View Single Post
  #9  
Old 31-03-2015, 11:11
Kevinboodts's Avatar
Kevinboodts Kevinboodts is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2013
Location: Hamme
Posts: 120
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?

Ik zie ook duidelijk een probleem met een te dikke laag verf. Het is met reden dat ze aanraden om eerst een mistlaag te spuiten vooraleer een dekkende laag te zetten. Dit is waarom:

Houd altijd voor ogen dat verf een agressief chemisch goedje is. Dat zal altijd proberen ergens op in te werken. Meestal heeft de verf alleen de grondlaag om aan te hechten. De mistlaag dient om de chemische verbinding met de primer te verzorgen. Door een te dikke laag te spuiten in plaats van een mistlaag wordt die verbinding door de hoeveelheid verf te agressief voor de primer en die wordt in feite gewoon opgegeten door de toplaag. Het kan zelfs zo erg worden dat de toplaag de onderliggende plastic zou kunnen aanvallen.

Bijkomend probleem dat wij als modelbouwer hebben is het feit dat sommige soorten verf (bv Zero Paints) die wij gebruiken eigenlijk niet geschikt zijn om te combineren met het soort grondverf voor modelbouw. De grondverven van Tamiya, Gunze, Alclad en consoorten zijn veel te zacht voor de automotivs die wij erover spuiten.
De grondverven van dezelfde automotives zijn dan weer te agressief voor de plastics waar wij mee werken. Niet simpel hé?

De oplossing voor al die miserie is werken in dunne lagen. Als we veel dunne lagen spuiten die we eerst laten uitdrogen voor de volgende wordt gezet dan kunnen we dat probleem van inwerking van verf op onderlagen en plastic perfect omzeilen. We geven eigenlijk de verf de kans niet om destructief te werk te gaan doordat we de hoeveelheid agressief materiaal beperken door dunne lagen te spuiten. Je krijgt dan al sneller een droge en dekkende dunne laag waardoor de toplaag niet meer kan inwerken op de onderliggende grondverf omdat die niks anders "ziet" dan een eigen soortgenoot waarop hij terechtkomt. En dus is er geen probleem meer.

Je ziet: veel blabla om gewoon te zeggen: spuit in veel dunne lagen en je probleem is weg. Ik spuit meestal 2 à 3 mistlagen vooraleer een iets dikkere laag te zetten, en pas dan een topcoat die 100% dekkend is.

Ik herhaal dus mijn eerste vraag: "ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?". Nu toch ni meer

Maar Guy had ook een punt...
*scienceboner* Toffe tips!
Reply With Quote