View Single Post
  #1  
Old 12-06-2009, 17:45
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24

Ondanks dat ik al met 2 modellen bezig ben (de Evo IX en de WRX) ben ik toch alvast aan een nieuwe begonnen. Wederom betreft het een wagen van de Nieuw-Zeelander "Possum" Bourne en wel de Subaru P2000 waarmee hij de Rally Australia startte in 2001. Ik zeg express "startte" omdat hij op de 2e dag moest opgeven met motorproblemen. Op dat moment was hij al behoorlijk teruggevallen in het klassement na een olie-lek en een lekke band op de eerste dag. Hier een foto van de betreffende wagen:



De basis voor dit model wordt een van de Impreza's van Tamiya en wel deze:



De oplettende lezer zal zich inmiddels misschien afvragen "Dit is toch helemaal geen P2000???" En dat is correct, maar daar is een oplossing voor: Studio27 heeft een transkit om een "gewone" WRC om te bouwen naar een P2000. Helaas is deze transkit al jaren uit produktie en bijna niet te vinden. Ik heb het geluk gehad er toch nog 1 op eBay te vinden en te winnen. Maar ja, daar zit je dan met een zeer dure transkit waarvan je er eigenlijk 2 zou willen hebben... Gelukkig hebben we binnen de Paddock leden die hier een antwoord op hebben; afgieten in resin Het resultaat is in onderstaande foto te zien. De transkit bevat ook nog een plaatje PE, maar daar zit niet zo heel veel op dat ook niet zelf te maken is, of op andere PE-setjes zit, dus ik laat het origineel helemaal intact.



Ook van Studio27 komt het decalsetje voor deze uitvoering:


Vervolgens heb ik geinventariseerd wat er allemaal "verbouwd" moet worden om de kit om te bouwen naar een P2000:
- Verhogen van de ophanging (de kit is een asfalt versie)
- Rolkooi aanpassen
- inbouwen luchtgaten in motorkap
- inbouwen nieuwe voorkant
- mud-flaps toevoegen.
- Wat kleine interieurwijzigingen
- overige dingen die ik nog tegen ga komen.....

Wat verder opviel bij het bekijken van referentiefoto's en (onboard)video(!) is dat deze wagen, in tegenstelling tot de fabrieks-P2000's, geen "flappy pedal gear shift" heeft, maar een sequentiële pook. Het lijkt er dus op dat Prodrive de wagens ge-downgrade heeft voor ze de deur uit te doen....

Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw Het chassis van deze wagen komt bij Prodrive en is opnieuw opgebouwd. Met name voor de rolkooi en de onderzijde is het erg makkelijk om deze als referentie te gebruiken.

Ik heb al enig werk verricht aan de body; de foto's later in deel 2.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	possum_aus_2001.jpg
Views:	3114
Size:	167.9 KB
ID:	14116   Click image for larger version

Name:	image013.jpg
Views:	2819
Size:	113.0 KB
ID:	14117   Click image for larger version

Name:	image020.jpg
Views:	2628
Size:	122.9 KB
ID:	14121   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_00.jpg
Views:	2575
Size:	46.1 KB
ID:	14122  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote