![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
race verslag mini #10 Van Hover
Vrije trainingen:
Het zag er veelbelovend uit. We reden de snelste tijd in de regen. Kwalificatie 1 Reed al heel vroeg in de training naar een tweede tijd maar later, toen de piste opdroogde, werd ik gehinderd in mijn snelle ronde door een collega en viel daardoor drie plaatsen terug. Geen nood, het zou toch droog worden in de namiddag en iedereen zou zijn tijd verbeteren. Kwalificatie 2 Het werd superspannend. Ik schommelde voortdurend tussen de 2de en de 4de chrono. Uiteindelijk werd ik 3de achter kleppers als Corthals en Ugeux en dat zonder te slipstreamen. Het blijft ongelooflijk indrukwekkend om van in de eerste ronde volgas de Raidillon op te gaan. Race 1 Er zouden nog meer indrukwekkende dingen gebeuren in de race. Corthals miste compleet zijn start en daardoor glipte ik naar de tweede plaats. Ugeux, die op nieuwe banden stond (wij hadden ons maximaal toegelaten zes banden per weekend reeds opgebruikt om een derde tijd in de kwalificaties er uit te persen) en die van meet af aan geen enkele tiende liet liggen sloeg meteen een gat van 2 seconden. Daardoor raakte ik uit zijn slipstream. Teammaat Filip Jacobs en collega Fred Bouvy, waarop ik wel nog twee seconden voorsprong had, zouden al slipstreamend snel het gat dichtrijden. Door de agressieve aanvallen van Bouvy (wat zijn recht is) op Jacobs verloren ze beiden veel tijd en duurde het toch nog tot halverwege de wedstrijd eer ze aan mijn achterbumper begonnen te kleven. Bouvy bleef druk uitoefenen op de meervoudig Yaris Cup-kampioen en ex-vice-kampioen Clio Cup Filip Jacobs. Ik had alle wind tegen en moest mijn positie met hand en tand verdedigen. Toen kwam Jacobs binnendoor in het supersnelle Blanchimont-gedeelte. Hij passeerde maar ging meters over de witte lijn in het uitkomen van de bocht. Dat mag niet en Jacobs kreeg een stop and go aan zijn broek. Een paar bochten verder ging hij in de fout en zo kwam ik weer in tweede stelling terecht. Bouvy hield zich verder bezig met Jacobs en zo kon ik weer wat voorsprong uitbouwen, hoewel het van begin tot einde een nek aan nek race bleef. En toen gebeurde het onwaarschijnlijke. Zoals eerder vermeld is het verboden over de witte lijn te gaan bij het uitsturen van Blanchimont (en ook Raidillon). Het schilderen van witte lijnen op een racebaan druist m.i. in tegen alle logica want het kan alleen maar kan zorgen voor een pak misverstanden en frustraties. Een normale manier van afbakening is het aanbrengen van ’ontmoedigende kerbstones’ of, zoals in Duitsland, een strook van een meter gras of kasseistenen, waadoor erover rijden meteen een pak tijdverlies betekent in plaats van tijdswinst. Het is dus geen verassing dat die witte lijnen al jaren voor een hele hoop toestanden zorgen maar u kent wel het gezegde: "Een pis en een plas en alles bleef zoals het was!" Wat is nu precies gebeurd? In de tweede ronde komt de kopgroep aan 220km/u aangereden op weg naar de Blanchimont bocht, die volgas genomen wordt. Plots zag ik een zeer traagrijdende Mini die net de bocht instuurde! Leider Ugeux kon hem zonder problemen passeren want op dat moment bevond het mobiele en potentieel dodelijke obstakel zich nog net niet op de ideale lijn. Toen ik aankwam echter stond de Mini van Corthals pal op de ideale lijn aan het aansnijpunt van de Blanchimont bocht. Ik kon dus aan die snelheid onmogelijk normaal de bocht in- laat staan uitkomen. Ik reed dan ook over de witte lijn. en u raadt het al, ik werd daarvoor gesanctioneerd!!! Ik kreeg een stop and go. Door de