View Single Post
Old 01-06-2010, 22:03
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Sinds de vorige update is er redelijk wat gebeurd. Vooreerst is in het verslag van onze vorige modelbouwmeeting te zien dat de body van deze Packard al was gespoten. Ik was echter alles behalve tevreden van de kwaliteit van het spuitwerk dat ondermeer een stofje of 2 onder de vernis had zitten. Er zat wat vuil op het model dat ik niet heb gezien waardoor het op sommige plaatsen een nogal slordige indruk gaf, allee ja, ge kent het gevoel.

Het is een metalen model, dus verf decaperen is vrij simpel: je sodemietert heel de boel in de aceton. Vijf minuten erna heb je een blank metalen model. Alleen had ik er niet aan gedacht dat aceton ook secondelijm aantast, en dus kwam de naad achteraan de carosserie opnieuw los. Terug opkuisen dus, en opnieuw vullen met secondenlijm en glad schuren. (Laat dat nu net het meest arbeidsintensieve én meest vervelende karwei zijn op de body tot dusver...)
Maar goed, we zijn erdoor geraakt. Ik heb opnieuw wat verf moeten bijmengen (een mengsel TS21 matt white en TS68 Wooden Deck Tan uit de losse hand tot de kleur mij aanstaat) en ik heb ervan geprofiteerd om de kleur een tikje bleker te maken. Dat gaat hem beter staan denk ik, de vorige kleur leek me een ietsje te geel-bruin. Alle bodypanelen werden dus opnieuw gespoten in deze kleur.

De kleur is samengesteld uit 2 matte verfkwaliteiten, dus het mengsel is ook mat (logisch denk ik). Er moet dus gloss vernis over. Ik werk al geruime tijd met 2K vernis (van Zero Paints) in dit geval, en die heeft de eigenschap van vrij snel en hard uit te drogen. Al na 24 uur heb ik de gespoten body geschuurd met de padjes van Micro-Mesh (3600-4000-6000-8000-12000). Omdat 2K vernis gebaseerd is op automotive mag je hem gerust opwrijven met auto-simonis, en dat heb ik dus ook gedaan.
Dit is het resultaat:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12489.JPG
Views:	714
Size:	509.7 KB
ID:	18158   Click image for larger version

Name:	DSC12490.JPG
Views:	718
Size:	505.0 KB
ID:	18159   Click image for larger version

Name:	DSC12491.JPG