Ok. Dan gaan we eens beginnen. Het model dat ik ga bouwen bestaat helemaal uit white-metal, het geliefkoosde materiaal van de firma SMTS, die de kit uitbrengt. Dat heeft voordelen, zoals de mogelijkheid om alle onderdelen gedetailleerd en afzonderlijk te gieten, maar persoonlijk werk ik liever met resin. Belangrijkste nadeel van white metal is dat het erg snel buigt, dat alle onderdelen flash vertonen en dat je vuile zwarte vingers krijgt als je het metaal begint te schuren. Maar goed, zoals Firmin Crets ooit zei: "Als je geen keus hebt kunde nie biljarten ehh!"
We beginnen met het opkuisen van de bodyparts. Dat kan je dus letterlijk nemen. Er zijn er een zevental: de body, de cowling, de 2 voorvleugels, de airscoop, en de 2 achtervleugels. Nadat we de voorvleugels aan de neus van de body gekleefd hebben starten we met de opkuis van de body: mooi opschuren van alle oneffenheden en opvullen met secondelijm/bloem waar nodig; daarna polishen met Micromesh tot het metaal blinkt.
Hierbij valt al meteen op dat de zijdelingse radiators links en rechts, die mee gegoten zijn in white metal, niet echt realistisch gevormd zijn. De structuur van de radiatoren is veel te simpel. Bovendien is de gieting van mijn model niet erg goed geslaagd zodat de helft van de structuur bedekt is met een laag overtollig metaal. Onbegonnen werk om die structuur met een modelbouwmesje te 'sculpteren', we verkiezen om ze gewoon weg te snijden en te vervangen door zelfgemaakte radiatore met wat plasticard en een overschotje foto-ets. Op de foto zie je het groene vlak waar de white metal radiatoren zaten, en daarna zie je de zelfgemaakte exemplaren.
Daarna krijgen de twee achtervleugels en de airscoop dezelfde behandeling. De bovenzijde van die scoop was zodanig oneffen dat ik na het wegschuren van alle putjes zo goed als geen dikte meer overhield, wat opvalt als je vooraan tegen de opening van de scoop aan kijkt. Daarom heb ik terug wat dikte aangebracht met wat plasticard. Zo stilaan wordt mijn white-metal model toch een multimediamodel (foto-ets, plastic...)
Verder staan we nog niet. We gaan de onderdelen nu in de primer zetten en daarna wordt alles glanzend zwart gespoten. maar dat is voor een volgende update...
Wordt dus vervolgd!