nieuwe maar gebrekkige signalisatie duurde het vele ronden vooraleer ik mijn startnummer zag staan. Toen ik er begon op te letten was mijn nummer al vervangen door een ander. Ik zag echter aan het pitbord van onze eigen mensen dat er iets loos moest zijn. Ik vertikte het echter om binnen te komen. Op dat moment leek de situatie voor mij zodanig absurd dat ik besloot om in alle eer mijn mooie tweede plaats te houden tot einde race.. Na de race vloog ik haast letterlijk naar de controletoren waar ik de feiten trachtte te verduidelijken. Bleek dat ik niet zou gehinderd zijn geweest. Op basis van de camerabeelden was het niet evident de situatie correct in te schatten door enerzijds de slechte positie van de camera en anderzijds door het grote snelheidsverschil van mijn Mini en die van Corthals; toch was duidelijk te zien dat er zich daar een ’traagrijdend voertuig’ (zoals ambtenaren het zouden zeggen) bevond maar neen hoor, géén verband. Gelukkig stond er een camera in de auto van Jacobs die tijdens het incident achter mij reed. Daarop was overduidelijk te zien dat ik de waarheid had gesproken en dat ik ten onrechte gesanctioneerd werd. Begrijpelijk dat ik, na de enorme inspanningen van mezelf en vele andere mensen om de autosport professioneel te kunnen beoefenen, zeer diep teleurgesteld was toen ik vernam dat ze op hun beslissing niet wilden terugkomen. Het enige wat ik mezelf te verwijten heb is dat ik de stop and go heb genegeerd waardoor ik het alleen maar erger maakte, maar de oorzaak van alle kwaad is het falen van het systeem, het feit dat het mooiste circuit van de wereld compleet verkracht werd door iemand die op een zonnige lentedag met een emmer witte verf in de ene hand en een borstel in de andere twee lijnen beginnen schilderen is. Race 2: Het zou nog erger worden. De baan lag droog op de ideale lijn en nat daarbuiten. Het zou een moeilijke race worden want ik moest, samen met Jacobs die eveneens een stop and go had genegeerd, achteraan starten; inhalen en uitremmen zou haast enkel op de natte lijn kunnen gebeuren. Om een lang verhaal nu eens kort te maken: na half wedstrijd en na een incident met een overenthousiaste Nico Verdonck die mij op de natte lijn probeerde uit te remmen en daardoor vol in mijn flank vloog, lag ik in 5de stelling. tot ik zeer hard achteraan werd aangereden door.teammaat Jacobs! Ik belandde in de zandbak maar kon er nog uitsukkelen. Er was echter een steentje in de motor terechtgekomen en die gaf dan ook de gekende pijp aan Maarten. Opgave race, inpakken en naar huis! Een laatste kanttekening: Tijdens dat weekend werden een dozijn piloten gesanctioneerd wegens.het overschrijden van de witte lijn. Met sportieve groeten, Jürgen Van Hover |
#2
|
|||
|
|||
Man man Pascual...
Dat moet echt frustrerend zijn. Het wordt idd misschien wel eens tijd om een oplossing te zoeken voor die witte lijnen. Het is niet de eerste keer dat daarmee problemen zijn... Ik vin het ook enorm stom dat ze niet op hun beslissing willen terug komen ookal zijn ze fout. Langs de andere kant snap ik ze op dit punt wel, een schijtsrechter in de voetbal komt ook niet terug op zijn onterecht toegekende strafschop na de wedstrijd. Zo is het in alle sporten... Greetz Jan |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Ik heb het hier al vaker gezegd: het mooiste circuit in de wereld is verkracht door asfalt. Jurgen heeft volledig gelijk als hij zegt dat er duidelijke markeringen moeten zijn die het einde van de reguliere raceruimte begrensd. En dan zodanig dat eenieder die deze overschrijdt daar hinder van ondervind.
