View Single Post
  #1  
Old 06-07-2010, 21:43
Baancommissaris Baancommissaris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2010
Location: Brussel
Posts: 1
De Belgische motor- en autosport is in gevaar!

Na vele jaren langs de lijn dit forum gelezen te hebben en in die jaren ook langs de zijkant van het circuit te hebben geleefd als baancommissaris wissel ik nu van positie. Na vele frustraties en ergernissen met als dieptepunt het gedrag van enkele officiëlen tijdens het WTCC in Zolder stop ik met mijn passie, als baancommissaris actief zijn op het circuit. Mag ik u iets vertellen over de gevaren die dreigen voor onze Belgsiche motor- en autosport?

Ons land telt een groot aantal verschillende disciplines, gaande van de Supermoto tot de Formule 1, en van rally’s tot uithoudingswedstrijden van auto’s en moto’s. Al deze wedstrijden dreigen op korte termijn te verdwijnen !!!
Neen, ze worden niet bedreigd door ‘de groenen’, door allerlei gevraagde vergunningen, of door andere technische, politieke of economische redenen, maar door een verraderlijkere en moeilijker te controleren dreiging.
Deze dreiging is eenvoudigweg het gebrek aan commissarissen, zowel voor de stands, de rally’s als voor de auto- en motorwedstrijden. Immers, de vrijwilligers die wij zijn, zijn moeilijk te vinden... De hoofdredenen voor dit gebrek aan commissarissen zijn eenvoudig. De onmogelijke werkuren, doordat proeven eindigen in het midden van de nacht en herbeginnen bij het ochtendgloren, de overladen kalender die ervoor zorgt dat in sommige weekends 3 auto- en 2 motorwedstrijden op dezelfde dag gereden worden, het gebrek aan respect van sommige organisatoren ten opzichte van de vrijwillige commissarissen, het gebrek aan interesse op dagen waarop de 90 minuten of meer wedstrijden gereden worden met 10 of 13 auto’s, enz... De late starts ’s morgens, om iemand plezier te doen, die ervoor zorgen dat de wedstrijden eindigen om 20 uur of later en dat vanaf vrijdags.

De gemiddelde leeftijd van de commissarissen ligt ver boven de 45 jaar en dit voor het geheel van de teams... Weinig of geen jongeren verzekeren de opvolging, de motivatie ontbreekt door de gehele context en de te kleine vergoeding.

De commissarissen zijn vrijwilligers, alleen hun passie drijft ze naar het circuit, maar de emmer is vol... ze zijn het meer dan beu en ze zijn niet ver van een breuk. Dit jaar werden reeds 2 wedstrijden bedreigd. Tijdens de 12 uren BTCS hebben de commissarissen de startlijn geblokkeerd, de 4 uren Classic Bike werd bijna geannuleerd doordat er te weinig commissarissen aanwezig waren. Deze wedstrijden zijn doorgegaan met een minimale veiligheidsopstelling.

Regelmatig zijn in Francorchamps 10 van de 31 posten niet bemand, dit is niet de schuld van de uitbaters van het circuit, maar wel door het cumuleren van wedstrijden en de te nipte timing om de dagen te rentabiliseren. Zolder, Mettet en de rally’s kennen dezelfde problemen.

We zijn niet ver van de totale breuk. Sommige personen denken dat het verminderen van het aantal commissarissen per post een oplossing is... Uit ervaring weet ik dat deze oplossing het ergste is wat kan gebeuren. Dit zal nog meer commissarissen aanzetten te stoppen doordat dit de prestaties doet verhogen en de situatie onwerkbaar maakt. Aan deze denkers om het effect van hun beslissing te verantwoorden... Anderen wensen onze hobby te professionaliseren, maar welke organisator kan de sociale lasten en belastingen betalen voor een honderdtal ‘profs’, om maar te zwijgen van de nodige verzekeringen... Wie ???

De motorsporten zijn écht in gevaar, maar erger nog zijn de gevolgen voor de hele professionele omkadering wanneer wedstrijden moeten geannuleerd worden door een gebrek aan veiligheid. Dit is wat mogelijk zal gebeuren... In de toekomst zal hier rekening mee moeten gehouden worden !

Aan allen die een rol spelen binnen de Belgische gemotoriseerde sporten, denk aan uw vrijwilligers. Zonder hen zal het heel erg stil worden op de circuits.

Voor mij komt de redding te laat, ik ben ermee gestopt.

Hoogachtend,
ex-baancommissaris Rudi
Reply With Quote