Ik heb genoten van deze race, die met een anti-climax eindigde maar o zo spannend en boeiend was tot op een uur of 2 vóór het einde. De Peugeot-saga was werkelijk een '10 kleine negertjes'-verhaal. Aan het begin 4 Peugeots aan de leiding, die absoluut te snel waren voor de Audi's en die dank zij een safetycar-procedure met meerdere safetycars ook nog eens een minuut voorsprong kado kregen op de Audi's. Op dat moment zag het er erg triestig uit voor Audi...
Dan ineens, na tweeënhalf uur koers, kwam er rook uit de wielkast rechtsvoor bij de leider, Peugeot nr 3. Het leek een lekke band, maar de band zelf zag er nog goed uit. De pits werd opgezocht en een eerste diagnose stelde dat de ophangingsarm gebroken was. Toen de mechaniciens echter wilden beginnen aan de vervanging van de arm, sloegen ze in paniek: de ophangingspunten van de ophanging waren afgebroken: hier was geen repareren meer aan, opgave voor Peugeot nr 3! Bourdais was er kapot van en stond letterlijk te wenen in de box.
Nog 3 Peugeots aan de leiding dus. Maar in het ochtendgloren sloeg het noodlot toe voor Peugeot nr 2: vlammen sloegen uit de uitlaat en Montagny moest direct aan de kant en opgeven: motor opgeblazen!
Nu waren er nog 2 Peugeots vooraan, waarbij gezegd moet worden dat Peugeot nr 4 wel al een tijdje in de pits gestaan had en zodoende 3 Audi's moest voorlaten. Op goed 2 uur van de finish sloeg dan het noodlot ook toe voor Peugeot nr 1: weer een motor opgeblazen! Alle fabrieks Peugeots uit de koers en de klanten Peugeot op plaats 4 slechts!
De baas van Peugeot Sport, Olivier Quesnel werd natuurlijk direct geïnterviewd en hield zich even goed, maar brak toen letterlijk in tranen uit. Oreca-baas Hughes de Chaunac moest hem troosten en beloofde hem dat er toch zeker 1 Peugeot op het podium zou staan. Daarop kreeg Loic Duval groen licht om voluit te gaan zodat hij de Audi van Kristensen nog zou inhalen.
Op 9 seconden van de Audi sloeg het noodlot nog maar eens toe: weer kwamen er vlammen uit de uitlaat, weer was er een motor opgeblazen!
Nu was het Hughes de Chaunac die in tranen uitbarstte en getroost moest worden door Quesnel... Een triestig zicht, zelfs als je Audi-fan bent.
Audi heeft haar overwinning uiteraard niet gestolen en zoals Dr Ullrich altijd zegt: de pole interesseert ons niet, wij kijken naar het resultaat na 24 uur. De betrouwbaarheid van Audi heeft zijn doeltreffendheid bewezen, en Audi won terecht. Ik ben in het 'normale' leven zeker geen Peugeot fan, maar als modelbouwer ben ik altijd blij als er eens een niet-Audi wint: ik heb al 9 Audi's in mijn kast staan en af en toe een Peugeot is wel leuk. Dit jaar zal er dus weer een Audi bijkomen...
Wat Peugeot betreft: 4 wagens uitgevallen, waarbij 3 met een opgeblazen motor. Dat stemt tot nadenken, zeker als je weet dat de 4e Peugeot eerder uitviel met een kapotte ophanging vroeg in de wedstrijd; wie weet was anders ook die motor opgeblazen... Volgend jaar zal het reglement ingrijpend veranderen en zullen zowel Audi als Peugeot met een totaal nieuwe wagen moeten komen. De 908 zal dus nooit meer een kans krijgen om Le Mans te winnen...
|