Quote:
Originally Posted by Grig-O
Smaken verschillen inderdaad, maar als je zegt dat een kleurstelling 'spuuglelijk' is, dan beledig je daarmee een volledig team. Dit terzijde.
|
Tja, als je zo tegen de wereld aankijkt natuurlijk... ik beledig daar diegene mee die besliste om rood op een gele ondergrond (it's tacky...) te gaan aanbrengen in mijn ogen, of dat nu graphics designer was of graaf markske zelf...maakt mij weinig uit, ik bleef voor ze supporteren ook al reden ze met een lelijke wagen, en reden ze er mekaar meer uit dan iets anders lol
Quote:
Originally Posted by Grig-O
ACO heeft in 2010 beslist om GT1's te weren vanaf 2011 (en niet eind 2010) en dat terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was. De interesse waarover jij spreekt kwam er na het opstellen van een nieuw (kostenbesparend) reglement. Zo niet had je 12 auto's aan de start. Als ik spreek over 5 GT1's in 2010, dan heb ik het over een hypothetisch Fiagt-kampioenschap in 2010 zoals dat in 2009 het geval was. Het ontstaan van het wereldkampioenschap heeft echter interesse opgewekt bij teams als Hexis of Mad Croc.
|
Jah, duh eind 2010 = na seizoen 2010; jij bent diegene die aangaf dat aco dat in 2010 besliste ondanks een succesvol WK GT1. Geloof me, ik ben mee...
En Hexis reed in 2009 ook al FIA GT in GT2 met de Vantage, dus ja, die moesten wel iets doen omdat ze met hun GT2 niet meer terecht konden in FIA GT en geen ervaring hadden met endurance om in de LMS te gaan rijden.
Dat de interesse er kwam in het eerste jaar GT1 door een zogezegd "kostenbesparend" regelement is larie in mijn ogen. Dit was om de boel te verantwoorden, en de teams die deelnamen zullen dat volgens mij goed genoeg geweten hebben maar waren eerder verblind door de status van een officiele WK FIA titel denk ik.
Eind 2009 vertelde ik al dat het onmoggelijk goedkoper kon gaan worden als je de hele wereld gaat doortrekken, en daar dan nog eens bovenop sprintjes van een uurtje gaat trekken met zware GTs met volledige carbon bodies... sprintracen is stampen en duwen, punt. Als je daar bovenop nog eens met een idioot qauly systeem op de proppen komt waarbij race 1 de qauly voor race 2 is, brengt dat meer stampen en duwen teweeg, want met die eene verplicht pitstopje in een window van 10 minuten moet je al heel wat geluk hebben wil je daar iets forceren.
Nu met touring autotjes met een 1.8 litertje derin, kan dat allemaal perfect, maar met GT monsters van om en bij de 500 a 600 PK is dat een heel ander verhaal...
En wat hebben we 2 seizoenen lang gezien? Stampen en duwen en brokken en stukken dat het niet meer mooi was. En als je geluk had om de eerste bocht door te raken zonder dat je door een of andere artiest werd meegesleurd, had je misschien kans om eens iets te laten zien.
Denk dat veel teams halverwege het seizoen hun illusies over zo'n officiele FIA World Champion titel wel hebben laten vallen na het betalen van rekening nummer zoveel...
Bedenk er dan bij dat in 2009 de runningcost alleen al van een Corvette C6 voor een heel seizoen FIA GT om en bij de 750.000€ lag...
Waarom denk je dat GT3 op 2 jaar tijd zo populair geworden is??
Waarom denk je dat constructeurs zoals Porsche wel succes bleven hebben met het bouwen van race wagens voor KLANTENTEAMS in klasses zoals GT3/GT4/Cup klasses die betaalbaarder zijn om te runnen en die bovendien in verschillende kampioenschappen terecht kunnen ipv van een kampioenschap zoals het "WK" GT1 die een spec hanteert waarmee je in geen enkele ander kampioenschap terecht kunt en je met dure handgemaakte pur sang race bolides rijd, waarvan je er als constructeur met wat geluk 4 van kwijt kan?
Bon, op de wisselstukken die ze hebben mogen leveren zullen ze toch tenminste al iets van de kosten hebben kunnen terug halen

Is het dan een wonder dat constructeurs weinig zien in meneer ratel zijn ideeën en kijken naar wat bvb een constructeur als Porsche doet? En dat die klasses dan opeens openbloeien?
Laat ons nu eens inbeelden dat Ratel gewoon logisch de ACO GT1 specificatie had overgenomen... zelfs met het sprintformat... en je als team die investeerde in een GT1 ook nog eens Le Mans kon gaan rijden als je dat wou.
De Nissans zouden er zowiezo gekomen zijn, en Reiter engineering zou volgens mij ook weinig problemen gehad hebben om 100 extra stiertjes onder de kap van hun R-SV te duwen. Alsook de Ford GTs. Dan heb je als constructeur ten minste een incentive om nog door te gaan met een GT1 programma voor klanten.
Denk je dat de Saleens en DBR9s die in 2010-2011 onder zeil stonden, nog onder zeil zouden gestaan hebben in die omstandigheden?
Quote:
Originally Posted by Stranger
Door het wegvallen van de Corvettes en het niet meer mogen starten van de Maserati's
|
De MC-12 was nog niet uitgehomologeerd voor 2011, en mocht dus starten... indien er 4 wagens volgens het regelement (minimum 4 van elk merk) op de grid stonden. Maar Triple H zag het niet meer zitten om nog verder te doen, en Vitaphone was niet bereid om de runningcost van 4 wagens te gaan betalen.
het strafste is dat achteraf de Corvettes toch die toelating kregen (om de boel te redden waarschijnlijk) en het vitaphone team toen al van plan was om met 458s in de BES te rijden
Quote:
Originally Posted by Stranger
Over het punt dat Ratel geen succes heeft....20 jaar series over de hele wereld, GT3 auto's gaan als warme broodjes over de toonbank en steeds meer merken bouwen een GT3 model.
|
Het is zoals je het bekijkt zeker? Op constructeurs jagen is 1 ding, maar wat als die hun doelen bereiken of het beu worden en ergens anders gaan spelen?
Wat betreft de GT3 comment, zoals ik al aangaf, heeft dat bitter weinig te maken met hoe "goed" Ratel is, maar eerder dat het een gelukkig positief bijverschijnsel is door zijn knoei werk in de andere klasses...
Maar bon het is wat het is zeker? We zullen wel zien wat ervan komt nu we alles en iedere race in een GT3 gaan bollen