View Single Post
Old 28-12-2015, 14:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Dat is natuurlijk allemaal nog maar 'spielerei', want we baseren ons telkens op het model dat ons door Tamiya ter beschikking gesteld wordt, en we borduren erop voort.

Maar Tamiya heeft natuurlijk niet altijd een model ter beschikking. Soms staat er op de doos geen zijprofiel (vooral de oudere dozen vertonen dit euvel), of Tamiya heeft gewoon nooit een model uitgebracht dat ik in mijn projecten zitten heb.

Dan moeten we onze toevlucht zoeken tot het zelf tekenen vanaf nul, en dat is waar Photoshop langs de ene kant erg goed geschikt voor is, aan de andere kant dan ook weer niet.

Het begint allemaal met het tekenen van de contouren van een model, dat als basis zal dienen voor de rest van de tekening. In feite is het tekenen van een model te vergelijken met het bouwen van een schaalmodel, zoals je zal zien.

Nemen we als voorbeeld de Jordan 197 die ik van Revell gebouwd heb. Ik neem het bouwplan als basis:

Daarop worden de nieuwe contouren overgetekend, wat je kan vergelijken met het samenbouwen van de plastic onderdelen van een schaalmodel. Hier is Photoshop eigenlijk minder geschikt voor dan een programma dat werkt met vectorieel tekenen, omdat ik verplicht ben om mijn tekeningen 'op te blazen' tot een breedte van 10.000 pixels zodat er nog een mooie scherpe resolutie overblijft als ik alles verklein. Maar mijn PC blokkeert wel dikwijls hierdoor omdat het enorm veel rekenwerk betreft. veel tussensaven is hier een oplossing. Een nieuwe PC kopen ook

Vervolgens wordt het model 'in grondlaag' gezet:

Daarna worden de schaduwen aangebracht die voor wat diepte-effect moeten zorgen:

Vervolgens worden de zwarte onderdelen in kleur gezet:

Attached Images
File Type: jpg scan.jpg (210.5 KB, 872 views)
File Type: jpg grondlaag.jpg (41.5 KB, 825 views)
File Type: jpg schaduw.jpg (43.3 KB, 804 views)
File Type: jpg kas.jpg (319.8 KB, 832 views)
File Type: jpg zwart.jpg (44.7 KB, 763 views)

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 28-12-2015 at 14:56.
Reply With Quote