Dat is natuurlijk ook de essentie van het circuitracen: je zodanig door bochten wringen dat je nog net binnen de grens blijft. Blanchimont is voor toeschouwers dan ook niet meer dan een grote parking met belijning.kortom: geen reet meer aan!! Daar moet toch es over nagedacht worden want zo kan het echt niet langer. het relaas van Jurgen is dan ook schrijnend en dodelijk voor de sport. |
#5
|
||||
|
||||
iedereen moet zich gewoon aan de lijnen van het circuit houden
als je met twee naast mekaar zit en je wilt niet afgeven dan zal je vlak naast mekaar moeten rijden en ervoor zorgen dat geen van beide er voordeel uit haalt! Je kan perfect de raidillon oprijden zonder over de witte lijn te gaan, ik ben er één keer over gegaan in de regen (fun cup), maar zelfs nog niet volledig over de curb ... . Als er geen zandbak meer is moet men op deze manier bestraffen nu de zandbak het niet meer doet. Je weet dan even goed dat je niet over de witte lijn mag gaan, en dan moet je dus doen alsof er een zandbak is en ervoor zorgen dat je er niet doorgaat, dat wordt op de breefing voldoende benadrukt (toch bij de fun cup). Iedereen weet dat dit door de FIA noodzakelijk was om Formule 1 en FIA GT in Francorchamps te houden, en dat zijn de reeksen die het circuit rechthouden, niet vergeten. Ik vind het beter, de asfaltstroken, als je ze benadert als een zandbak en zorgt dat je er nooit inkomt ... en als je erin terchecht komt moet je maar zorgen dat je er geen voordeel uithaalt, gewoon even inhouden en de rest doorlaten en dan hopen dat ze je niet straffen, je bent immers door de 'zandbak' gegaan op die moment. Je hebt een fout gemaakt, je wordt gestraft ... beter een stop en go dan een kapotte ophanging, kromme velgen, crash, etc om door een zandbak te gaan tegen 180km/h, of heeft iedereen in de mini cup zo een groot budget?
__________________
![]() |
#6
|
||||
|
||||
Een simpel strookje zand van 50 cm achter de curb of witte lijn is al voldoende om de banden van degene die over de lijn gaat vuil te maken en tijdsverlies te bezorgen zonder dat er een stop & go nodig is. Dit vinden we op alle circuits terug waar er asfalt uitloopstroken zijn.
of zoals de NASCAR : daar is de witte lijn gelijk aan een betonnen muur, daar gaat bijna niemand over ![]()
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#7
|
||||
|
||||
Pascual / Jurgen,
Ik herinner mij dat men 2 jaar geleden je reeds in de Yaris cup je reeds meerdere malen aanmaande dat je binnen de lijnen moest rijden. Steeds weer een verhaal of excuus, maar wie niet horen wil moet voelen, en ik vind dat je een terechte straf kreeg. Als je binnen de lijnen rijd is er geen probleem, de regel is voor iedereen de zelfde. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
in het droge is voor fun cup idd makkelijker om blanchimont te nemen, ik vermoed dat de mini's ook "volgas" doorgeven en er nog geraken en evt van de uitloopstrook kunnen gebruik maken, maar hogere klassen cf belcar, fia gt, ... die moeten toch oppassen wanneer ze de bocht missen en rechts van de curb belanden ... tegen zulke snelheden blijft de bocht gevaarlijk en is het in geval van het maken van een fout volgens mij niet makkelijk om van de uitloopstrook gebruik te maken! zoals andy zegt kan men idd een stuk onverhard als afgrenzing leggen en dan hebben de piloten die over de lijn gaan een probleem!
__________________
![]() |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Awel ik heb de onboard beelden (vanuit Phillipe Jacobs zijn wagen) gezien! En eigenlijk is "Pilou" (Pierre-Yves Corthals) de oorzaak, wie rijdt er nu met een wagen (met technische problemen) zo traag op de ideale lijn??? Dat is levensgevaarlijk!!! (Eens Jürgen erwas stuurde hij meer naar de binnenkant = meer ruimte voor de andere mini's). Wat moest Jürgen dan volgens de heren "specialisten" (beste stuurlui staan aan wal) doen? Phillipe Jacobs is Jürgen zelfs gaan verdedigen bij de koersdirecteur; André Van Hoof zag de beelden net zoals vele anderen, en ook zij pleiten Jürgen onschuldig.
