De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 16-06-2005, 21:02
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

F1 in 2008, de voorstellen

volledige lijst hier: http://www.fia.com/mediacentre/Press...160605-02.html

de belangrijkste:
- slechts 10% van de huidige downforce
- bredere wagens
- terug slicks
- grotere velgen, lager profiel banden
- slechts één bandenleverancier
- geen "bandenwarmers" meer (die kussens/dekens)
- geen tractiecontrole meer
- geen automatische versnellingen meer, maar terug 3 pedalen en manueel schakelen...systeem wordt geleverd door FIA zelf
- ook remmen worden geleverd door de FIA
- geen "exotische materialen" meer (wat ze hiermee bedoelen weet ik niet precies, maar ze willen precies standaard-onderdelen invoeren)
- geen telemetrie van pits naar auto
- max. 30 000 km testen per jaar
- teams mogen volledige auto kopen van anderen
- een startknop in de auto
- maximaal 2 racewagens per team (vrijdagwagen buiten beschouwing), geen reservewagen
Old 16-06-2005, 21:16
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by marcel
volledige lijst hier: http://www.fia.com/mediacentre/Press...160605-02.html

de belangrijkste:
- slechts 10% van de huidige downforce
- bredere wagens
- terug slicks ==> Mee eens
- grotere velgen, lager profiel banden
- slechts één bandenleverancier ==> Mee eens
- geen "bandenwarmers" meer (die kussens/dekens) ==> Mee eens
- geen tractiecontrole meer ==> Mee eens
- geen automatische versnellingen meer, maar terug 3 pedalen en manueel schakelen...systeem wordt geleverd door FIA zelf ==> Mee eens
- ook remmen worden geleverd door de FIA
- geen "exotische materialen" meer (wat ze hiermee bedoelen weet ik niet precies, maar ze willen precies standaard-onderdelen invoeren) ==> Mee eens
- geen telemetrie van pits naar auto ==> Mee eens
- max. 30 000 km testen per jaar ==> Mee eens
- teams mogen volledige auto kopen van anderen ==> Mee eens
- een startknop in de auto ==> Mee eens
- maximaal 2 racewagens per team (vrijdagwagen buiten beschouwing), geen reservewagen ==> Mee eens
Overige onderdelen geen mening of te weinig kennis om te kunnen oordelen. Zitten in ieder geval geen onzin veranderingen tussen.

Zie ook pitstop.tv :http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...hp?newsid=8796
Reply With Quote
Old 16-06-2005, 21:18
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
bedenkingen:

- slechts 1 bandenleverancier: weg concurrentie, weg spanning van goede en minder goede banden
- geen bandenwarmers. ni slecht spanning op koude banden. maarja ze mogen toch geen banden wisselen.
- geen tracticontrole. 100% voor
- zelf schakelen. zie ik nu ni meteen het voordel van. Semi-automatisch moet kunen.
-geen telemetrie pits-auto. dat hebben ze al is geprobeerd, konden ze toch niet controleren.
-starknop. goed idee. mnder uitvallers na spins.
-maximaal 2 wagens. dom idee. Je rijdt je wagen kapot op zaterdag en op zondag komen er bijna geen rijders aan de start.

Reply With Quote
Old 16-06-2005, 21:21
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

idd, geen reserve-wagen -> nog minder wagens op de baan op zaterdag en vrijdag
Old 16-06-2005, 22:14
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular

Ik ben het ook wel grotendeels eens met de voorstellen, maar wat er van komt, moeten we natuurlijk nog afwachten.
Donwforce moet zeker verminderd worden, en standaard remmen, en eventueel nog enkele andere onderdelen lijkt mij ook een goede zet: gaat de kosten serieus drukken, en kan het verschil tussen het beste en slechste team wat verkleinen.
Dat teams volledige wagens mogen overkopen, kan mss interessant zijn om nieuwe teams te lokken?
Het manuele schakelen kan wel lachen worden, en een grote aanpassing voor heel wat piloten denk.

Het idee van geen reservewagen snap ik ook niet helemaal, zal ook wel kostendrukkend bedoeld zijn.
Old 16-06-2005, 22:37
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Met deze en andere maatregelen wil de FIA de kost voor een F1-seizoen terugbrengen naar zowat 25 miljoen euro, terwijl topteams nu het tienvoudige spenderen.

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...hp?newsid=8796
Als deze regels allemaal doorgaan zeg ik per direct mijn baan op. Businessplan indienen bij de bank en enkele tientallen miljoenen startkrediet binnenharken voor het Zandbak F1 Racing Team met als driver consultant J. Verstappen uit Maaseik . Dat startkredietje heb ik binnen twee jaar dubbel en dik terugverdiend Alleen al aan tv-rechten, reisgelden en prijzengeld haalt een team meer dan 25 miljoen euro per jaar binnen...........en dan heb ik het nog niet eens over de stickertjes gehad

Trouwens de inkomsten uit TV-rechten gaan de komende jaren voor de teams sterk de lucht in als ze zich verenigen met de FIA/Ecclestone en hun eigen GPWC vaarwel zegen.

