View Single Post
  #1  
Old 29-05-2009, 20:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
VW Buggy IMP - 1969 - Tamiya - 1/18



Jaja, je leest het goed: schaal 1/18! Tamiya is eind de jaren '60' begonnen met een modellenreeks in schaal 1/18, waarvan je hier indien gewenst een overzichtje kan bekijken op mijn site.

Naast 4 racers waren er dus ook 3 straatwagens bij, en omdat ik dit jaar nog geen straatwagen gebouwd heb besloot ik om deze buggy eens op de werkplank te zetten. Dan kan ik bij een volgende wedstrijdgelegenheid ook eens een model inschrijven in de categorie "straatwagens"...

De 1/18 reeks is vrij snel gestopt ten voordele van de 1/24 wagens die wat gemakkelijker in de hand liggen en de 1/20 racewagens die wat meer details vertoonden dan hun 1/24 broertjes. Maar de 1/18 reeks is veruit de zeldzaamste, en vooral de 3 niet-racers zijn bijna nergens nog te vinden. Ik denk trouwens dat ik den enige zot ben die zo'n museum-verzamelstuk daadwerkelijk gaat bouwen in plaats van het veilig op te bergen. Maar kits zijn er om te bouwen, dus ikke zal hem bouwen ook. Dat ik hierin de enige ben bewijst het feit dat ik nergens, maar dan ook nergens op het net (en Google is nochtans my friend) ergens iets kan vinden over de bouw van deze kit. Als ik iets vind via google is het verdorie iets wat ik zelf op mijn site staan heb...

Maar goed, zo'n buggy laat natuurlijk ook wat ruimte vrij voor interpretatie en fantasie, dus ik heb niet te lang gezocht naar referentiefoto's. Misschien dat ik er nog eens zoek voor de kever-motor die wel goed zichtbaar zal blijven gezien de structuur van de buggy. Dat is ook het leuke van een buggy: alle details, zowel aan het chassis als aan het interieur, zijn erg goed zichtbaar en het is dan ook een dankbaar onderwerp voor een modelbouwer.

Bon, dan beginnen we er maar eens aan. Eerst moest ik beslissen of ik de meegeleverde electromotor wou inbouwen of niet. Dat was rap beslist: niet dus. Maar daarna moest ik al heel wat voorzieningen voor die motor en/of de batterijen wegsnijden, dichtmaken, plamuren, schuren, enz... Eens dat gedaan was kon ik de "motorkap" op de body kleven (jaja, ik weet het wel, de motor zit vanachter) en werd de body in primer gespoten.

Daarna werd alles gespoten met TS-21 gold. Na een nachtje drogen zette ik er een laagje TS-73 clear orange overheen om de typische jaren '60 metallic kleur te verkrijgen die ik ook op de Honda CB750 Four gebruikt heb. Nog een nachtje drogen en dan konden de zeer schaarse decals gezet worden, waarna ik tenslotte een flinke laag Gunze Sangyo vernis gespoten heb om alles te sealen en een mooie glans te krijgen.

Zo ver staan we nu. Ik ben je nog enkele foto's schuldig:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_01.jpg
Views:	2513
Size:	327.8 KB
ID:	13978   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_02.jpg
Views:	2289
Size:	316.3 KB
ID:	13979  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-05-2009 at 23:19.
Reply With Quote