View Single Post
  #76  
Old 18-06-2012, 13:05
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Ried - Austria
Posts: 589
Iedereen heeft wel ergens een punt in deze "gezonde discussie" en elke etmaalrace heeft haar eigen kenmerken en reglementen - voortspruitend uit het verleden van de desbetreffende evenementen en gelukkig ook met een blik op de toekomst.

Beroepsmatig ben ik betrokken bij het pers- en marketinggebeuren van een bepaalde sponsor in de autosport. Uit dat oogpunt kan ik jullie getuigen dat de marketingwaarde van de etmaalrace in Le Mans voor een constructeur en/of ondersteunend bedrijf vele tientallen keren groter is dan deze van alle andere etmaalraces samen.
De marketingwaarde van (bijvoorbeeld) de belgische etmaalraces is misschien groot wat betreft het nationale sponsoraandeel, en rijkt in het beste geval tot net over de grens of tot een viertal europese landen, maar stelt op groter internationaal vlak helemaal niets voor. Idem dito voor de 24U Nürburgring, Barcelona, Silverstone, Dubai en noem ze maar op.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat deze races de interesse van sponsors kan lokken voor hun regionale/nationale markt. Maar aan de marketingwaarde van de 24U du Mans kan in de enduranceracerij echt niets tippen. Of dit invloed heeft op het sportieve aspect van de race in kwestie? Zonder twijfel !
Reply With Quote