Het zou weleens kunnen betekenen dat teams dan niet meer zoveel budget vragen aan beginnende coureurs. Gevolg daarvan is dat wellicht de echte talenten wel kunnen doorstromen i.p.v. enkele notiore krabbers uit voorgaande jaren.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 16-06-2005, 23:25
Raceboy's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Mark
Het zou weleens kunnen betekenen dat teams dan niet meer zoveel budget vragen aan beginnende coureurs. Gevolg daarvan is dat wellicht de echte talenten wel kunnen doorstromen i.p.v. enkele notiore krabbers uit voorgaande jaren.
moet jij nu ook altijd verstappen aanvallen

Reply With Quote
Old 28-06-2005, 11:22
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Awel, ik vond het in eerste instantie ook heel goede voorstellen en was echt content, eindelijk waar ik al zo lang aan dacht: joekels van banden, brede wagens, zelf schakelen, .... maar ben toch eens gaan nadenken. Ik kan mis zijn, maar ben er niet meer zo zeker van dat het de formule 1 ten goede gaat komen?

Ik denk dat je veel meer spannende en mooie races gaat krijgen, maar de exclusiviteit is weg. Volgens mij heeft de Formule 1 zoveel bekendheid, roem, aandacht, ... omdat er zoveel met geld gesmeten wordt, omdat de piloten als sterren leven, omdat het Hollywood in Europa is, .... Wat maakt de formule 1 nog anders dan andere raceklassen als de rondetijden soortgelijk zijn, als de auto's gemaakt zijn uit staal en aluminium, als de auto volledig mechanisch werkt, ... ?
Terwijl iedereen weet dat het verschil in pakweg de BMW-mini-cooper-cup tussen de piloten wordt uitgevochten en in de formule 1 goede piloten zitten, maar dat zij ook maar in de F1 zijn geraakt vanwege vaginaal toeval en het verschil voornamelijk in de wagen zit, is formule 1 toch altijd veel meer bekeken geweest!

Zoals iedereen die hier op dit forum zit hoogstwaarschijnlijk wel weet is de competitie de reden voor investering in ontwikkeling aan wagens, waardoor onze auto's in het verkeer zulke technologische hoogstandjes zijn met laag verbruik (zoals vroeger een oorlog zorgde voor grote wetenschappelijke ontwikkelingen is er nu GELUKKIG "racen"! ).
Als ze de formule 1 nu naar een tijd wordt teruggesmeten waar elektronica moet beperkt worden, waar een manuele versnellingsbak geleverd wordt door de FIA, waar minder van de aërodynamica kan gevraagd worden, waar rijders niet het uiterste van hun wagen kunnen vragen omdat er geen reservewagen is, ....

Hoe mooi de tijden van Niki Lauda, Graham Hill, Ayrton Senna, ... ook waren, dat kan moeilijk terugkomen! Toch niet onder dezelfde belangstelling vrees ik (maar ik kan mis zijn natuurlijk, ik hoop van wel!)

Ik heb autosport al heel lang aanzien als een sport voornamelijk gestreden door ingenieurs en mecaniciens (teamsport!). Voor mijn part "rijden" ze binnenkort met voertuigen die zweven over het parcours (ze hebben nu toch net bandenproblemen ), aangedreven worden met brandstofcellen, desnoods warpmotoren bij wijze van spreken, ... maar de evolutie zou erin moeten blijven zitten! Misschien dat andere motoren dan ook eindelijk kunnen doorbreken in gewone auto's?

Moeilijkheid zal zijn om de veiligheid van de piloot te blijven garanderen en er voor te zorgen dat de piloot er niet gewoon voor spek en bonen "bij zit". Want een raceklasse waar de auto's zelf een beetje tegen elkaar gaan racen zal ook wel mogelijk worden binnenkort. Hoewel het waarschijnlijk wel eens tof is om te zien, zal de belangstelling wel spoedig helemaal wegvallen op die manier?

De piloot veel werk geven en toch ongeremd evoluties doorvoeren zal wel een tegenstrijdigheid zijn, maar toch denk ik dat naar beide zo veel mogelijk moet worden gestreefd.
Ook de mensen waar het op aan komt in deze teamsport zouden voor mij meer in beeld mogen komen! Heb er al lang aan gedacht om bijvoorbeeld ook toe te laten dat remblokken gewisseld mogen worden! Dat zou pas spanning in de box geven. Het is dit werk dat ik graag zie gebeuren en daarmee ook dat ik zoveel van 24h-races houd. Nu mogen zelfs de banden niet gewisseld worden, wat aan de andere kant wel een heel nieuwe evolutie en ontwikkeling van de banden vergt en dat is dan ook weer niet slecht.

Maar goed, ik heb toch (nog) niets in de pap te brokken , we zullen dus maar afwachten, hopen dat ze de juiste beslissingen gaan nemen en dat de roem van de F1 blijft voortduren!
Old 04-07-2005, 20:52
Raceboy's Avatar
Administrator

op www.fia.com staan de sportieve en technische reglementen voor 2008.

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules