Quote:
Originally posted by dulu
Ik heb in een "vorig" leven een aantal jaren meegedraaid in het touring cup en belcar circuit en beroepshalve krijg ik de "creeps" bij zo een evenementen als gisteren.
Sinds de populariteits stijging medio de jaren 90 van het race gebeuren in en rond Zolder hebben we moeten vaststellen dat het "circuit" op zo een top dagen gewoon een hekseketel is.
Ik versta zeer goed de teamleden, mecano's die tijdig met wagen en materiaal in de pit-lane moeten geraken, alsook allerhande leveranciers van horeca etc..., want uiteraard eten en drinken doen we allemaal, en die dan op alle mogelijke manieren gehinderd worden door bepaalde toeschouwers die met een ongekende vorm van nonchalanche denken dat ze op de dijk van blankenberge aan't kuieren zijn, met huisdieren, buggie's, kleine kinderen (gehoortrauma's hebben die blijkbaar nog nooit van gehoord)
Laat ons hopen dat het nooit gebeurt, maar ik mag er niet aan denken dat er ooit brand uitbreekt in een van de pit boxen, de frituur en hot-dogkraampjes, catering tenten etc... die her en der over het circuit verspreid staan. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen is het zeker niet uit te sluiten dat een ongeluk om hoek loert. heeft er iemand gisteren een verzamel punt gezien waar brandweer, politie en medische hulpdiensten opgesteld stonden die over een vrije doorgang beschikten??, de First Aid post van het Rode Kruis aan de controle toren niet meegeteld want die zaten op een gegeven moment ook muurvast; ik allessinds niet en met zo een mensen massa is dit zeker geen overbodige luxe.
het is allemaal goed zolang er niks gebeurt maar ... murphy ... ge kent em wel he die van de wet van ... die kan onverwachts en hard toeslaan, laat ons allen hopen dat diet nooit gebeurt.
|
Volledig akkoord.
Je moet echter niet vergeten dat men bij een eventuele "ramp" naast het circuit, de wedstrijd zal stilleggen en de piste een evacuatieweg is. De beste als je het mij vraagt. Maar wat dan gedaan indien men op de openbare weg stilstaat met de ambulance in de file ???
En zoals je al schreef : ik mag er niet aan denken.
In een ver verleden, denk aan DTM en een nog verder verleden F1 was er meestal meer volk doch verliep het niet zo chaotisch. Ik weet niet waaraan het ligt. Misschien wel aan onszelf. Omdat we zelf meer belang hechten aan onze veiligheid en hier dan ook op letten.
Wat wel een feit is, is dat er minder inkompoorten zijn. Denk maar aan vroeger (slechts enkele jaren gelden) toen er aan de kanaalkant nog een brug was. Wie aan het kanaal parkeerde kon eenvoudig de brug oplopen en was op het circuit. Nu moeten deze mensen een fikse wandeling doen om een ingang te vinden. Ook de ingang met dito brug aan de Sacramentshelling, die vroeger dienst deed als ingang, is al een hele tijd gesloten.
Ook het zicht op het circuit was op enkele plaatsen beperkt. Bvb in de Jacky Ickx chicane hing er publiciteit tegen de draad waardoor het publiek op die, toch wel interessante plaats, niets kon zien en elders moest gaan postvatten. Dit alles maakt dat het publiek op een kleiner oppervlak geconcentreerd is en daardoor een grotere drukte ontstaat.
C U