![]() |
|
|
||||
|
||||
VW Fun Cup Oschersleben 13-14/05
Perdieus Motorsport bereikt nagenoeg haar doel in Oschersleben.
De 3de manche van het Belgisch Kampioenschap Fun Cup, werd er ééntje om in te lijsten. Het circuit van Oschersleben lijkt ontworpen voor deze autootjes. Met of zonder slipstream maakte niet zo veel uit, en dus maakten de pure rijkunsten veel mogelijk. In tegenstelling tot hun Duitse collega’s, kenden de Belgen het circuit niet, enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten. Iedereen met gelijke wapens aan de start dus. Het pilotenduo Dries Heyman-Maarten Perdieus bleek na de eerste trainingen zeer homogeen. Nog geen 3 tienden verschil tussen de besttijden van beide heren. Tijdens de trainingen bleek het circuit zeer glad te zijn. Er moest wat met de bandendruk gespeeld worden om de optimale warmte, en zodoende optimale druk in de banden te krijgen tijdens het rijden. Tegen het einde van de sessie vond men een oplossing. Perdieus Motorsport lag lange tijd rond de 18de stek, maar Maarten wist dit in het laatste kwartier van de kwalifying nog te verbeteren tot P15. ‘Maarten is sneller wanneer hij alleen rijdt, ik ben sneller in groep en met een doel voor mij. Daarom hebben we besloten dat ik de start neem,’ aldus Dries Heyman. ‘We hebben de 15de tijd gereden en de loting heeft ons ook de 15de startplaats opgeleverd, zo moet dat! Er staan enkele snelle mannen voor ons, een aantal achter ons. Dat wordt dus wel leuk,’ besluit Heyman, die deze race als perfecte voorbereiding ziet op de 25uren, die hij ook met dit team zal aanvatten. De start verliep zeer vlot voor Dries en in het algemeen waren er praktisch geen incidenten. Dries schoof op naar plaats 12, om het stuur zonder problemen door te geven aan Maarten na 40 minuten op plaats 14. ‘Ik reed de pitsstraat uit en bij het opschakelen had ik dadelijk problemen om de auto in 4de versnelling te krijgen,’ meldt ons Maarten. ‘Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd om van 3 naar 4 te schakelen, maar ik geraakte er niet in. Ik heb alles gegeven en bleek dat ik aanvaardbare tijden draaide, 1 tot 3 seconden trager, dus een pitstop leek mij niet aangewezen. Het moest dan maar na 40 minuten bij de pilotenwissel opgelost worden. Halverwege de stint verloor ik meer tijd omdat ik op het rechte stuk tragere deelnemers niet kon inhalen en dus geblokkeerd zat. Bij het binnenrijden voor mijn pitstop probeerde ik nogmaals van 3 naar 4 te schakelen, bij een lager toerental en ik hoorde een klik, de wagen schoot in 4de en het probleem was opgelost,’ besluit Maarten. Men begrijpt nog steeds niet wat het probleem kan geweest zijn. Dries en Maarten reden elk nog 2 stints, zonder enige problemen. In de laatste stint van Maarten leek P10 nog mogelijk en werd er gejaagd op de nummer 3 van Allure. Maarten raakte erbij en haalde JF Olivier ook even in. Een ronde later nam deze P10 wederom over. Na nog serieuze druk uit te oefenen, bleek inhalen niet evident als de piloten aan mekaar gewaagd zijn. Er kwam een klein gaatje bij het inhalen van tragere deelnemers, en Maarten geraakte ondanks verwoede pogingen niet meer onder de achterspoiler van de nummer 3. Plaats 11 in de race is een mooi resultaat, te weten dat er 1 Duitser voor Perdieus eindigde, en ze dus wat de Belgen betreft de 10de plaats behaalden. Ook in het kampioenschap doet Perdieus Motorsport een schitterende zaak. Ze winnen 2 plaatsen en zullen de 25 uren van Francorchamps aanvangen op de 7de plaats in het algemeen Belgisch Kampioenschap. De race werd gewonnen door het topduo Ruben Maes-Olivier Van Oost. Zij konden profiteren van een lekke band van de leider Stoll Motorsport in het laatste kwartier. Het podium werd vervolledigd door de kampioenen 2005 Colson Racing en Astur Car racing. Door deze overwinning komen Maes-Van Oost aan de leiding in het kampioenschap met een kleine voorsprong op Colson en de 46 van Dubois Racing. Alles is nog mogelijk. PM Press
|
||||
|
||||
paar foto's uit Oschersleben :
![]() ![]() ![]() meer kan je hier terugvinden ![]() Leuk circuit! 't was de verplaatsing zeker waard. Na Croix en Ternois (Eran) en Jarama het 3e nieuwe circuit voor mij dit jaar. Deze zomer ga ik er nog Assen (ZomerAvondCompetitie in augustus) aan proberen toe te voegen ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|