@ JJoris: Doe zo eens niet belachelijk ![]() Hadden de veiligheidscamera's op de juist plaats gestaan, was er niets gebeurd, maar de RTBF onboardbeelden tellen niet (beelden van derden tellen niet), dus blijft de straf geldig. ![]() @ Steve: ja dat is waar, jij hebt blijkbaar veel inzicht! @ A.J. : Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar in Belgie doen ze het net iets anders (zoals vele dingen). |
#11
|
||||
|
||||
Heb via mail het volgende van Jürgen ontvangen:
"Er moet een duidelijke afbakening zijn van de piste in de vorm van sterk ontmoedigende kerbstones (geen bandenstapels!) Anders is het voor een raspiloot, die instinctief zo wijd mogelijk, tot op de allerlaatste milimeter ruimte zoekt, psychologisch tegendraads. Dat is hetzelfde als je aan een constante snelheid van 50 km/uur houden, dat is al even belachelijk. Piloten die niets hebben tegen witte lijnen, dat zijn geen piloten maar kuddedieren. Mvg Jürgen |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Kudde beesten ????? er bestaan ook ezels, maar die stoten zich geen tweemaal aan de zelfde steen. |
#13
|
|||
|
|||
Zalig, deze discussie... Maar moeten we hierbij ook niet denken aan de houding van de wedstrijdleiding, zoals er hier in deze topic al eens een hint werd gegeven? Nu is het standpunt van deze heren categoriek: met de vier wielen over de witte lijn, betekent een stop-and-go, wat ook de oorzaak of aanleiding mag zijn. Of je er nu uitgeduwd wordt of niet (vorig weekend meermaals bewezen...).
Dan wordt er een stop-and-go bord getoond. Een prachtig bord, met zeer grote afmetingen, en dan zie je in pietlullig kleine cijfers daar ook één of meerdere nummers staan (als je heel goed kijkt, wat moeilijk lukt aan racesnelheid, want volgens alle goede regels dient een piloot zicht te contentreren op de piste en de mede-piloten). Ik kan dus zeer goed begrijpen dat vele rijders niet eens hebben gemerkt dat ze een stop-and-go kregen, en dus de wedstrijd hebben verder gezet. Als we de logica van de wedstrijdleiding verder trekken, dan stel ik effe volgend voorbeeld in vraag : Piloot X gaat na een 'tik' snoeihard de banden in, laten we stellen in Blanchimont. Hij is dus met de vier wielen over de witte lijn geweest... Bolide vernietigd, zijnde de ophanging... De rijder neemt geen aanstalten om zich naar de pitlane te begeven. Wat nu? Niemand kan op dat moment beslissen of de desbetreffende wagen nog in wedstrijd is of niet, tenzij de piloot aan de voorgeschreven verplichtingen tot opgave heeft voldaan. Stel dan toch dat de piloot in de wagen blijft zitten, zonder kwetsuren. Het is zijn goed recht om daar het einde van de wedstrijd af te wachten, indien de wagen buiten de gevarenzone staat, wel te verstaan. Wat gaat de wedstrijdleiding dan doen? Stop-and-go geven? en dan daarna, omdat de rijder niet binnen de drie ronden erna is binnengekomen, hem 'zwart' geven? En hem misschien verwijzen naar de laatste startplaats op de grid van de volgende manche, terwijl de boosdoener vrijuit gaat? Zoals de wedstrijdleiding nu 'blind' oordeelt zou dit dus een logisch gevolg kunnen zijn... Ik ken het Mini-reglement niet zomaar uit het hoofd, maar hierop had ik toch graag een informerend antwoord gehad. Om alle misverstanden in de toekomst uit te sluiten, wel te verstaan. Ik wil niemand veroordelen zonder de mening van de kenners en de insiders te weten. En waarschijnlijk weten de kenners onder jullie me hier wel een sluitend antwoord op te geven. Last edited by Mistery; 13-04-2005 at 21:28. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk dat sommigen hier de essentie van de deze zaak vergeten, dat men soms noodgedwongen de witte lijn moet overschrijden (lees uitwijken) om zware aanrijdingen te vermijden! |
#15
|
||||
|
||||
![]() En van dat bord is ook waar, vele piloten hebben dat bord niet gezien. En zeker die nummers trekken op niets. Wij hebben tijdens de 2e race met verschillende mensen Phillipe Jacobs moeten binnen roepen, zag het bord weerom niet. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|