Quote:
Originally Posted by Mark
De blauwe vlag vind ik persoonlijk sowieso een volstrekt waardeloze vlag die in de meeste gevallen door marshals onnodig veel gebruikt word.
|
Da's inderdaad een opmerking die ik rond het circuit wel vaker hoor, en soms heb ik ook mijn bedenkingen waarom er nu wel of niet gezwaaid wordt. Maar zijn m.i. wel verzachtende omstandigheden die je zelf al aanhaalt...
Quote:
Geheel simpel ben ik niet maar bij een endurance wedstrijd kan ik niet altijd bepalen of we te maken hebben met een gevecht om posities of het dubbelen van deelnemers tijdens een endurance wedstrijd.
|
Ik kan me heel goed voorstellen dat het zonder afdoende info soms vrij moeilijk is om in te schatten is. Als je bvb. een R8 LMS achter een Yaris ziet aankomen zal het (in 99,9% van de gevallen) wel duidelijk zijn, maar zijn het bvb. twee Seats zal het al andere koek zijn; heb je dan niet de nodige info is het 50% kans dat je goed zit zeker?
Zelfs als het al duidelijk is is je vlag vaak amper omhoog als ze al gepasseerd zijn, als voorbeels de marshall post net voorbij de Sacramentsheuvel; eer je goed en wel hebt kunnen inschatten waar het om gaat ben je meestel te laat.
De kritiek die gegeven wordt door diegenen aan de andere kant van de draad is dus soms wel terecht, maar enig begrip lijkt me toch op zijn plaats.
Quote:
Een ander punt is dat de coureurs die sneller zijn dan de ander zelf het beste kunnen bepalen waar ze er voorbij kunnen gaan. Dat lukt ze ook perfekt zonder blauwe vlag  Wellicht een bochtje wachten? 
|
Juist, en dan ga je de meeste misverstanden wel vermijden. Alleen moet er op een of andere manier duidelijk worden gemaakt dat als je wordt gedubbeld het 'not done' is om toch nog enkele bochtjes voor te willen blijven, of zelfs bewust de andere rijder op te houden.