Vooraleer ik de kap op zijn ligplaats kan monteren, moet ik de voorbumper eerst plaatsen. Enfin, voor of na het monteren van de kap speelt niet zo'n rol, maar wat ik bedoel is: om te bepalen onder welke hoek de kap open blijft staan moet de voorbumper erop, om te vermijden dat de kap te hoog zou staan en de bumper niet meer op zijn plaats kan. Dus neem ik wat 2k epoxylijm en ik bevestig het chroom onderdeel, dat in deze context best realistisch overkomt en waarvan de bevestigingspunten voor één keer eens oordeelkundig opgesteld staan, op zijn plaats. Vervolgens kan ik aan de binnenzijde van de kap één voor één , met telkens een pas-sessie ertussen om er zeker van te zijn dat de motorkap nog altijd dicht kan, de andere tussenschotten monteren. Hier en daar moet er wat geschuurd worden, maar over het algemeen lukt het vrij snel om alles op zijn plaats te lijmen, er zorg voor dragend dat alles nog mooi dicht kan.
Maar nu komt de kat op de koord: de steunstang die ik eerder al vermeld heb moet nu op de juiste lengte afgeknipt worden en in een hoek van 90° geplooid worden, om dan ergens in het tussenschot een gaatje te boren waarin de stand past op zodanige wijze dat de hoek van de motorkap exact juist is: niet te scherp, want dan wordt de bumper weggedrukt, en niet te flauw, want dan zie je bijna niets meer van de motor.
Wel, dat was echt een heksentoer. De steunstang is er menig keer terug afgehaald om in te korten, meerdere gaatjes werden geboord, en alles moest uiterst voorzichtig uitgevoerd worden om geen fragiele plastic onderdelen te beschadigen. Eens het gaatje op de juiste plaats stond en de lengte van de stang correct was, heb ik een foto-ets rondelletje rond het geboorde gat gekleefd om het makkelijker terug te vinden in de toekomst.
En dan is het moment aangebroken om de Jaguar mét geopende motorkap eens te tonen. Het model is natuurlijk nog niet af, er ontbreken nog een boel onderdelen, het moet nog gepolished worden, enz... maar het geeft wel een definitief beeld van de stand van de motorkap in open toestand. Bij de foto's waar de binnenzijde van de kap te zien is heb ik getracht het donkere interieur van de motorkap wat op te lichten zodat je iets ziet van de details. Later maak ik wel wat foto's met flash...
Hier zijn ze: enjoy!