View Single Post
  #9  
Old 29-05-2012, 07:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ecurie Maquette View Post
Tijdsbesteding
De totale tijdsbesteding voor beide soorten kits is ongeveer gelijk. Dit komt omdat er in een plastic kit in principe meer onderdelen zitten (met name aan de onderkant), daar waar een resin kit meestal wat simpeler van concept is.

De tijd die je besteed bij de resin kit aan het voorbereiden en prepareren van de kas, besteed je bij de plastic kit aan de onderkant (ophanging, uitlaat, motor en dat soort fraais). Bij veel resin kits is dit onbestaande en worden de wielen dmv een as gemonteerd. Hierdoor volstaat het om dit gewoon te spuiten, as te monteren en klaar. De "verloren" tijd die je besteed hebt aan het voorbereiden van de kas, kan je op dit ogenblik weer enigszins "recupereren".
Ik kan mij volmondig aansluiten bij de uitleg van Guido, wat het bouwen van modellen met gesloten carosserie betreft. Ik zie echter dat je een Shadow DN5 gaat bouwen, wat een F1 is (en dus een open model met een ophanging die meer is dan een centrale as) en dan zijn er nog wel enkele extra zaken waar je moet op letten.

Meestal bestaan de losse onderdelen (dus behalve de kas) zoals ophanging, motor, uitlaten, enz... uit het zogenaamde white metal. Dat is een legering van een aantal metalen (ik denk dat er onder andere tin en lood in zit) die ervoor zorgt dat het metaal gietbaar is, en dat het erg zacht is. Dat heeft zijn voordelen (bij het schuren van de naden bv) maar ook zijn nadelen (vooral wat de stevigheid betreft). Bij mijn weten is het fysich onmogelijk om een dunne stang te modelleren die uit white metal bestaat: ze wordt systematisch overgedimensioneerd omdat ze anders te slap is, en bovendien zit er een gietnaad op die nagenoeg onmogelijk te verwijderen is omdat het metaal zodanig slap is dat je de volledige vorm vernietigt alleen maar door het proberen vast te houden tijdens het opschuren. Ik heb dan ook al sedert enkele jaren deze strijd opgegeven en ik kies voor het vervangen van zulke onderdelen door metaaldraad van verschillende diameters. Veel realistischer, veel mooier ook (je kan het fantastisch opblinken) en vooral veel minder frustratie! Het enige wat je nodig hebt is een voorraadje metaaldraad (die haal je bij de meeste modelbouwwinkels, en zeker die winkels waar ze ook radiobestuurde modellen verkopen) en liefst ook wat holle aluminium buisjes (zelfde winkels). Daarmee kan je alle stuurstangen, ophangingen, uitlaten, schokdempers, nieuwe veren, enz gemakkelijk vormen, en als je dan ook nog een setje handboortjes bezit (van 0,35 tot 1,2mm bv) kan je de oude white metal ondingen wegsnijden en in de plaats daarvan een gaatje boren waarin je metaaldraad onderdeel precies past. Ik zal hieronder enkele foto's posten van voorbeelden die ik in het verleden al uitgevoerd heb in die zin.

Succes ermee!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-05-2012 at 08:20.
Reply With Quote