View Single Post
  #9  
Old 09-08-2007, 15:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by louis View Post
Sennake, wat bedoel je met geen vernis van motip spuiten als er decals op de carosserie komen te zitten? Op de modelbouwclub waar ik nog steeds lid van ben hadden ze mij indertijd geleerd om elk model in de blinkende vernis te zetten voor je de decals plaatst en nog een beschermlaag achteraf als ze goed droog zijn. Voor plaatsing zou nodig zijn om de decals optimaal te laten hechten.
Dat is juist, maar de vernis van Motip is niet zo neutraal als die van Gunze Sangyo en dus is er een groot risico dat je aangebrachte decals verrimpelen of zelfs oplossen als je er een beschermlaag met vernis van Motip overheen zet. Dit hangt een beetje af van de decals zelf, maar er is geen mens die daar een zinvolle voorspelling over kan maken welke decals er vernield zullen worden en welke niet. Ook een mistlaagje spuiten om te zien wat er gebeurt geeft geen garantie: ik heb al meermaals meegemaakt dat een mistlaag geen probleem oplevert, een tweede mistlaag zelfs ook niet, maar wanneer er een "wet coat" overheen gezet wordt zijn de decals naar de knoppen. Daarom mijn raad: gebruik voor het sealen van decals ALTIJD Gunze Sangyo vernis, zoals ook Racer al aangaf. Voor het vernissen van laklagen vóór het decallen, of voor het vernissen van laklagen waar geen decals onder zitten (bij straatwagens bv) is er ook geen probleem om Motip vernis te gebruiken.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote