Ik ga jullie vervelen met de update over één enkel onderdeel: de ventilator.
Het onderdeel was veel te dik gegoten. Dat is een bekend gegeven: het is immers zeer lastig om onderdelen die van nature zeer dun zijn, zoals de schoepen van ventilatoren op schaal te gieten. Laat staan in plastic. Dat zou al breken als je er naar kijkt...
No hard feelings, maar je kent mij: niet goed en dus weg ermee. Ik heb mijn heil gezocht in alu-sheet, van dat afvalmateriaal uit een drukkerij, denk ik dat het was. Dat is vrij dun en laat zich dus perfect snijden met een cutter.
Twee reepjes van 14mm lengte en 3,5 mm breed, aan de beide uiteinden geplooid (dmv een plooitangetje) en wat afgevijld (in de goede richting volgens mijn referentiemateriaal). Dan kruiselings over elkaar lijmen en je hebt je schoepen al. Het is enkel kwestie van aan voor- en achterzijde een stukje alu-staaf te kleven. Dat werd op 3,3mm gedraaid en kan perfect dienen als bevestiging.
Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel nog mee op de foto gezet. Moest het zijn dat je daaraan de voorkeur geeft, laat maar weten.
In ieder geval: op de manier waarop de laatste tijd op dit forum wordt gebouwd, da' s niks voor stresskonijnen.
By the way, er zijn mensen die me terloops al eens vragen waar ik mijn referentiemateriaal vandaan haal. Wel, het meeste komt uit dit boek (dat ons ook leert dat een zekere Mrs. Carl Funk uit Sulphur Springs - Iowa ooit de trotse eigenares van een Ford Model T is geweest). Dat boek legt aan de hand van tekst en foto's uit hoe je je T kon onderhouden, van kop tot teen, tot en met de vervanging van versnellingen en zuigers, of noem maar op. Een beetje handigaard kon zijn auto zelf onderhouden zonder ooit bij een garagist te moeten langsgaan.
Verder heb ik ook een volledige onderdelenlijst van het internet geplukt (compleet met prijs per onderdeel anno 1924). Daarin staat ieder onderdeel afgebeeld en dat helpt natuurlijk ook wel wat.
Enjoy.