View Single Post
  #11  
Old 04-06-2009, 21:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De buggy van De Kat is jammer genoeg geen IMP Buggy, maar een gans ander model, zodat ik dat idee maar laten varen heb.

Wat ik niet laten varen heb, was het idee om alle verchroomde onderdelen die in de kit zitten te ontdoen van hun chroomlaag omdat de gietnaden onder het chroom onmogelijk weg te werken zijn zonder de chroomlaag te beschadigen, en omdat het chroom er ook onnatuurlijk plastiekerig blinkend uitziet.

Dus gooide ik de ganse boel in de ovenreiniger en na 30 seconden was alle chroom verdwenen.

Daarna werden alle onderdelen ontdaan van alle bramen en terug glad gepolisht. Ik profiteerde er van om ook al enkele submontages zoals de uitlaten en de carburators ineen te plakken zodat ik de lijmnaden gemakkelijker kan wegwerken dan na het verchromen.

Vervolgens kregen alle onderdelen (en enkele extra die door Tamiya blijkbaar vergeten waren aan het verchroomde gietraam te hangen) een laag grijze primer. Na een dag drogen decanteerde ik een busje Tamiya TS-14 gloss black en spoot ik er alle onderdelen mee.

Na nog een dag of twee drogen was de tijd aangebroken om mijn nieuwe aanwinst (op aanraden van Jamme), de MrColor SUPER METALLIC SM07 "plate silver" van Gunze Sangyo uit te testen. Eigenlijk niet zo'n brilliant idee om zo'n zeldzame kit te onderwerpen aan een test met iets wat je niet kent, maar het enthousiasme van Jamme over dit product was zodanig groot dat ik er het volste vertrouwen in had.

Na een eerste laag gespoten te hebben was het resultaat al erg bevredigend; het zag eruit als een superblinkende laag zilver. Maar chroom was het nog niet. Dat werd helemaal goedgemaakt door de tweede laag. Bij het spuiten van de onderdelen verscheen ineens een supermooie chroomlaag; Jamme heeft niet overdreven. het enige wat ik nu nog niet uitgetest heb is de tweede eigenschap van deze verf die Jamme me verzekerd heeft: naar het schijnt zou deze chroomlaag (in tegenstelling tot Alclad bv) niet meer afgaan bij het veelvuldig manipuleren van de onderdelen, en zou je ze zelfs kunnen vernissen. Dat manipuleren zal ik zeker moeten doen bij het bouwen van het model, en dus zal ik het snel weten, maar dat vernissen zal ik bij dit model nog niet uittesten denk ik. Als het misgaat kan ik opnieuw beginnen en dat test ik liever uit bij een goedkoper en minder zeldzaam model...

Hier alvast een foto van de verchroomde onderdelen zoals ze er nu bij liggen te drogen:



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_03.JPG
Views:	2188
Size:	488.2 KB
ID:	14056  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote