View Single Post
Old 23-01-2011, 21:43
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Wie het verslag van vorige modelbouwmeeting heeft gelezen, heeft ook gezien dat de Ford T een klein beetje vorderingen heeft ondergaan. Niet veel wegens een aantal experimenten van mijnentwege, maar voldoende om nu een update te geven.

De radiator werd bevestigd en aangesloten op de motor. Dat gebeurt door middel van 2 vijzen in het voorste deel van het chassis, waardoor weer minder minder plaats overblijft voor de schoepen van de fan. Die werd dus door de kitfabrikant een beetje te hoog gemonteerd, waardoor die weer in de weg komt te zitten van de koelvloeistofleiding. Als je de motor zou starten wordt die leiding gewoon doormidden gesneden door die schoepen.
Het was te laat om de nodige correcties nog te doen in dit stadium van montage, maar bij de volgende model T's zal ik hierop extra moeten letten en een andere montage van de radiator voorzien.

Maar genoeg gezaagd, hier zijn de foto's:

De bevestigingen voor de kap waren veel te dik naar min goesting, dus ik heb ze opnieuw gemaakt. Dit geeft een idee van het verschil:

Voor wat betreft het experiment zoals hierboven aangehaald:

Ik had het idee opgevat dat het mogelijk moet zijn om zelf onderdelen te verchromen, verzilveren eigenlijk en/of te vergulden. Er bestaan setjes waarmee je dat kan doen door electrolyse. Alleen is het probleem dat het materiaal dat verzilverd moet worden geleidend moet zijn, en plastic is dat niet. Dus moet je het eerst geleidend maken en dat doe je door geleidende lak te gebruiken. Dat is het eerste probleempje: die lak droogt nogal grof op en verandert van textuur tijdens de electrolyse. Je hebt dus de ondergrond niet 100% onder controle.

Daarnaast moet je eerst verkoperen door het onderdeel in een bad te behandelen, en dan te vernikkelen om te verhinderen dat het koper oxideert. Nu blijkt dat vernikkelen niet zo makkelijk te zijn (tweede probleem) en dat is mij niet 100% gelukt ondanks enkele tientallen pogingen.

Dan het verzilveren/vergulden: het is niet zo lastig behalve voor onderdelen met een zeer onregelmatige vorm. Het systeem dat ik heb laat niet toe om dit in een bad te doen, maar met een contact-methode (tamponmethode zoals dat heet) en dat is wel goed voor vlakke onderdelen, maar wanneer er veel hoeken en kantjes aan zitten dan wordt het lastig. Bovendien wordt het zilver na verloop van tijd zwart door oxidatie en is het dus niet bruikbaar. Vernissen neemt dan weer de glans voor het grootste deel weg.

Blijven zoeken naar de correcte methode dus maar
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13512.JPG
Views:	608
Size:	545.3 KB
ID:	20839   Click image for larger version

Name:	DSC13513.JPG
Views:	595
Size:	558.4 KB
ID:	20840   Click image for larger version

Name:	DSC13514.JPG