View Single Post
Old 03-06-2003, 18:53
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Ik zou graag even reageren op het voorstel van Driesco.

Ik weet niet welke contacten jij hebt in het automilieu, maar dan zijn het blijkbaar niet de contacten, die ik heb met de marketing- en reclame-afdelingen van de Belgische invoerders.

Het is op dit moment verdomd moeilijk om bij de merken centen los te krijgen voor autosport op TV.
Ik geef als voorbeeld het WK rally.

Bijna een jaar heeft het geduurd om een akkoord te maken voor het WRC 2003 op VTM en Kanaaltwee dit jaar. En daarbij mag je niet vergeten dat VTM als commerciële zender reclamezendtijd in ruil kan bieden voor de investering in de TV-productie.
Een nuloperatie dus. De investering wordt meteen omgezet in reclamespots, en dan zijn er nog de vele reportages in het prime time nieuws.
Elk merk springt daar meteen op, denk je dan.
Wel, zelfs die uitzonderlijk gunstige publicitaire context is niet voldoende om de merken over de brug te krijgen. Citroen bvb. vond het niet aantrekkelijk en had daar geen budget meer voor!
Het budget dat dit jaar is rondgehaald, is net genoeg om de TV-rechten voor WRC te betalen. Er is al geen geld meer om nog ter plaatse te gaan.

Ik weet dat er de afgelopen jaren vanuit VRT gepolst is om WRC te brengen. Dat kon, op voorwaarde dat de betrokken merken publicitaire return zouden krijgen op de VRT in de vorm van spots. En dat is dus onmogelijk. Bovendien zit VRT met een excluviteit op het vlak van autosponsoring, ik dacht Opel.

Het voorstel is dus nog een Vlaams TV-magazine dat hetzelfde zal brengen als Pitstop TV, ook al werkend met een klein budget. Een website, daar zul jij dan wel voor zorgen, denk ik en dat magazine ... Tja, nog een magazine in het nu al bomvolle magazinerek in de winkel.
Turbo zit net niet in het rood, Autonews leeft bij de gratie van drukker en uitgever Claudie Tanghe, niet door de massa abonnementen, hoor.
Ik vermoed dat dat nieuwe magazine wishful thinking is.

En in deze moeilijke tijden voor de automerken (verkoop daalt dramatisch) moeten we nou net de beschikbare middelen nog es versnipperen ... over 2 Vlaamse TV-magazines, die gewoon hetzelfde gaan brengen. Weer Belcar, weer Clio, weer Yaris, weer Mini, weer hetzelfde ...
Een wekelijkse frekwentie van begin maart tot eind november betekent bovendien 42 uitzendingen!
Dat programma zal extern moeten geleverd worden aan de VRT. Maar wie gaat dat extern bedrijf betalen? Niet VRT. Dat bedrijf zal dus centen moeten zoeken bij sponsors. Maar die sponsors willen return via spots of billboards. En dat kan dan weer niet op VRT. Als je die sponsors al vindt ...

Pitstop TV draait al op een belachelijk klein budget, ondanks het feit dat het magazine op een commerciele zender loopt.

Maar vooral de versnippering van de beschikbare budgetten, dat moeten we net nu doen ...

Last edited by Peter Baert; 03-06-2003 at 18:56.
Reply With Quote