De Audi Sport Quattro is nog lang niet klaar, maar een mens moet meerdere ijzers in het vuur hebben om bezig te blijven, dus gaan we weer eens een 1/43 F1 bolide bouwen uit de collectie 'Jacky Ickx'.
Het gaat deze keer om de Lotus 76/2. Onze vriend
Colin Chapman (klik even op de naam als je niet weet over wie ik het heb) heeft in zijn carrière van ontwerper/teamchef zeer veel innovaties bedacht die erg vaak geniaal bleken te zijn en alras door de concurrentie schaamteloos gekopieerd werden. Denken we maar aan het principe van de monocoque, de ground-effect cars, of de toepassing van 4x4 aandrijving in F1-wagens of zelfs het gebruik van een turbinemotor in een racewagen, zoals TvD er momenteel eentje aan het bouwen is. Maar soms liep de innovatie ook met een sisser af omdat het systeem in de praktijk niet bleek te werken. Met de ontwikkeling van de Lotus 76 trachtte Chapman de Lotus 72 te moderniseren, omdat die al vier jaar dienst had op dat moment. Hij behield de belangrijkste ontwerpelementen van de 72, en voegde er als nieuwigheden aan toe: de dubbele achterspoiler, een schuchtere poging tot inzet van een elektrische koppeling en een V-vormige rempedaal die de piloot moest toelaten om links te remmen. Met weinig succes, want de prestaties van de 76 waren niet beter dan die van de 72, die zelf ook nog eens betrouwbaarder bleek...
Op ons model zal dus vooral die dubbele achterspoiler opvallen. In de GP van Zuid-Afrika debuteerde de Lotus 76/2 met Ickx achter het stuur. We hebben het dus over deze wagen:
Er bestaat van deze bolide tegenwoordig ook een gerestaureerde versie. Ook hiervan zijn er foto's beschikbaar uiteraard: