View Single Post
  #33  
Old 24-04-2006, 01:30
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Voor het eerst in Toerisme. Ik had in de loop van de week het reglement, en meer bepaald dat van de klasse Toerisme, nog eens goed doorgenomen. Omdat er toch een wezenlijk verschil is in de navigatietechnieken en de interpretatie van de nota’s in de klasse Toerisme, ten opzichte van de klasse recreatie, was ik niet gerust. Net voor we vertrokken nam ik dus de “hete hangijzers” nog eens onder de loep.

Ik had ook niet zoveel “steun” want Werner had ’s morgens afgebeld wegens nog te veel werk aan de historic rit van de MAK op zondag.

Toegekomen in Rijkevorsel, waren al de Paddockers al aanwezig en lekker aan het verbroederen. Dat is logisch want ik heb nogal de gewoonte om op het laatste moment toe te komen

Bij de inschrijving kregen we, zoals gebruikelijk een schriftelijke briefing. Een belangrijk document dat dus aandachtig werd doorgenomen. Dit rit bestond uit 2 delen.

Deel 1
- Gestileerde bol-pijl
- Ingetekende lijn
- Gestileerde bol-pijl
- Pijlenrit
- Gestileerde bol-pijl

Maximale rijtijd 3 uur 10 min

Deel 2
- Visgraat
- Gestileerde bol-pijl
- Ingetekende lijn met blokkades
- Gestileerde bol-pijl

Maximale rijtijd 1 uur 45 min

Gemiddelde snelheid : 25 km/u

Om 19.06 uur konden we dus van start. Ik moet het toegeven dat ik wat gestresseerd was voor deze nieuwe uitdaging. Gestileerde bol-pijl hadden we al wel eens gedaan. Meestal slechts voor een klein stukje. Nu was het echter niets anders dan dat. Vanaf het begin hadden we het systeem behoorlijk goed door en konden we vlot rijden.
Na 32 nota’s begonnen we dan aan ingetekende lijn met enkele lussen. Dit wou zeggen dat we de route op deze lussen zelf dienden te construeren. Ook dat verliep vlot.
Daarna terug gestileerde bol-pijl. En daar maakten we een fout. Een domme fout. Gewoon een nota niet gelezen. De volgende 3 nota’s konden we gewoon uitvoeren want die klopten. En dan ben je “de boer" op, in het plat Vlaams gezegd. Op dit traject kwamen we zelfs zelfcontroles tegen. Dit versterkte ons gevoel dat we toch nog ergens op het goede pad zaten. Telkens terug naar de situatie waar we dachten goed te zitten. En telkens opnieuw reden we ons uiteraard vast. Uiteindelijk besloten we terug te rijden naar het einde van de ingetekende lijn. Daarvan waren we absoluut zeker, daar zaten we nog juist. Al snel vonden we dan terug het goede traject en konden weer op pad.
Nota 54 bracht ons bij de pijlenrit. De te construeren nevenroutes waren niet zo moeilijk. We zaten echter een heel pak achter op onze ideale tijd en reden dan maar onmiddellijk binnen bij de GTK. En weer verder. Zonder noemenswaardige problemen konden we dit gedeelte afronden om te eindigen met gestileerde bol-pijl. Hier en daar nog wat valstrikken die we echter opmerkten.
In het café Bolks Heike was het einde van deel 1. Omdat we er zeker van waren dat we de verloren tijd niet hadden ingehaald klokten we ook hier onmiddellijk in.

Na een twintigtal minuten konden we aanvatten met deel 2. We hadden nog nooit visgraat in praktijk gedaan. De start was dan ook wat moeilijk maar gezien het maar 10 situaties waren, stelden er zich hier niet al te veel problemen.
Ook de daaropvolgende gestileerd bol-pijl waren we al gewoon en konden we zonder problemen afmaken.
Maar dan kwam het : Ingetekende lijn met blokkades. Het uittekenen van de nevenroute leek kinderspel. Tot we eenmaal de nevenroutes aan het rijden waren. We kwamen op onverhard waar Christus nog niet geweest was. Het was al snel duidelijk dat de organisator dit niet kon bedoeld hebben. Terug naar af en opnieuw, en opnieuw, en opnieuw…. Tot vijfmaal toe begonnen we opnieuw… en toen dacht ik eraan. De schriftelijke briefing waarvan ik hiervoor sprak (en die zo belangrijk was) werd opnieuw bovengehaald. Op de briefing wordt melding gemaakt van de toegelaten wegen bij de kaartleesopdrachten. Toen werd duidelijk dat de onverharde wegen niet toegelaten waren. Een nieuwe nevenroute tekenen was dus de boodschap… Uiteindelijk hebben we meer dan een uur gedaan over een traject van 3.5 kilometer met blokkades en een te rijden traject van ongeveer 6 kilometer inclusief de nevenroutes. Het was dus duidelijk dat we buiten tijd zouden eindigen… Maar het was de bedoeling om in de klasse Toerisme te leren en hadden we besloten om het hel traject af te maken.
Na nog een gedeelte gestileerde bol-pijl kwamen we (veel) te laat toe in Taverne Den Elst.

Na deel 1 bleek dat we 3 zelfcontroles hadden gemist en 9 punten pakten op tijd. De 3 zelfcontroles misten we in de pijlenrit. We hadden echter het traject volledig correct gereden maar de letter V die we 3 keer passeerden in de nevenroute hadden we gewoonweg 3 keer niet opgemerkt. Shit happens…
In deel 2 misten we 2 zelfcontroles en eindigden buiten tijd. De letter F misten we op de blokkaderit (of wat dacht je…) en een letter F zagen we als een P (opnieuw een domme fout)…

Uiteindelijk als 16° buiten tijd geklasseerd met 295 punten… Dus nog wat oefenen zou ik zeggen…

Tot een volgende keer…

C U

Last edited by Pascal; 24-04-2006 at 01:35.
Reply With Quote