View Single Post
  #1  
Old 26-01-2011, 20:51
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Porsche 917K Gulf - Le Mans 1970 - Siffert/Redman - Fujimi - 1/24

Zoals beloofd (in de 917 bouw van Guy) de bouw van mijn 917K. Eerst even een beetje historie over deze wagen. Het gaat hier om de wagen waarmee Jo Siffert en Brian Redman (#20) aan de start van de 24 uren van Le Mans in 1970 stonden. Uitgevoerd in de wereldberoemde "Gulf"-kleuren startten ze als 3e. Helaas moesten ze net na half koers opgeven met motorproblemen. Helaas voor het Gulf-team zouden de andere 2 wagens de finish ook niet halen. De overall overwinning ging naar de 917K van Richard Attwood en Hans Hermann. De "K" in de naam geeft aan dat het hier om de korte variant ging (K = Kurzheck). Zo is er ook een 917LH wat dan staat voor "Langheck"; deze werd overigens 2e in deze race.

De wagen die ik ga bouwen is ooit begonnen als chassis nummer 17, maar werd door het team omgenummerd naar nummer 4 (nadat de originele 4 gecrashed was in Brands Hatch). Om het gemakkelijk te maken werd de originele 4 later nummer 17 (snappen jullie 'm nog? ).

In 1971 werd de film "Le Mans" opgenomen met in de hoofdrol Steve McQueen als Michael Delaney. Een piloot in een Gulf Porsche 917K met nummer 20. Niet geheel toevallig omdat een groot deel van de film al tijdens de 24h van 1970 was opgenomen. Op de wagen staan dan ook geen namen van coureurs (met de film in het achterhoofd lijkt het).

Maar genoeg gezeverd over de historie van dez wagen. De kit is er een uit de 917 rij van Fujimi (zie 1e foto). Ik heb er geen review van gemaakt omdat Dominique een van de andere hier al behandeld heeft. Het enige verschil is de motorkap en de decals. Daarnaast heb ik een PE-setje van Renaissance erbij genomen (2e foto). Eventueel had ik nog een volledige motor erbij kunnen kopen, maar daar ik de wagen in gesloten vorm wil tonen is dat wat mij betreft niet nodig.

De 3e en 4e foto tonen enkele dry-fit's. Veel verder dan delen losmaken van de sprue, schuren, licht uitkrassen van panellines en testen of alles netjes past ben ik nog niet gekomen. Het enige dat ik al wel heb gedaan is op de laatste foto met een rode pijl aangegeven; het gat waar voor de Daytona-versie een raam hoort heb ik al voorzien van het "dichte" onderdeel. De naden zullen hiervan nog weggeplamuurd worden.

#1 de doos


#2 de PE-set van Renaissance


#3 testfit van interieur


#4 testfit van body en chassis
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_01.jpg
Views:	2497
Size:	126.4 KB
ID:	20871   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_02.jpg
Views:	2403
Size:	185.3 KB
ID:	20872   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_03.jpg
Views:	2448
Size:	119.9 KB
ID:	20873   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_04.jpg
Views:	2440
Size:	102.4 KB
ID:	20874  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote