Thread: taal
View Single Post
Old 12-06-2003, 23:16
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Net als de vorige taaldiscussies op dit forum, mijn mening nog eens

Bovenstaande post stemt volledig met mijn mening overeen. En niet alleen qua inhoud, ook qua stijl. D'r staat namelijk een loeier van een d<>t fout in :

Quote:
en dus niet aan het schrijven ben en dan gebeurd het wel eens
...en toch blijft het perfect leesbaar. En daar gaat het dan ook om. Hou het leesbaar. Als je een foutloze taal wil, zoek die dan niet op een forum, maar in een tijdschrift of in een krant. (Hoewel dat laatste medium tegenwoordig ook fouten blijkt toe te laten. Ik verwijs jullie graag door naar de Gazet Van Antwerpen van vandaag, op de allerlaatste pagina: 'zij trachte' ipv 'zij trachtte')

Om even mezelf te quoten uit voorgaande taaldiscussies:

"Als germanistje Nederlands/Duits word ik dagelijks geconfronteerd met het belang van taal. Den deze hier, krijgt les van Professor Guy A.J. Tops, taalwonder en onmenselijk groot brein. In zijn cursus Algemene Taalwetenschap (= Nagaan wat taal in principe IS, m.a.w. een exacte taalbeschrijving geven) staan best interessante uitspraken.
Ik citeer:
Quote:
Een document waarin van iedere 1000 lettertekens er 5 afwijken van de norm, wordt in onze maatschappij als onaanvaardbaar slecht gespeld beschouwd. Wat kost het aan tijd, aan geld, aan inspanningen van leraren en leerlingen om een 100% uniforme spelling te bereiken ? We kunnen beter onze tijd en energie in andere dingen steken dan dit soort steriel perfectionisme
en nog:
Quote:
Ken en verzorg dus uw spelling, tenzij - en nu kom ik meteen bij mijn "maar" - tenzij je in een positie bent waar je je er niets van hoeft aan te trekken. Als je in dat geval bent, moet je m.i. je invloed aanwenden om het maatschappelijk belang dat aan spelling gehecht wordt, terug te dringen.
en deze vind ik nog mooier:
Quote:
De houding van de strenge leraar die zegt: "Eén dt-fout en je hebt nul" is volkomen idioot, en, behalve als het een leraar Nederlands betreft, m.i. ook illegaal.
bron: 'Algemene Taalwetenschap Volume I - Universitas'

Conclusie: Zelfs een professor taalwetenschap aan de Antwerpse Universiteit vindt al deze aandacht voor taalfouten absurd. Het enige wat hij aanraadt, is correct te schrijven/spreken indien de geadresseerde dit uitdrukkelijk wenst.

En daar hou ik mij dan ook aan "