijleggen. Tijdens de eerste wedstrijd waren we de snelste Ferrari op de piste en tijdens de tweede manche moesten we één seconde toegeven op Vosse, die toch een prof is. Dus eigenlijk hebben we geen reden tot klagen. Maar het extra gewicht is er wel teveel aan. Als je ziet dat een klepper als Vosse moet inleveren tegenover de kop van het veld is het duidelijk dat er nog dient gesleuteld aan de balance of power”.
Tijdens de wedstrijden zelf verliep het minder vlot. Hans reed tijdens de eerste race een goede stint in de regen en kwam binnen in 9de positie algemeen. Er werd beslist om de regenbanden te vervangen door slicks omdat de baan ondertussen was opgedroogd. Maar de wielmoer links achter ging er niet af.
“We hebben 3’41” in de pits vertoeft en verloren hierdoor anderhalve ronde. Achteraf gerekend verloren we hierdoor meer dan waarschijnlijk een plaats binnen de top 4”, gaat Frank verder. “Identiek scenario tijdens de tweede heat van de dag, maar dan verliezen we maar een 25-tal seconden. Bovendien bleek dat de reservoir van de ruitensproeiers leeg was, waardoor Hans de voorruit niet kon reinigen en zijn ritme verloor. Ook hier hadden we een mogelijke vijfde plaats kunnen behalen. De wagen is goed. Remmen en wegligging zijn perfect. Alleen moeten we nu verder testwerk doen om de Ferrari beter te leren kennen en werk maken om onze structuur en coördinatie te verbeteren. Maar het was een goede test. We hebben moeten rijden in slechte omstandigheden waarbij de rol binnen het team belangrijk was. En daar dienen we nog wat bij te schaven”.
|