Quote:
Originally posted by flugel
Is het de bedoeling om in het rond te schoppen of zijn hier bewijzen van? En dan nog liefst geen bewijzen "van horen zeggen" eh...
|
Het is niet de bedoeling om in het rond te schoppen, gewoon mijn ervaring van al 13 jaar Belcar(toen nog carglass) te doen.
Enkele voorbeelden, en ik verontschuldig mij reeds als bepaalde teams zich aangevallen voelen, dit is absoluut niet de bedoeling.
Trouwens , deze vaststellingen zijn gemakkelijk door iedereen te controleren.
In 2003 werd een reglement vastgelegd voor 3 jaar waarbij vele teams mee inspraak hadden. Toen werd vastgelegd dat de voorste splitters niet meer buiten het verste punt van de wagen mochten steken. Bij een Porsche 996 is dit ong. 2 cm. De pientere mannen van RTM verlengen hun bumper zodanig dat ze terug een grote splitter kunnen monteren. Eerste race word dit verboden omdat je niet aan de afmetingen van de wagen mag veranderen. Toen kwam er een addendum aan het technisch reglement dat de GT's max 80mm mogen hebben en de Toerisme's 120mm. Waarom het verschil, niemand weet het. Nu doet PK hetzelfde , word blijkbaar goedgekeurd.
38. Het zelfdragende koetswerk mag niet lichter gemaakt worden. Chassisbalken en dwarsprofielen
mogen niet verwijderd of lichter gemaakt worden door wegneming van enig materiaal. Indien de auto origineel
is uitgerust met binnenspatborden, dan mogen deze niet verwijderd of doorboord worden met de bedoeling
deze binnenspatborden lichter te maken.
Uitreksel uit het reglement van 2004.
De Mini , Mondeo en enige andere al is goed bekeken?
49. Op geen enkel ogenblik wordt een vrije uitlaat toegestaan. Het gebruik van een geluiddempende uitlaatpot is
verplicht. Het gebruik van een werkende katalysator wordt aangeraden; deze wordt beschouwd als een
geluiddempende uitlaatpot. Op sommige omlopen gelden specifieke regels.
Hoeft geen verdere uitleg.
86. Alle leidingen die door de cockpit lopen en een vloeistof kunnen bevatten, moeten binnen de cockpit over
hun volledige lengte bekleed of overkapt zijn, zodat de piloot bij een eventuele breuk niet kan getroffen
worden door deze vloeistoffen. Benzine- en olieleidingen mogen daarbij geen enkele aansluiting vertonen
tenzij deze met het tussenschot.
Hier word nogal is gemakkelijk tegen gezondigd en dit is eigenlijk een van de belangrijkste dingen in het reglement en er word veel te nonchalant mee omgesprongen.
Wie herrinerd zich de gebroeders Plenneveaux? Een van de twee ging voor het plezier eventjes meedoen aan een race in Spa, had een ongeval, de 2 benzineleidingen in de wagen scheurden, de benzien kwam op zijn lichaam terecht, brand in de auto,en helaas, voor derest van zijn leven verminkt over heel zijn lichaam.
Gellukkig komt dit heel zelden voor en ik hoop dat dit nooit meer voorkomt, maar zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje ligt.
En ik besef ook wel dat bijna alle teams hun best doen en over de reglementen nadenken, en de beste bedoelingen hebben, maar over het veiligheids aspect kan men eigenlijk niet streng genoeg zijn.
Nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, en nogmaals mijn excuses als sommigen onder u zich hierdoor aangevallen voelen..