Quote:
Originally Posted by Grig-O
De 24u op de Ring waren dit jaar veel spannender net zoals Spa hopelijk zal zijn binnenkort. Le Mans is misschien wel mythisch en magisch, spanning vind je er zelden... Ik lag gisteren bij de start bijna in slaap, nog saaier dan formule 1 een paar jaar geleden! Er was welgeteld één moment dat me zal bijblijven en dat is Lapierre die voorbij gaat aan Treluyer. Geeuw...
Ik denk hierbij terug aan de 24u van Le Mans in 1999, waarin verschillende constructeurs het tegen elkaar opnamen. Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Nissan en zelfs Ferrari. Dat is racen, en voor mij heeft Le Mans sinds 2000 totaal geen belang meer. Waar vinden we vele van deze constructeurs trouwens terug in 2012? Juist ja, op de Nurburgring en in Spa. Bovendien is Le Mans een meer dan gevaarlijk circuit, getuige de kwetsuren die rijders de afgelopen twee jaar hebben opgelopen. Ik blijf echter hopen dat er volgend jaar één (liefst twee) constructeurs de rangen vervoegen, hopelijk zien we dan eindelijk wat meer spanning.
|
Die mening deel ik volledig. Ik ben ervan overtuigd dat een overstap naar GT-achtige proto's de wedstrijd zeker ten goede zou komen:
-Wagens die althans uiterlijk dichter bij de straatwagens zitten en dus vanuit marketing oogpunt interessanter zijn.
-Snelheidsverschillen worden kleiner en geen lelijke vin meer.
Een Super GT-achtig reglement zou bijvoorbeeld een goed vertrekpunt zijn. De Corvette DP1 in de VS is ook een mogelijkheid.
En nog iets over die nieuwe constructeurs die nodig zijn: hoe langer Audi wint, hoe minder constructeur geneigd zullen zijn om de handschoen op te nemen. Peugeot heeft er 3 jaar (met stevige budgetten) over gedaan om een overwinning te boeken. Ik vrees dat Toyota hetzelfde lot beschoren zal zijn. Anyway, ik hoop alleszins dat ze volgend jaar worsten gaan draaien van die R18's.