View Single Post
Old 30-09-2014, 22:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ok, naar de bouwdoos nu. Ik heb gekozen voor de Italeri kit omdat de Porsche die je daar mee kan bouwen een 'normale' versie is die gemakkelijker te vergelijken is met zijn broertjes 911'en eens de collectie klaar is. De GT2 van Tamiya is weliswaar ook erg mooi, maar dat is toch meer een buitenbeentje.

Nu, Italeri heeft goede en slechte punten. De vorm van de body lijkt me erg accuraat, dus dat is al een pluspunt. Maar er zijn toch ook wel een hoop zorgenkindjes. Ik tracht een overzicht te geven.

De koelopeningen onderaan werden geopend omdat de grille die erin meegegoten zat niet erg realistisch is. Later zal er een nieuwe grille inkomen (groene pijlen). De enorme gaten voor de bevestiging van de nummerplaat (ook achteraan) werden dichtgemaakt. Ik bekijk nog of er überhaubt nummerplaten op bevestigd zullen worden, maar alleszins niet met zo'n joekels van gaten (rode pijlen). De totaal ontbrekende koplampspiegels werden nagebouwd door middel van oude brandstoftanks van een 1/48 vliegtuig (blauwe pijlen). Omdat het onmogelijk is om ze mooi passend te maken nadat de body gespoten is worden ze nu reeds vastgelijmd en passend gemaakt met secondelijm en bloem. Hoe we ze gaat spuiten zien we later wel. Overigens is de voorbumper ook al vastgelijmd aan de body zoals je ziet, iets wat volgens het bouwplan niet de bedoeling is: in principe mag dit pas nadat het model helemaal klaargebouwd is en de body en het chassis op elkaar bevestigd zijn. Dit zag ik ook niet zitten omdat er enorm veel aanpassingswerk nodig geweest is om die bumper mooi te laten aansluiten. De problemen die ik later zal ondervinden om het chassis op de body aan te brengen zal ik later wel bekijken.

De duizenden referentiefoto's die te vinden zijn van deze 993 tonen nagenoeg allemaal een extra spoilerlip die bovenaan de achterruit bevestigd zit. Ik besloot om dat bij mijn model dan ook maar te doen.

De motorkap is een ramp. In principe is ze voorzien om open en dicht te kunnen gaan en dus de motor te laten zien, maar dat idee heb ik laten varen. Het is namelijk onmogelijk om de kap te laten passen in haar opening. Ofwel laat je de bovenrand gelijk komen met de body en dan zitten de zijkanten zodanig hoog dat ze gewoon boven de opening uitsteken, ofwel laat je de zijkanten gelijk vallen met de opening en dan zit de bovenkant van de kap zo diep dat ze gewoon onder de body uitkomt. Dus besloot ik om de boel vast te lijmen in een gemiddelde positie, en de ontbrekende bovenzijde aan te vullen met plasticard terwijl te zijkanten afgeschuurd werden tot ze mooi de lijn van de Porsche achterzijde volgen.

Dan weer een verrassing: er is niets voorzien om de achterzijde van het chassis aan de achterzijde van de body te bevestigen: blijkbaar moet de boel gewoon los blijven hangen?... Na lang aarzelen ben ik dan toch begonnen met het opbouwen van een soort steun waarin de achterzijde van het chassis mooi past en waarbij de rijhoogte gerespecteerd wordt.

Vooraan is er zoals gezegd ook één en ander mis. Behalve de ontbrekende koplampspiegels en de nummerplaatgaten heb ik ook de koplampsproeiers weggeschuurd en er gaatje in de plaats van geboord, zodat ik ze later weer kan aanbrengen. Dan kan ik nu makkelijker schuren zonder me zorgen te moeten maken over kleine topjes die weggeschuurd worden in het proces. Zelfde redenering voor de verdikking waar het Porsche-logo aangebracht moet worden: ook daar heb ik een klein gaatje geboord zodat ik er later gemakkelijk een niet logo kan op aanbrengen.

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_01.jpg (545.3 KB, 1378 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_02.jpg (579.6 KB, 1412 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_03.jpg (606.8 KB, 1374 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_04.jpg (457.3 KB, 1399 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_05.jpg (455.2 KB, 1356 views)

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote