View Single Post
  #12  
Old 10-10-2010, 20:55
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Schijven

De eerste test na de verhuis met etsen is niet echt gelukt. De delen waren een beetje overbelicht en ik had ook de verkeerde materiaaldikte gekozen. Ik ben de ets-tank nog aan het installeren, dus dan maar verder gegaan met de remschijven.

Om het uitzicht zo realistisch mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen ze uit metaal te maken. Ik werk voor de modellen meestal met resin staven, wat ik ook voor de MP4/8 gebruikt heb om remschijven te maken, maar hier wilde ik toch voor metaal gaan. Als de kleur van de schijf iets te licht uitvalt kan ik het nog altijd aanpakken.

Eerst een vooral een staaf op diameter gedraaid en dan voorzien van een gat van 2,5mm, dat daarna uitgedraaid werd op 2,6mm.



Ik ben voor het maken van de schijf eerst met de achterkant aan de gang gegaan. De schijf is conisch van achter (en vanvoren bij gevolg natuurlijk ook) en eerst heb ik de conische kamer uitgedraaid. Daarna werden de 6 gaten van 0,8mm geboord.
Om het geheel af te werken werd het met een korrel 200 schuurpapier opgeschuurd ... het resultaat ziet er aan de achterzijde zo uit.



Aan de voorzijde is het minder fraai. De ruwe vorm klopt wel, maar zoals jullie kunnen zien is het oppervlak erg ruw. Logisch, het is gewoon met een steekbeitel afgestoken en om het oppervlak achteraf nog mooi glad te kunnen draaien is aan de voorkant alles met 0,1mm overmaat gedraaid.



Maar ... hoe span je in godsnaam zo iets op? Eigenlijk simpel. Je maakt een houder waarin een kamer gelijk aan de remschijfdiameter uitgedraaid is. Hierdoor ben je steeds zeker dat de schijf mooi gecentreerd blijft en dus niet zal slingeren.
De diepte van de kamer is minder dan de dikte van de schijf zodat de voorkant moeiteloos bewerkt worden kan.



Om alles samen te houden wordt alles goed ontvet en ... met secondenlijm samen gekleefd.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2109.jpg
Views:	5495
Size:	84.2 KB
ID:	19567   Click image for larger version

Name:	IMG_2122.jpg
Views:	5340
Size:	43.1 KB
ID:	19568   Click image for larger version

Name:	IMG_2124.jpg
Views:	5333
Size:	53.9 KB
ID:	19569   Click image for larger version

Name:	IMG_2126.jpg
Views:	5370
Size:	81.2 KB
ID:	19570   Click image for larger version

Name:	IMG_2128.jpg
Views:	5303
Size:	75.2 KB
ID:	19571  

__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 10-10-2010 at 20:57. Reason: adding pics.
Reply With Quote