Deze editie van de 24 heures du Mans was op z’n minst merkwaardig en wel hierom;
* Mansell gooit door zijn straatballet reeds in de aanvangsfase de ganse racestrategie van de toppers overhoop, Peugeot krijgt bovenop de favorietenrol ook nog eens een derde van een ronde extra voorsprong door de safety car.
* Onze Bas, nochtans sterk in de warm-up, vergeet even de endurance gedachte en daarmee ook de hoop op een podiumplaats (of zelfs overwinning?) in GT1
* Het “beste” Matech exemplaar leek lange tijd op weg om er een solostukje van te maken, maar dat heeft uiteindelijk geen halve wedstrijd geduurd. Het zusterexemplaar, de “Wijven-GT” zoals enkele noorderburen achter m’n rug opmerkten, had eerder al voor een barbecue op de Hunaudières gezorgd, Natacha was bijna à point

Gevolg: constructeur Ford volledig out.
* De JLOC Lambo heeft het dit jaar liefst 138 ronden uitgezongen, een nooit eerder vertoonde krachttoer. De beschamende rol werd dit jaar overgenomen door de RSR Jaguar.
* Gevestigde sterke waarden zoals Flying Lizards, JMW Motorsport en Risi en IMSA Performance presteren ondermaats.
* Het enige echte rondenlange duel, dat tussen de GT2 Corvette en Ferrari, laat uiteindelijk beide kemphanen zonder enige prijs achter.
* Zichtbaar en hoorbaar is het verschil tussen de hier aanwezige GT1 en GT2 Corvettes verwaarloosbaar. Het tijdsverschil bedraagt ook slechts een paar seconden.
* Van Strakka werd een sterke prestatie verwacht en die hebben ze ook geleverd (is het dan nog wel merkwaardig?). De Highcroft is een waardige tegenstander, maar moet nog wat meer bananen eten om tot het einde te kunnen.
* Geen kaalslag in de LMP2 deze keer, liefst 10 exemplaren halen de eindstreep, de eerste zelfs op plaats 5.
* Het wordt stilaan traditie: een OAK op het podium. Deze keer echt omwille van een straffe prestatie en niet door het uitvallen van iedereen rondom hen.
* WR is terug, en doet het bijlange niet slecht. Trouwens ook een fraaie bolide.
* Prospeed, ergens achteraan gestart met een nogal merkwaardige pilotenkeuze, zet zich toch maar mooi op de 21ste plaats algemeen. Als de wagen wat meer op het asfalt was gebleven ipv in de bermen, dan hadden ze wellicht de edele BMW M3 te grazen genomen.
* Ondanks de milde weersomstandigheden vallen veel favorieten uit omwille van motorbreuk, het aantal ongevallen blijft dan weer beperkt.
* En het strafste en minst verwachte van al, favoriet bij uitstek Peugeot faalt over de ganse lijn: 3 keer motorbreuk en 1 keer een gebroken ophanging. De klantenversie was degene die de meubelen moest redden, ze houden zelfs geen stoel over.
* Zoals eerder gesteld, behalve in GT2 weinig duels op de baan, de LMP1’s naderen mekaar tot op een handvol seconden en vervolgens bepalen de pitstops wie op welke positie komt. Dit secondenspel zorgt voor de nodige suspens, maar liever zie ik ze mekaar in een of andere bocht te grazen nemen.
* De ACO hanteert steeds meer het principe van “more is less” : de prijzen gaan steevast elk jaar de hoogte in en in ruil daarvoor krijg je minder

. Geen toegang op vrijdagavond tot het wagenpark van de Groep C, nu al twee rijen nadar voor de pitwalk met daartussen een corridor voor VIPS en pers. Het elitaire van de F1 is niet meer veraf. De toegankelijkheid van wagens en teamcrew was toch echt wel wat Le Mans zo aantrekkelijk maakte. Op vrijdagavond is er in de village trouwens absoluut niets meer te beleven: shops closed.
* Positieve evolutie is er dan wel in de infrastructuur: voldoende, gratis en onderhouden sanitair. De omgeving rond Tertre Rouge is nu ook helemaal “boomvrij”gemaakt en biedt ruim plaats aan toeschouwers aan beide kanten van de piste.